عصر بازار

درخواست از کارفرمایان برای محاسبه هزینه خانوارهای کارگری

عصر اعتبار- دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از کارفرمایان خواست تا رقم هزینه ماهانه خانوارهای کارگری را به شکل منطقی و معقول محاسبه و بر اساس آن برای دستمزد سال ۹۵ تصمیم‌ِگیری کنند.

درخواست از کارفرمایان برای محاسبه هزینه خانوارهای کارگری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هادی ابوی اظهار کرد: در بحث معیشت و دستمزد کارگران به دنبال این هستیم که میزان دریافتی کارگران را با میزان هزینه‌های زندگی همپوشانی کنیم تا با در نظر گرفتن هزینه خوراک، مسکن، تحصیل و ایاب و ذهاب، رقم واقعی مزد کارگران اعلام شود.

    وی افزود: حقوق و دستمزد کارگران در مقابل کار سخت و طاقت فرسایی که انجام می‌دهند ناچیز است ولی اگر همین حقوق ناچیز را به یک کارفرما یا مسئول دولتی بدهند قادر به اداره زندگی خود و خانواده‌ اش نخواهد بود.

    ابوی با بیان اینکه دستمزد سال 1395 نباید از واقعیات زندگی کارگران فاصله بگیرد، تاکید کرد: ما معتقدیم که دستمزد کارگران باید بر مبنای واقعیات روز باشد و یکبار برای همیشه به شکل واقعی و عملیاتی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

    دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور خاطرنشان کرد: همه ساله بر اساس آنالیز وضعیت معیشت خانوارهای کارگری که از دانشگاهها و مراکز علمی به دست می آوریم گزارشی آماده و به شورای عالی کار ارائه می‌کنیم ولی متاسفانه ساختار شورای عالی کار به گونه ای است که به این مباحث توجهی نمی‌شود و مذاکرات مزد همواره بر اساس نظام چانه زنی پیش می‌رود و در نهایت کم یا زیاد رقمی به تصویب می‌رسد که رضایت جامعه کارگری را به دنبال ندارد.

    به اعتقاد این مقام مسوول کارگری، نظام چانه‌زنی هیچگاه به سمت مزد واقعی کارگران میل نکرده و قدرت خرید کارگران را افزایش نداده است.

    وی در پایان از نمایندگان کارفرمایان در شورای عالی کار خواست تا در زمینه مزد کارگران وارد عمل شده و با محاسبه هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری یک رقم معقول و منطقی را برای دستمزد سال آینده کارگران پیشنهاد دهند که با واقعیات روز جامعه کارگری نیز در تضاد نباشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی