عصر بازار

رتبه بندی مردم دنیا در مراجعه به شعبه بانک

خودپردازها منقرض می شود؟

عصر اعتبار- تعداد خودپردازی جهان تا ۴ سال دیگر یک میلیون دستگاه زیاد می شود و به ۴ میلیون می رسد و برداشت پول نقد از این دستگاه ها در دنیا رو به افزایش است.

خودپردازها منقرض می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، موسسه تحقیقاتی و مشاوره ای RBR تعداد پایانه های دستگاه‌های خودپرداز را در سراسر دنیا تا پایان سال 2014 حدود 3 میلیون دستگاه گزارش کرده است.تحلیل‌های این موسسه حاکی است که این رقم به بیش از 4 میلیون دستگاه تا پایان سال 2020 خواهد رسید.

    تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر دنیا در حال افزایش است. طبق آمار متوسط جهانی در سال 2013 به ازای هر 100 شعبه بانک، 262 دستگاه خودپرداز وجود داشته که به 287 دستگاه در سال 2014 افزایش پیدا کرده است.

    در بسیاری از کشورها تمایل بانک‌ها برای مهاجرت از انجام تراکنش‌ها در شعب به سمت شبکه‌های خود سرویس دهنده افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر بسیاری از کشورهای نوظهور که در آنها بانک‌ها درحال افزایش مراودات مالی خود هستند دستگاه‌های خودپرداز به عنوان یک ابزار سودمند برای ارتقای دسترسی جغرافیایی به مؤسسات مالی با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر از تأسیس شعب بانکی محسوب می‌شود.

    در اغلب کشورهای توسعه یافته، تعداد شعب بانکی با توجه به رفتارشناسی بانک‌ها از مشتریان و بازبینی در شبکه‌های شعب درحال کاهش است. با این همه هنوز در برخی از کشورها شاهد رشد چشمگیر تعداد شعب بانکی هستیم. این افزایش تعداد شعب را در کشورهایی مانند هند و چین که تعداد شعب بانکی آنها به ترتیب به 20 هزار و 5 هزار شعبه برای برآورده کردن نیاز مشتریان جدیدالورود افزایش یافته می‌توان مشاهده کرد.

    براساس این گزارش، منطقه آسیا - پاسفیک 89 درصد از آمار رشد جهانی را در استقاده از دستگاه های خود پرداز به خود اختصاص داده است. تنها 94 هزار دستگاه خودپرداز از مجموع 186 هزار دستگاه اضافه شده به آمار جهانی طی سال 2014 در کشور چین نصب شده است. منطقه آسیا - پاسفیک 47 درصد از آمار جهانی تعداد دستگاه‌های خودپرداز را به خود اختصاص داده است.

    منطقه خاورمیانه و آفریقا به عنوان کوچکترین بازار منطقه‌ای با 13 هزار دستگاه خودپرداز تنها سهم 5 درصدی از آمار جهانی را به خود اختصاص داده است. به جز منطقه آسیا - پاسفیک و خاورمیانه و آفریقا هیچ منطقه دیگری رشدی بالاتر از 4 هزار دستگاه نداشته است. این آمار درحالی است که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در اروپای مرکزی و شرقی به یک درصد یا 3 هزار دستگاه می‌رسد.

    تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر دنیا در حال افزایش است. طبق آمار متوسط جهانی در سال 2013 به ازای هر 100 شعبه بانک، 262 دستگاه خودپرداز وجود داشته که به 287 دستگاه در سال 2014 افزایش پیدا کرده است.

    تفاوت در پراکندگی تعداددستگاه‌های خودپرداز در هر بازار منطقه‌ای

    در پس آمارهای منطقه‌ای تفاوت‌های آشکاری بین بازار هر کشور در همان منطقه وجود دارد. به عنوان مثال، در اروپای غربی که یک درصد از رشد جهانی آمار دستگاه‌های خودپرداز به آن منطقه اختصاص دارد، رشد 8 درصدی در کشور ترکیه به 6 درصد در کشور هلند کاهش می‌یابد. (این کاهش در نتیجه حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد می‌باشد) و از طرف دیگر در منطقه اروپای شرقی که آمار کلی آن به یک درصد کاهش یافته است، شاهد رشد 10 درصدی آمار دستگاه‌ های خودپرداز در کشور لهستان به علت تغییر در نحوه تبادلات مالی و هزینه‌های سرباره و کاهش 18 درصدی در کشور اوکراین هستیم. همچنین در منطقه آمریکای لاتین کشور پرو رشد یک درصدی را ثبت کرده در حالی که این آمار در کشور شیلی به علت الزامات هزینه بر تغییرات امنیتی با افت 8 درصدی همراه بوده است.

    در منطقه آسیا - پاسفیک نیز که این آمار به 13 درصد افزایش یافته، بیشترین رشد را می‌توان به ترتیب با 29 درصد و 24 درصد در کشورهای هند و پاکستان شاهد بود در حالی که دو کشور چین و اندونزی در مجموع رکورد 18 درصدی را ثبت کرده‌اند.

    رشد برداشت‌های نقدی از خودپردازها

    92 میلیارد تراکنش برداشت وجه نقد از حساب‌های بانکی طی سال 2014 در سراسر دنیا از طریق خودپردازها بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد 7 درصدی را داشته است. همچنین میانگین حجم برداشت‌های نقدی به ازای هر دستگاه خودپرداز در هر ماه 2 درصد رشد پیدا کرده است.

    تنها بیش از نیمی از برداشت‌های نقدی از دستگاه‌های خودپرداز در منطقه آسیا - پاسفیک بوده است. منطقه آمریکای شمالی کمترین حجم از این مقدار را  به ازای هردستگاه در ماه داشته است.

    همچنین کل برداشت‌های نقدی در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 9 درصد افزایش داشته است. منطقه آسیا - پاسفیک 58 درصد از حجم کلی برداشت‌های نقدی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده که به طور مشخص بیشتر از سهم 47 درصدی این منطقه از کل دستگاه‌های خود پرداز است.

    از سوی دیگر منطقه آمریکای شمالی تنها 6 درصد از کل برداشت‌ها را علی‌رغم سهم 16 درصدی از کل تعداد دستگاه‌های خودپرداز دنیا به خود اختصاص داده است.

    بازارهای نوظهور در صدر کاربران دستگاه‌های خودپرداز

    علی رغم کاهش تعداد دستگاه‌های خودپرداز در برخی کشورها به ویژه در اروپا، اما بعضی مناطق دنیا از این رویه مستثنی هستند.

    در کشورهای نوظهور که در آنها رشد اقتصادی بالا و همچنین جهشی بزرگ به سمت مراودات مالی بیشتر دیده می‌شود، تقاضا برای دسترسی به پول نقد به طور فزاینده‌ای باقی خواهد ماند.

    علی رغم اینکه آینده بلند مدت بازار جهانی خودپردازها ممکن است به طور ملموسی تحت تاثیر روش‌ها و ابزارهای پرداخت الکترونیکی قرار بگیرد، اما رشد جاری تعداد دستگاه‌های خودپرداز در کشورهای با جمعیت بالا دلیل آشکاری بر این موضوع است که تا رسیدن به آن زمان چقدر فاصله وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو