عصر بازار

معامله‌گران اونس سردرگم شدند

بلای سیاه در بازار طلا

عصر اعتبار- سقوط نفت، همه بازارها را درگیر کرده است. نفت که در اولین هفته سال ۲۰۱۶ تحت‌تاثیر نگرانی‌های چینی، بیش از پیش سقوط کرده بود، در هفته دوم، با ضعف بیشتر، خود عامل فشار فروش در بازارهای سهام شد.

بلای سیاه در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بازارهای سهام که در هفته اول 2016 سقوط کرده بودند، در هفته گذشته نیز افت کردند و گرچه آرام‌تر بودند، با این همه شاهد تشدید عدم قطعیت شدند. سقوط نفت که روز جمعه دوباره به زیر مرز 30 دلار رفت، بازارهای ارز را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. در واقع دو عامل کاهش رشد چین و سقوط نفت، ارزهای وابسته به کالا را متاثر کرده است. فشار روی بازار کالاهای پایه، قیمت‌های این بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده، گرچه وضعیت طلا به‌دلیل آنکه پناهگاه سرمایه است تا حدی متفاوت است. فلز زرد به شدت سردرگم شده؛ چراکه از یکسو درگیر عوامل کاهشی مانند سقوط بهای نفت، کاهش رشد چین، انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو، قوی ماندن دلار و سه سال افت پیاپی خود است و از سوی دیگر از عوامل افزایشی مانند عدم قطعیت در بازارهای سهام، احتمال کند بودن انقباض پولی در آمریکا، بازگشت دلار از اوج 12 ساله و افزایش خرید در قیمت‌های پایین تاثیر می‌گیرد.


    گیجی فلز زرد

    سقوط بهای نفت خام تبدیل به نگرانی سرمایه‌گذارانی شده که به سلامت اقتصاد جهان می‌اندیشند. کاهش رشد اقتصادی چین که در کنار مازاد عرضه از عوامل سقوط قیمت نفت بوده نیز دلیل دیگری برای نگرانی‌های جهانی است. این امر باعث شکل گرفتن عدم قطعیتی در بازارهای سهام شده که خرید ارزهای پناهگاه مانند ین ژاپن و کالاهای پناهگاه مانند طلا را افزایش داده است. با این همه طلا چنان درگیر عوامل کاهشی از جمله مساله سقوط نفت است که بر خلاف هفته اول سال 2016 از افت شاخص‌های سهام بهره کمی برده است. سردرگمی معامله‌گران بازار طلا در افت و خیزهای روزهای گذشته عیان است. اونس طلا که روز چهارشنبه با 7 دلار رشد به قیمت 1093 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه با 15 دلار سقوط به قیمت 1078 دلار رسید. روز جمعه نیز تا ساعت 7 شب به وقت تهران قیمت 1088 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.


    خیز چندعاملی

    رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «شناسایی سود» و «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران بود. این روند خود ناشی از تشدید فشار فروش در اوایل هفته بود. دو عامل خارجی نیز در سومین روز هفته به نفع طلا عمل کردند. چهارشنبه همزمان با کاهش ارزش دلار، بهای نفت خام هم از کف 12 ساله جهش کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، افزایشی‌های بازار در روز چهارشنبه بر آن بودند قدرت خود را نشان دهند تا فروشندگان فنی را تحت‌تاثیر قرار دهند، اما این اتفاق در روز پنج‌شنبه نیفتاد.جالب اینجا است که رشد روز چهارشنبه طلا در حالی رخ داد که بازارهای سهام نیز رشد کردند. با انتشار داده‌های بهتر از انتظار از صادرات چین، بازارهای سهام در آسیا و اروپا با افزایش ارزش مواجه شدند. با این همه بازارهای سهام آمریکا از این روند پیروی نکردند تا این امر تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش دهد. همزمان همان‌طور که اشاره شد، رشد بهای نفت خام هم به طلا کمک کرد. شاخص نفتی نایمکس که سه‌شنبه به زیر
    30 دلار رفته بود، چهارشنبه با جهش روبه‌رو شد، گرچه چشم‌انداز بهای طلای سیاه، سیاه ماند.


    سقوط موقت

    اما حضور اونس در محدوده 1090 دلاری دوام چندانی نداشت. افت شدید روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از بازگشت رشد به بازارهای سهام آمریکا و تقویت شاخص دلار بود. همزمان بهای نفت خام اندکی تقویت شد، اما نتوانست اثر عوامل کاهشی را خنثی کند، به این ترتیب کاهشی‌های بازار دوباره خودنمایی کردند. روز پنج‌شنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا وضعیت خوبی نداشتند اما این بار رشد شاخص‌های آمریکایی به ضرر طلا تمام شد. با این همه بازارهای سهام جهان، در کل هفته گذشته افت کردند. روز پنج‌شنبه حملات تروریستی اندونزی نیز برخی معامله‌گران را عصبی کرد. داده‌های اقتصادی آمریکا در چهارمین روز هفته تاثیر زیادی بر بازار طلا نگذاشت.بازارهای سهام آمریکا در حالی در روز پنج‌شنبه رشد کردند که وضیت بازارهای سهام از ابتدای سال 2016 بسیار بد بوده است. نگرانی درباره سقوط قیمت‌ها در بازار کالاهای پایه، بازارهای سهام را نیز به شدت نگران کرده تا نگرانی درباره آینده اقتصاد چین، اثر مضاعفی داشته باشد.


    سومین هفته افت سهام

    نگرانی درباره بازارهای سهام، دوباره در روز جمعه به کمک اونس آمد. همزمان داده‌های بد از خرده فروشی آمریکا هم به طلا یاری رساند. روز گذشته همزمان با افت شاخص‌های سهام، دلار نیز تضعیف شد تا اونس شاهد رشد باشد، گرچه تضعیف دوباره بهای نفت خام به‌عنوان عامل کاهشی عمل می‌کرد. روز جمعه، بازگشت بهای نفت به زیر مرز 30 دلار، بازارهای سهام در سراسر جهان را نگران کرد تا سومین هفته پیاپی افت بازارهای جهانی رقم بخورد. صبح جمعه در حالی که بازارهای سهام آسیا به کف 5/ 3 ساله رسیدند، بورس‌های اروپایی نیز یک درصد افت کردند. ر وند رشدی که با اثرگذاری افت بازارهای سهام شروع شده بود، پس از اعلام افت 1/ 0 درصدی خرده فروشی آمریکا در دسامبر 2014 تشدید شد. روز جمعه بهای نفت خام برنت با 3 درصد افت به زیر مرز 30 دلار رفت تا میزان افت هفتگی آن به بیش از 10 درصد برسد. البته روز جمعه، افت ارزش دلار اثری معکوس افت ارزش نفت داشت. اونس در حالی بعدازظهر جمعه در محدوده 1080 دلار نوسان می‌کرد که هفته را با قیمت 1104 دلار آغاز کرده بود. رشد 4 درصدی اونس در اولین هفته سال جدید میلادی این امید را به علاقه‌مندان طلا داده بود که هفته دوم، هفته ادامه رشد باشد،‌ اما آرامش نسبی بازارهای سهام، این فرصت را از طلا گرفت. هفته دوم سال 2016 سومین هفته افت بازارهای سهام بود، ولی تجربه نشدن دوباره سقوط‌های بسیار شدید، به طلا فشار وارد کرد.


    افت ارزهای وابسته

    وضعیت اقتصاد چین و البته سقوط بهای نفت خام، ارزهای وابسته به کالا را هم متاثر کرده است. دلار کانادا روز جمعه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال 2003 رسید. دلار خود در برابر ین و یورو تضعیف شد. همزمان یوآن چین جهش را تجربه کرد. یوآن که افت نرخ برابرای اش در روزهای نخست سال 2016، یکی از عوامل نگرانی جهانی بود، در هفته گذشته حدود 1/ 0 درصد رشد کرد، گرچه این ارز از ابتدای سال 2016 در برابر دلار 4/ 1 درصد تضعیف شده است. یوآن در اوت 2014 حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داده است. گرچه تمام ارزهای بین‌المللی در معاملات منطقه ای طلا مورد توجه هستند، دلار همچنان اثرگذارترین ارز در بازار کالا است. دلار مدتی است از اوج 12 ساله خود پایین آمده اما هنوز قوی است. شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز جهانی مقایسه می‌کند در اواخر سال 2014 به بالای مرز 100 واحد رفت، اما حالا با احتمال کندی روند انقباض پولی فدرال رزرو شاهد افت در برخی مقاطع است. در صورت تقویت دوباره دلار، اونس تحت فشار بشتری قرار می‌گیرد که ممکن است اثر عدم قطعیت در بازار سهام را خنثی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی