عصر بازار

کسری بودجه بی‌سابقه در تاریخ عربستان رقم خورد

عصر اعتبار- وزارت دارایی عربستان اعلام کرد، کسری بودجه این کشور به ۹۸ میلیارد دلار رسیده که در تاریخ عربستان بی سابقه است؛ به دنبال آن دولت این کشور قیمت بنزین را ۵۰ درصد افزایش و یارانه‌ها را نیز کاهش داد.

کسری بودجه بی‌سابقه در تاریخ عربستان رقم خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، یکسال پیش که عربستان توطئه نفتی علیه ایران و روسیه و کنار راندن نفت غیر متعارف آمریکا را آغاز کرد شاید تصور نمی‌کرد که شاید این چاهی که برای دیگران می‌کند، یک روز خودش به قعر آن فرو رود،‌«چاه مکن بر هر کسی اول خودت بعدا  کسی».

    عربستان از یکسال پیش توطئه کاهش قیمت نفت را به شدت دنبال می‌کرد تا اولا به رقبای اصلی خود، ایران و روسیه ،فشار بیشتری بیاورد به ویژه که این کشورها با تحریم‌های ظالمانه غرب و کشورهای اروپایی دست و پنجه نرم می‌کردند از سوی دیگر نفت غیر متعارف تولید آمریکا که شاید در آینده می‌توانست بازار نفت خاورمیانه را در دست بگیرد،‌کنار براند.

    اما شواهد نشان می‌دهد این فشارها بر ایران و روسیه تاثیری نداشته است به طوری که اخیرا وزیر اقتصاد ایران اعلام کرد: اقتصاد ایران برای نفت کمتر از 30 دلار هم آماده است.

    اقتصاد روسیه هم از زیر فشارها بیرون آمده به طوری که ارزش پول این کشور«روبل» بعد از افت‌هایی که داشت دوباره مسیر صعود خود را پیدا کرده است و شاخص‌های اقتصادی این کشور هم روبه رشد است اما در عوض عربستان به چاهی که خود به دیگران کنده بود گرفتار شده است.

    خبرگزاری دویچه له در این باره نوشت: وزارت دارایی عربستان اعلام کرده، کسری بودجه این کشور به 98 میلیارد دلار (بیش از 89 میلیارد یورو) رسیده است.

    دولت عربستان به‌سرعت تدابیری ریاضتی برای جبران کسری بودجه مطرح کرده است،: بهای بنزین به شدت افزایش و یارانه‌های آب و برق کاهش یافت.

    *نگرانی‌ها از ادامه سقوط قیمت نفت خام تا بشکه‌ای 30 دلار

    درآمدهای عربستان در سال 2015 به حدود 608 میلیارد ریال سعودی (148 میلیارد یورو) رسید که 15درصد کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده و 42درصد کمتر از سال پیش از آن بود.

    هزینه‌های عربستان نیز در سال 2015 حدود 975 میلیارد ریال سعودی و بیش از میزان پیش‌‌بینی‌شده بود.

    این دومین سال پیاپی است که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان با کسری بودجه مواجه می‌شود.

    وزارت دارایی عربستان پیش‌بینی کرده که کسری بودجه کشور در سال 2016 به حدود 87 میلیارد دلار (نزدیک به 79 میلیارد یورو) خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای عربستان نیز به نزدیک به 514 میلیارد ریال سعودی برسد. این کم‌ترین میزان درآمدهای این کشور از سال 2009 به بعد است. در آن زمان کاهش شدید بهای نفت که متأثر از بحران مالی جهانی بود سبب کاهش درآمدهای این کشور شده بود.

    ارزیابی شده که هزینه‌های عربستان در سال آتی به 840 میلیارد ریال سعودی خواهد رسید.

    وزرات دارایی عربستان علاوه بر کاهش یارانه‌های آب‌، برق و سوخت، از افزایش احتمالی بهای خدمات عمومی و تغییر نرخ مالیات‌ها خبر داد. بهای بنزین نیز در برخی موارد تا بیش از 50درصد افزایش خواهد یافت. قرار است که افزایش بهای بنزین از سه‌شنبه (29 دسامبر) اجرا شود.

    قیمت نفت مدت‌هاست که با کاهش روبروست. از میانه سال 2014 به بعد بهای نفت بیش از 60 درصد کاهش یافته و در حال حاضر قیمت نفت برای هر بشکه 159 لیتری زیر 40 دلار است.

    فروش نفت بیش از 90 درصد درآمدهای دولتی عربستان را تأمین می‌کند.

    افزون بر این عربستان با دخالت نظامی در یمن و عملیات علیه شیعیان حوثی مورد حمایت ایران هزینه‌های خود را به شدت بالا برده است.

    *عربستان در جنگ با حوثی‌ها در یمن "مزدور" به‌کار می‌گیرد

    رقم دقیقی از این هزینه‌ها ارائه نشده ولی قرار است یک‌چهارم بودجه سال آینده صرف مسائل دفاعی و امنیتی شود.

    صندوق بین‌المللی پول به عربستان سعودی هشدار داده است که بدون تدابیر ریاضتی و اصلاحات، ذخایر مالی این کشور ظرف 5 سال به اتمام خواهد رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو