عصر بازار

رشد دلار و سکه محدود شد

همسایگی بازارها در مدار صفر

عصر اعتبار- در دومین هفته زمستان، افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی و دلار محدود شد تا هر دو بازار رشدی نزدیک به صفر را تجربه کنند. سکه که ۲ هفته پیش صعود ۲ درصدی را تجربه کرده بود، هفته گذشته به افزایش جزئی ۳/ ۰درصدی قناعت کرد.

همسایگی بازارها در مدار صفر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بخشی از این افزایش ناشی از رشد هزار تومانی سکه در روز پنج‌‌شنبه و ثبت قیمت 934 هزار تومانی بود. در روزی که طلای جهانی کشش افزایش قیمت را از خود نشان نداد، محرک اصلی رشد سکه، دلار بود. روز پنج‌‌شنبه شاخص بازار ارز با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 675 تومان رسید. این رشد موجب شد افزایش هفتگی این ارز به 2/ 0درصد برسد. همچنین در روزهایی که دلار آزاد، نوسانات آرامی را تجربه می‌کند، نرخ رسمی این ارز بار دیگر مسیر افزایشی خود را پیدا کرده است. در این راستا، روز پنج‌‌شنبه دلار مبادله‌ای توانست با 2 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 13 تومان رسید.

    دامنه نوسان 10 تومانی

    هفته گذشته، فضای بازار ارز نسبتا آرام بود و شاخص بازار ارز نوسانات خود را در دامنه محدودی انجام داد. دلار هفته گذشته در بازه 3 هزار و 665 تومان تا 3 هزار و 675 تومان نوسانات خود را انجام داد و در نتیجه، فاصله سقف و کف قیمت تنها 10 تومان بود. دلار شنبه گذشته با 7 تومان افزایش به سقف قیمتی خود یعنی 3هزار و 675 تومان رسید. به گفته فعالان بازار، عامل اصلی رشد قیمت تحرکات معامله‌گران اعتباری بود. روز شنبه، نرخ بالای معاملات فردایی نسبت به نرخ نقدی به‌عنوان یک علامت افزایشی در بازار عمل ‌کرد. رشد اولین روز هفته که بیشتر ناشی از تحرکات فردایی‌ها و عوامل غیربنیادی بود، در روز یکشنبه ادامه پیدا نکرد. در دومین روز هفته، این ارز مسیر خود را تغییر داد و با 5 تومان کاهش به قیمت 3هزار و 670 تومان رسید. این روند در روز دوشنبه ادامه یافت و قیمت تا 3 هزار و 665 تومان نیز پایین آمد. به اعتقاد حاضران در بازار، احتیاط معامله‌گران نشانه‌ای از گرفتاری دلار در دامنه قیمتی محدود بود. پس از 2 روز کاهشی، دلار بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا به قیمت ابتدای هفته خود بازگشت. چهارشنبه این ارز با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 670 تومان رسید. فعالان این نوسان جزئی را بیشتر به روال عادی و طبیعی بازار نسبت دادند.

    پنج‌‌شنبه هیجان انگیزترین روز بازار بود، جایی که دلار تا قیمت 3 هزار و 685 تومان بالا رفت، ولی در نهایت با افت از اوج روزانه روی قیمت 3 هزار و 675 تومان قرار گرفت. البته این نرخ همچنان 5 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز چهارشنبه بود. رشد آخر هفته، میزان افزایش هفتگی این ارز را تا 2 / 0 درصد افزایش داد. به گفته فعالان، رشد پنج‌‌شنبه بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران اعتباری در ساعات انتهایی روز چهارشنبه بود که به ابتدای روز پنج‌‌شنبه نیز سرایت کرد. پنج‌‌شنبه 2 هفته پیش نیز تحت تاثیر این تحرکات، قیمت دلار افزایش یافته بود. به گفته فعالان، معامله‌گران سعی دارند با این حرکات نرخ بازگشایی بازار در هفته بعد را تحت تاثیر قرار دهند. هفته گذشته قیمت یورو نیز نوسانات خود را در کانال 4 هزار تومان انجام داد. ارز اروپایی که روز چهارشنبه با احتکار معامله‌گران داخلی با 10 تومان رشد به قیمت 4 هزار و 35 تومان رسیده بود، روز پنج‌‌شنبه با کاهش مقاومت آنان 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 30 تومان رسید. کاهش مقاومت معامله‌گران داخلی ناشی از تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی بود.

    امید دلالان به درهم

    افزایش دلار در 2روز انتهایی هفته و عبور لحظه‌ای از محدوده 3هزار و 680 تومانی، معامله‌گران را بار دیگر به افزایش دلار دلگرم کرده است. به گفته فعالان، احتمال افزایش نرخ حواله درهم مهم‌ترین متغیر بنیادی است که انتظارات معامله‌گران برای افزایش قیمت را بالا برده است. نرخ حواله درهم پنج‌‌شنبه نیز 3تومان بالا رفته بود. معمولا نرخ این ارز تحت تاثیر تقاضای برخی شرکت‌های تجاری رشد می‌یابد. تاثیرگذاری معامله‌گران آتی دومین عاملی است که انتظارات افزایشی را متاثر کرده است. در روزهایی که جهت قیمتی بازار چندان مشخص نیست، معامله‌گران اعتباری با برخی معاملات می‌توانند قیمت را تحریک کنند. مکان معاملات این دسته نیز در بازار ارز به واسطه برخورد نیروی انتظامی با آنها تغییر کرده است. این معامله‌گران که در گذشته در میدان رو به روی «پاساژ افشار» معاملات خود را انجام می‌دادند، هم اکنون در خیابان «ارباب جمشید» خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دهند. با وجود برخی انتظارات افزایشی، شماری دیگر از فعالان اعتقاد دارند که عامل افزایشی بنیادی خاصی در بازار وجود ندارد و دلار در هفته جاری نیز به نوسانات خود در دامنه محدود ادامه خواهد داد.

    معکوس شدن روند سکه

    هفته گذشته بازار سکه دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. قیمت سکه که در 2 روز ابتدایی هفته در مسیر افزایش قرار گرفته و از مرز 940 هزار تومان عبور کرده بود، از روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. شنبه و یکشنبه گذشته این فلز گرانبها مجموعا 10 هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و از نرخ 931 هزارتومان پنج‌‌شنبه 2 هفته پیش به قیمت 941 هزار تومان در روز یکشنبه رسید. رشد سکه در 2 روز ابتدایی هفته بیشتر وابسته به خوش‌بینی معامله‌گران سکه به افزایش اونس در آخرین هفته سال 2015 بود. البته بخشی از آن نیز ناشی از رشد تقاضا در آستانه زادروز پیامبراکرم(ص) بود. عدم رشد اونس در روز دوشنبه موجب شد روند قیمتی سکه معکوس شود و این فلز گرانبها در مسیر کاهشی قرار بگیرد. سکه روز دوشنبه با 5 هزار تومان کاهش از کانال 940 هزار تومان پایین کشیده شد و به قیمت 936 هزار تومان رسید. در ادامه این روند کاهشی، چهارشنبه سکه 3 هزار تومان کاهش دیگر را تجربه کرد و به قیمت 933 هزار تومان رسید. با این حال، این روند کاهشی در آخرین روز هفته به لطف رشد قیمت دلار قطع شد. پنج‌‌شنبه سکه با هزار تومان افزایش به قیمت 934 هزار تومان رسید. با این افزایش، رشد هفتگی سکه به 3 / 0درصد رسید. این در حالی بود که هفته پیش از آن افزایش 2 درصدی را ثبت کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی