عصر بازار

دو بمب آسیایی در بازارهای جهان

عصر اعتبار:چین یک‌بار دیگر همه را شگفت‌زده کرد. در حالی که در روز دوشنبه، سقوط بازارهای سهام این کشور، بسیاری از شاخص‌ها و قیمت‌ها را در بازارهای مختلف مالی و کالایی تحت‌تاثیر قرار داد، ادامه نگرانی‌ها در روز سه‌شنبه، منجر به اعلام نرخ‌های جدید برابری برای یوآن در روز چهارشنبه شد تا بی‌تابی مقام‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان دوباره بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

دو بمب آسیایی در بازارهای جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، چین یک‌بار دیگر همه را شگفت‌زده کرد. در حالی که در روز دوشنبه، سقوط بازارهای سهام این کشور، بسیاری از شاخص‌ها و قیمت‌ها را در بازارهای مختلف مالی و کالایی تحت‌تاثیر قرار داد، ادامه نگرانی‌ها در روز سه‌شنبه، منجر به اعلام نرخ‌های جدید برابری برای یوآن در روز چهارشنبه شد تا بی‌تابی مقام‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان دوباره بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. چهارشنبه خبر آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره‌شمالی نیز به شدت تاثیرگذار شد تا مهم‌ترین عوامل روز، آسیایی باشند. دو بمب آسیایی چهارشنبه، در حالی که بازارهای سهام جهان را نزولی نگه داشتند، بهای طلا را بالا بردند. همزمان شکل‌گیری این تصور که تنش‌های میان عربستان سعودی و ایران، تولید طلای سیاه را را دستخوش تغییر نخواهد کرد، باعث بازگشت نفت خام به کف 11 ساله شد.

    سقوط پول اژدها

    روز چهارشنبه یوآن چین به کف قیمتی 5 ساله سقوط کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، این اتفاق پس از آن افتاد که بانک مرکزی چین نرخ مرجع ارزی را تضعیف کرد. این امر که اتفاقی غیرمنتظره بود، نشانه‌ای است از اینکه سیاست‌گذاران چین به‌دلیل هزینه‌های مداخله‌های مستقیم و کاهش رشد اقتصادی، رو به تحمل کاهش ارزش یوآن آورده‌اند. دولت چین سه‌شنبه 20 میلیارد دلار به بازار دارایی این کشور تزریق کرد، اما شاخص‌های سهام چین واکنش زیادی به این اقدام نشان ندادند. چهارشنبه «بانک خلق چین» نرخ بندی روزانه را به کمترین سطح از آوریل 2011 رساند. در نتیجه این امر، یوآن در بازار آزاد هنگ‌کنگ با 1/ 1 درصد سقوط مواجه شد که بیشترین میزان افت از زمان کاهش عمدی ارزش آن در اوت 2015 بود. یوآن در بازار شانگهای هم 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد.
    سیگنال‌های مبهم چینی

    یوآن پس از افت 11 اوت 2015 حدود 4 ماه را در ثبات نسبی به‌سر برده بود، اما آن مداخله درهرحال اولین کاهش سالانه ذخایر ارزی این کشور را موجب شد. اکنون هم بدترین رشد چین در یک‌چهارم قرن گذشته و همچنین افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، خروج سرمایه از این کشور را تشدید کرده است. در این شرایط، تحلیلگران «مک‌کوئر بانک» و «میزو بانک» می‌گویند که پیش‌بینی سیاست‌های بانک خلق چین دشواتر شده است. ناظم ادریس، رئیس بخش استراتژی در مک‌کوئر بانک می‌گوید: «بازارها از مداخله اخیر بانک مرکزی چین گیج شده‌اند.» چنانکه اشاره شد مداخله روز چهارشنبه در حالی رخ داد که اقدام مشابه دولت چین در روز سه‌شنبه جواب نداد. سه‌شنبه، بانک مرکزی چین برای جلوگیری از بی‌ثباتی بازارهای سهام دست به مداخله زد. روز چهارشنبه وقتی یوآن در بازارهای خارجی با نرخی کمتر از 5460/ 6 مقابل دلار معامله شد، چندین بانک چینی دست به فروش دلار زدند، اما این فروش پیوسته نبود. کاهش عمدی ارزش یوآن در اگوست 2015 باعث سقوط دومینووار ارزهای نوظهور و بازارهای سهام جهان شد. مداخله آگوست با تغییر روش تعیین نرخ انجام شد تا بازار نقش بیشتری در تعیین قیمت‌ها داشته باشد. اما در حالی که کاهش ارزش یوآن ممکن است به اقتصاد چین کمک کند، هراس بازارهای جهانی یک احتمال قابل‌توجه دیگر است.
    افت دوباره سهام

     به نقل از رویترز، بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه به‌دلیل تضعیف یوآن با سیگنال مقام‌های چینی و تشدید نگرانی‌ها درباره کاهش رشد اقتصاد چین و همچنین تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در شرق آسیا به‌دلیل آزمایش بمب هیدروژنی، با افت روبه‌رو شدند. بازارهای آسیا که دوشنبه تحت‌تاثیر سقوط 7 درصدی بازار سهام چین به‌شدت افت کرده بودند، روز سه‌شنبه با خبر تزریق 20 میلیارد دلار به بازار دارایی دومین اقتصاد بزرگ جهان، آرام گرفتند، اما چهارشنبه عوامل کاهشی جدید اثرگذار شدند. افت بازارهای سهام آسیا با افت اکثر ارزهای نوظهور همراه بود که یوآن را بیش از پیش تضعیف کرد. همزمان با نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد چین، نگرانی از پیامدهای آزمایش تازه کره شمالی نیز اثرگذاری ‌کرد.

    به گزارش ایسنا، شاخص ام‌اس‌سی‌ای بازارهای سهام آسیا و اقیانوسیه به‌جز ژاپن، در واکنش به اقدام بانک مرکزی چین در کاهش نرخ مبادله یوآن در برابر دلار آمریکا، یک درصد نزول کرد. شاخص نیکی 225 ژاپن 3/ 1 درصد عقب‌نشینی کرد و کسپی کره‌جنوبی با 5/ 0 درصد افت مواجه شد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 8/ 0 درصد کاهش پیدا کرد، گرچه شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 7/ 0 درصد بالاتر ایستاد. این شاخص 9/ 6 درصد در روز دوشنبه و 3/ 0 درصد در روز سه‌شنبه ریزش داشت. اس‌اند‌پی ای‌اس‌ایکس 200 استرالیا هم 3/ 1 درصد عقب‌نشست.

    واکنش هیدروژنی بازارها

    براساس گزارش آسوشیتدپرس، پس از اینکه کره‌جنوبی اعلام کرد یک زلزله مصنوعی را نزدیک پایگاه آزمایش هسته‌ای اصلی کره‌شمالی شناسایی کرده است، همسایه شمالی این کشور اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش احتمالا تنش‌ها در این منطقه را افزایش خواهد داد و باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و افزایش ریسک‌گریزی آنها می‌شود. بازارهای سهام در خود چین پس از اینکه پکن اعلام کرد به اقدامات حمایتی برای تثبیت بازار ادامه می‌دهد، تا حدی آرام شده‌اند، اما هراس بازارهای جهانی همچنان محتمل است. چهارشنبه بازارهای اروپایی هم راه همتایان آسیایی خود را رفتند. طبق گزارش «شانگهای سکیوریتز نیوز»، دولت چین همچنان مقرراتی را که برای سهامداران مالک بیش از پنج درصدی سهام یک شرکت فروش سهام پیش از اجرای مقررات جدید ممنوع ساخته است، حفظ می‌کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند فروش گسترده سهام در بازارهای چینی با پایان این ممنوعیت 6 ماهه در پایان هفته جاری از سرگرفته خواهد شد.

    بازگشت نفت به کف 11 ساله

    نگرانی درباره روند رشد چین همراه با مازاد تولید، دو عامل عمده سقوط بهای نفت خام در سال 2015 بودند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، این نگرانی‌ها روز چهارشنبه نیز اثرگذار شدند و طلای سیاه را دوباره به کف 11 ساله بردند، گرچه عامل مهم‌تر سومین روز کاری سال 2016، شکل گرفتن این تصور بود که تنش‌های درگرفته میان عربستان سعودی و ایران تاثیری بر تولید نفت نمی‌گذارد. بهای شاخص نفتی برنت روز گذشته با حدود 2 درصد افت دوباره به عدد 35 دلار رسید. بازار نفت روز دوشنبه جهش قیمت را تجربه کرد زیرا تصور بر این بود که تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض ممکن است معاملات را تحت‌تاثیر قرار دهد. مایکل هیوسن، رئیس بخش استراتژی در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» می‌گوید: «همزمان با وجود مازاد عرضه، تنش‌های میان ایران و عربستان سعودی ایجاد هر توافقی بر سر کاهش تولید را نامحتمل می‌کند.» نفت خام در حالی این روزها در محدوده 30دلاری تقلا می‌کند که در ژوئن 2014 حدود 115 دلار قیمت داشت. علاوه بر تولید نفت شیل آمریکا و تولید مازاد برخی اعضای اوپک، حذف تحریم‌ها علیه ایران نیز چشم انداز این بازار را کاهشی کرده است.

    مقاومت طلایی اونس

    روز چهارشنبه همزمان با افت بهای نفت خام، ارزش دلار نیز رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کنند. با این همه افزایش تقاضا برای طلا به‌عنوان سرمایه امن در این روزها چنان بالا رفته که روز گذشته فشار عوامل خارجی کاهشی خنثی شد. نوسان‌های بازارهای سهام و ارز از یکسو و تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه و شرق آسیا از سوی دیگر، باعث افزایش خرید فلز زرد شده است. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1074 و 1077 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1090 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.

    اونس که روز دوشنبه 13 دلار رشد کرده بود، روز سه‌شنبه با آرام گرفتن نسبی بازارهای سهام، تنها 3 دلار رشد کرد. رشد محدود روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه اثرگذاری روند روز دوشنبه بود. روز دوشنبه داده‌های اقتصادی چین و تنش‌های خاورمیانه بودند که به فلز زرد کمک کردند و اثر آنها درروز سه‌شنبه کاهش یافت. بازار روز سه‌شنبه هم عصبی بود، اما قطعا نه به اندازه دوشنبه. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از کیتکو، بانک مرکزی چین روز سه‌شنبه 130 میلیارد یوآن به نظام بانکی این کشور تزریق و در بازار ارز نیزمداخله کرد. این اقدام بازارهای جهانی را تا حدی آرام کرد، گرچه چهارشنبه داستان دوشنبه تا حدی تکرار شد. دیگر خبر روز سه‌شنبه، اعلام تورم منطقه یورو بود که همچنان نگران کننده است. تورم این منطقه در ماه دسامبر در مقیاس سال به سال تنها 2/ 0 درصد رشد داشته است. پیش‌بینی‌ها عدد 3/ 0 درصد را در نظر گرفته بودند. نرخ تورم هدف بانک مرکزی اروپا 2درصد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو