عصر بازار

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

اخراج به بهانه افزایش مزد بهانه کارفرمایان است

عصر اعتبار- دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه تعیین مزد کارگران از چارچوب ماده ۴۱ خارج نمی‌شود گفت:تعدیل نیروی کار به بهانه افزایش مزد، بهانه ی هر ساله کارفرمایان است. کارگران نمی‌توانند تاوان مشکلات کارفرمایان را دهند.

اخراج به بهانه افزایش مزد بهانه کارفرمایان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رحمت الله پورموسی با اشاره به اینکه مزد 95 تابع مزد منطقه ای و استانی‌ نخواهد بود گفت: مزد تنها در چارچوب ماده 41قانون کار تعیین می‌شود.

    با بیان اینکه کارگران در جریان رکود و مشکلات اقتصادی هستند گفت: دولت باید مشکل کارفرمایان را برطرف کنند، نه اینکه کارگران  خسارت کارفرمایان را بپردازند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه‌ها تعدیل نیرو داشته اند گفت: اینکه کارفرمایان بهانه می کنند با افزایش مزد میزان تعدیل‌ها افزایش می‌یابد درست نیست، چرا که از ابتدای سال جاری که مشکلات کارخانه‌ها افزایش یافته، دستمزدی زیاد نشده است. بنابراین مشکلات کارخانه ها به افزایش مزد ارتباطی ندارد.

    پورموسی با بیان اینکه تأثیر مزد بر تولید بین 5تا7درصد است افزود:نمایندگان کارگران منکر مشکلات کارفرمایان نیستند، اما آنها نباید تاوان مشکلات کارفرمایان را بپردازند.

    وی اظهار کرد:دولت باید کارفرمایان را حمایت کند،  دولت می‌ تواند با پرداخت یارانه تولید، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت وجلوگیری از ورود کالاهای چینی به کشور از کارفرمایان حمایت کند.

    این فعال کارگری افزود: جلسات بررسی دستمزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به طور مداوم در حال تشکیل است و تصمیم نهایی در خصوص رقم مزد را شورای عالی کار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: آنچه در جلسات کمیته مزد مورد تأکید قرار گرفته این است که دستمزد بر مبنای ماده 41 قانون کار تعیین شود و از این چارچوب خارج نشود چرا که موضوعاتی نظیر مشکلات کارفرمایان یا شرایط اقتصادی کشور در مباحث دستمزد تاثیرگذار نیست.در ماده 41 قانون کار تنها به نرخ تورم و سبد معیشت خانوار اشاره شده است.

    دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با بیان اینکه تبصره دو ماده 41 قانون کار هیچگاه در تعیین مزد دیده نشده است، اظهار کرد: به فرض که کشور یک درصد هم تورم نداشته باشد با وضعیت اقتصادی موجود یک خانوار چهار نفره با چه میزان حقوق می تواند زندگی کند؟ در حال حاضر هزینه‌های مسکن، خوراک و پوشاک، درمان و تحصیل بخش اعظمی از دریافتی کارگران را می‌گیرد به همین منظور کمیته مزد به دنبال محاسبه و آنالیز هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری است و مواد خوراکی را در اولویت قرار داده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی