عصر بازار

دلایل عبور نرخ دلار از ۳۷۰۰تومان

دلار در بازار کمیاب شد

عصر اعتبار- درحالی قیمت دلار طی روزهای اخیر رکوردهای جدید و البته قابل تأملی را در بازار ارز به ثبت رسانده که بانک مرکزی سکوت کرده و فعالان بازار مسائل سیاسی را مهمترین علت این نوسانات می دانند.

دلار در بازار کمیاب شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، نرخ دلار که از هفته های قبل مدار صعودی را طی می کرد در روزهای پایانی هفته قبل از 3700 تومان هم عبور کرد. صرافی های خیابان فردوسی پنجشنبه 17 دی ماه امسال شاهد نوسانات نرخ ارز بودند و سرانجام با دلار 3710 تومانی به کار خود پایان دادند.

    افزایش قیمت ارز درحالی در بازار ارز ادامه دار شده که دلار بانکی نیز در این مدت از نوسانات در امان نبوده و در آخرین روز هفته با قیمت 3015 تومان در مرکز مبادلات ارزی به متقاضیان ارزهای رسمی فروخته شد.

    این درحالی است که دلار مصوب در بودجه امسال 2850 تومان بوده و قیاسی بین این نرخ و نرخ دلار بانکی و آزاد به وضوح نشان میدهد که قیمت ارز آزاد و بانکی با بودجه به ترتیب 860 و 165 تومان فاصله دارد.

    اما با وجود افزایش قیمت ها و البته افزایش اختلاف قیمت دلار با بودجه مصوب هنوز بانک مرکزی و دولت توضیحی درباره روند صعودی قیمت دلار ارائه نداده و اقدامی برای مدیریت بازار ارز نکرده اند.

    فعالان بازار ارز و صراف های خیابان فردوسی اختلاف پیش آمده بین ایران و عربستان را از مهمترین دلایل تشدید نوسانات ارزی در بازار می دانند.

    یکی از صراف های فردوسی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: احضار سفرای کشورهای عربی، بستن سفارت خانه های این کشورها و کاهش قیمت نفت مهمترین دلایل افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر است.

    گفت و گو با فعالان حاضر در بازار ارز حکایت از آن دارد که طی روزهای گذشته ارز در بازار کمیاب شده و به دلیل کاهش عرضه قیمت ها افزایش یافته است.

    صرافان می گویند دلار نقدی در بازار کم شده و به محض اینکه دلار وارد بازار شود از سوی صرافی ها خریداری می شود به همین خاطر ارز موجود در بازار کم شده است.

    گفتنی است بازار فردوسی که همواره از اخبار سیاسی متاثر می شده اینبار هم به خبرهای سیاسی و مرتبط با تحریم واکنش نشان داده است؛ انطور که یکی از صراف ها به خبرنگار ما گفته اعلام خبرهایی مبنی بر تداوم تحریم برخی بانک ها همزمان با نزدیک شدن به اجرای برجام از دیگر دلایل تداوم روند صعودی قیمت دلار است.

    با وجود روند افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد پیش بینی می شود با اجرایی شدن برجام نرخ دلار کاهش یابد اما فعالان بازار معتقدند این کاهش قیمت دوام چندانی نخواهد داشت.

    با این حال انتظار می رود بانک مرکزی مانند سال های قبل به گونه ای بازار ارز را مدیریت کند که مانع از نوسانات شدید ارزی در این بخش شود چراکه درست یا غلط در سال های گذشته نرخ ارز بوده که به دیگر بازارها سیگنال میداده و اینبار هم افزایش قیمت دلار بهانه ای شده برای فعالان بازارهای دیگر که نرخ های نجومی را برای فروش کالاهایشان تعیین و اعلام کنند.

    هر چند گفته می شود علت تعلل دولت و بانک مرکزی در کاهش قیمت دلار کسری بوجه و جبران درآمد ناشی از کاهش قیمت نفت بوده است ولی انتظار می رود که دولت تدبیر و امید تدبیری برای مدیریت صحیح بازار ارز داشته باشد و مانع رشد بیشتر قیمت دلار شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو