عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد

دو محدودیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران

عصر اعتبار- دکتر علی صالح ابادی به محدودیت صدور ضمانت نامه های ارزی و چالش تأمین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان دو چالش مهم در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد

دو محدودیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این نکته که یکی از حوزه های بسیار مهم در بخش صادرات، خدمات فنی و مهندسی است گفت: در شرایط فعلی این خدمات به چند دلیل محدود شده است که یکی از این دلایل به ضمانت نامه های بانکی مربوط می شود.

    دکتر صالح ابادی افزود: اگر ما بخواهیم صادرات خدمات را افزایش دهیم، باید بتوانیم ضمانت نامه های ارزی صادر کنیم، چراکه پیمانکار ایرانی برای شرکت در مناقصه طرح های بین المللی نیازمند صدور انواع ضمانت نامه می باشد. به گفته وی این ضمانت نامه ها شامل ضمانت پیش پرداخت و ضمانت حسن انجام پروژه و سایر ضمانت ها خواهد بود که امید می رود با لغو تحریم ها محدودیت های موجود در این حوزه نیز مرتفع گردد.

    وی همچنین با اشاره به چالش تأمین مالی صادرات که محدودیت دوم را در بعد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرده است گفت: ما باید پیمانکاران خود را در خارج از کشور فاینانس کنیم. صادرکنندگان حوزه خدمات زمانی در این حوزه موفق خواهند بود که یک بانک داخلی فعالیت های آنها را پشتیبانی نماید و زمینه صادرات پایدار را به این شکل فراهم کند.

    به گفته صالح آبادی در اینجا، بانک صرفا و به تنهایی قادر به این تامین مالی و پشتیبانی گسترده نخواهد بود؛ چراکه عمده منابع بانکی ما صرف سرمایه در گردش بنگاه ها می شود. وارد کردن مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و گشایش اعتبار در کشورهای خارجی به نفع صادرکننده داخلی از مواردی است که بانک قادر است برای تامین و تشویق صادرات خدماتی انجام دهد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر این نکته که در دوره پساتحریم نیز عمده منابع ما برای تامین سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است گفت: طرح هایی که در مراحل نخستین قرار دارند، نیازمند تعیین یک منبع قوی و مشخص برای پشتیبانی مالی هستند و حتی می توانیم در پروژه های بزرگ و در سطوح وسیع تامین مالی، از تامین مالی مشترک یا «کوفاینانس» توسط بانک های خود و بانکهای بین المللی استفاده کنیم. این مورد در اگزیم بانک های آسیا مطرح شده و پس از لغو تحریم ها امکان دسترسی به این انواع تامین مالی وجود خواهد داشت.

    وی در ادامه با اشاره به این که یکی از محورهای اساسی برای اجرای اقتصاد مقاومتی، کمک به تولید داخل در بعد صادرات محور آن است، مولفه های یک تولید صادرات محور را برشمرد. به گفته وی رقابت پذیری در سطح بین الملل یکی از این مولفه های مهم است. به عقیده صالح ابادی تولید داخل زمانی می تواند رقابت پذیر باشد که با بالاترین کارایی ممکن تولید شود. در این راستا بهره وری تولید نیز باید افزایش یابد و سوبسیدهای هدفمند دولتی یکی از راهکارهای تقویت تولیدات صادرات محور است. برای مثال، معادن و منابع طبیعی مانند نفت و گاز و سایر معادن باید توسط دولت نظارت شود و به بهترین مجموعه ها برای استخراج محول گردد تا بیشترین ارزش افزوده از آنها حاصل شود؛ لذا دولت باید بصورت هدفمند برای این بخش ها یارانه در نظر بگیرد و بخش خصوصی را به فعالیت ثمربخش  و بلندمدت تشویق نماید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو