عصر بازار

خسارت ۱۰ میلیارد دلاری یک طلاق اقتصادی

عصر اعتبار- تحریمهای روسیه که در پی اختلاف عمیق بر سر منازعه سوریه اجرا شده‌اند، به بخش گردشگری، شرکتهای ساخت و ساز و صادرات غذایی ترکیه آسیب زده است.

خسارت ۱۰ میلیارد دلاری یک طلاق اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کرملین به سرنگون شدن جنگنده روسی در مرز سوریه و ترکیه که در ماه نوامبر اتفاق افتاد، با خشم واکنش نشان داد و ترکیه را هدف تحریمهای اقتصادی قرار داد.

    روسیه واردات میوه و صیفی‌جات، مرغ و نمک از ترکیه را ممنوع کرد. همچنین فروش تورهای تعطیلات در ترکیه برای آژانسهای گردشگری روسیه ممنوع شد و اجرای پروژه‌های ساخت و ساز توسط شرکتهای ترکیه ای در روسیه ممنوع شد مگر اینکه از استثنای ویژه ای برخوردار باشند.

    اکنون محدودیتهایی برای کار کردن شهروندان ترکیه برای شرکتهای ثبت شده در روسیه وجود دارد و این کشور کار روی پروژه احداث "ترک استریم" که یک خط لوله جدید در دریای سیاه است و صادرات گاز روسیه به ترکیه را افزایش می‌دهد را متوقف کرده است.

    ارحان اصلان اوگلو، یک اقتصاددان ترکیه‌ای در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی اظهار کرد: تحریمها در کوتاه مدت بر اقتصاد ترکیه تاثیر خواهند گذاشت، اما در میان مدت اقتصاد این کشور احیا خواهد شد.

    وی پیش بینی کرد که ضرر تجاری این تحریمها برای ترکیه حداقل به 10 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

    روسها همواره به تفریگاه‌های سواحل مدیترانه ترکیه هجوم می‌بردند که این کشور را به دومین مقصد بزرگ گردشگران روس در سال 2014 تبدیل کرده و حدود 3.3 میلیون گردشگر را جذب کرده بود.

    با خالی شدن ترکیه از گردشگران روس، این کشور ممکن است از درآمد سالانه 3.5 میلیارد دلاری محروم شود و از سوی دیگر 4.5 میلیارد دلار ضرر سالانه به دلیل لغو پروژه‌های ساخت و ساز متحمل خواهد شد.

    با این همه این اقتصاددان ترکیه ای انتظار دارد روسیه اجازه ندهد این اختلاف به صادرات گازی که بخش اقتصادی مهمی در تجارت با ترکیه است، تاثیر بگذارد.

    ترکیه برای 55 درصد از نیاز سالانه خود به گاز طبیعی، به روسیه متکی است.

    در منطقه لاله‌لی استانبول که یکی از محله‌های معروف این شهر برای صادرات پوشاک است، مغازه‌داران از کسادی کسب و کارشان از زمان سرنگون شدن جنگنده روسی شکایت می‌کنند.

    منسوجات ترکیه رسما تحت تحریمهای روسیه قرار نگرفته اند اما صادرکنندگان احساس می‌کنند محصولاتشان تحت یک ممنوعیت غیررسمی قرار دارند.

    به گفته رییس انجمن صنعت و تجارت لاله‌لی، معامله‌گران در سال گذشته 60 درصد از درآمدشان را به دلیل افت ارزش روبل از دست دادند و افت این ارز، کالاهای ترکیه را برای خریداران روس گرانتر ساخت.

    تنشهای میان دو کشور از ماه نوامبر عامل 20 درصد دیگر ضرر برای معامله‌گران ترکیه بوده است و این معامله‌گران اکنون بدنبال بهره برداری از بازارهای دیگری مانند ایران یا کشورهای آفریقایی مانند غنا هستند.

    وزارت کشاورزی ترکیه اعلام کرده است ممنوعیت واردات محصولات غذایی ترکیه به روسیه به معنای حدود 764 میلیون دلار ضرر خواهد بود.

    به گفته مقامات انجمن بازارهای میوه و صیفی‌جات ترکیه، این بخش ابتدا دچار شوک شد اما توانست احیا شود.

    ترکیه سالانه 45 تا 50 میلیون تن میوه و صیفی‌جات تولید می‌کند که تنها پنج تا شش درصد آن صادر می‌شود. بحران پیش آمده ممکن است به تولیدکنندگان لیمو خسارت بزند، اما دولت قول داده است با اعطای یارانه از آنها حمایت کند.

    وضعیت پیش آمده همچنین تاثیر فرهنگی هم دارد و باعث نگرانی دانشجویان ترکیه ای رشته زبان و ادبیات روسیه شده است. صدها نفر از این دانشجویان با امضای یک نامه اعتراض آنلاین، از ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه خواستند به این غائله پایان دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو