عصر بازار

بررسی اولویت های دولت در دوران پساتحریم

برای جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه بازارهای مالی چه باید کرد؟

عصر اعتبار- معاونت بررسی اقتصادی اتاق تهران، در گزارشی به مهمترین اولویت های دولت در دوران پساتحریم پرداخته که در بخش های از آن به موضوع جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه بازارهای مالی اشاره کرده است

برای جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه بازارهای مالی چه باید کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدای اقتصاد، دوران شکوفایی اقتصاد ایران در راه است و تحریم های بین المللی امروز یا فردا لغو خواهند شد. دورانی که درهای جهانی بر اقتصاد کشور گشوده و واردات و صادرات انواع کالا تسهیل می شود و بسیاری از بخش های اقتصاد بیمار کشور دوباره جان خواهند گرفت. اما بعد از اجرای شدن برجام باید چه کرد؟ بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که باید برای این دوران برنامه داشت و نمی توان بدون درنظر گرفتن اولویت ها موفق عمل کرد. اولویت های که اگر درست اجرایی شوند می توانند اقتصادرا به روزهای پرفروغ خود نزدیک کنند. در همین مورد اتاق تهران در گزارشی به مهمترین اولویت های دولت در دوران پساتحریم پرداخته که در بخش های از آن به موضوع جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه بازارهای مالی پرداخته است.

    براساس این گزارش، یکی از مهمترین اولویت های دولت در ماه های پیش رو فراهم آوردن شرایط مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. به منظور موفقیت سیاست جذب سرمایه گذاری خارجی، توجه به برخی اصلاحات و پیش نیازها ضروری است. پیش نیازهای که می توان آنها را به چند مورد مختلف تقسیم کرد.

    پیش نیازهای موفقیت در جذب سرمایه گذار خارجی

    1- فراهم آوردن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق اصلاح و حذف قوانین محدود کننده سرمایه گذاری خارجی و بازنگری در قوانین حمایت از مالکیت خصوصی.

    2- تلاش در جهت حذف موانع غیرتعرفه ای و اصلاح نظام تعرفه ای با هدف حفظ توان رقابتی بخش های تولیدی داخلی.

    3- ایجاد اصلاحات و رفع محدودیت های موجود در قوانین کار برای شرکت های خارجی که با هدف راه اندازی یک فعالیت اقتصادی وارد کشور می شوند.

    4- بهبود فضای کسب و کار داخلی از طریق حذف انحصارات داخلی و تقویت فضای رقابتی در کشور.

    5-هدایت بخشی از منابع ارزی آزاد شده و درآمدهای ارزی آینده به سرمایه گذاری در زیرساخت ها و انتقال تکنولوژی برای طرح های زیربنایی دارای منافع ملی مثل پروژه پارس جنوبی و نظایر آن.

    توسعه بازارهای مالی

    توسعه بازارهای مالی هموراه به عنوان یکی از اولیت های توسعه کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته شده است. براساس گزارش معاونت بررسی اقتصاد اتاق تهران، گسترش دامنه استفاده از ابزارهای بدهی، جذب سرمایه گذار خارجی در بازارهای مالی، ثبات بازارها از مهمترین اقداماتی است که در دوران پساتحریم باید توجهی ویژه به آنها داشت.

    گسترش دامنه استفاده از ابزارهای بدهی

    با توجه به افزایش بدهی دولت در سال های اخیر به پیمانکاران، بانک ها و بانک مرکزی، یکی از اولویت های دولت، اقدام در جهت تسویه بدهی ها و کمک برای حل مشکلات ناشی از آن برای فعالان اقتصادی و بانک هاست.. دولت می تواند از طریق انتشار  اوراق مشارکت توسط دستگاه های دولتی، ضمن بازپرداخت بدهی خود از طریق درآمد حاصل از انتشار این اوراق و تکمیل پروژه های پربازده عمرانی، از ان بهنوان ابزاری برای هدایت نقدینگی در کشور استفاده کند.

    جذب سرمایه گذاری خارجی در بازارهای مالی

    برای استفاده از فرصت ورود سرمایه گذاران خارجی پس از رفع تحریم ها، بازار مالی کشور می تواند از طریق متنوع سازی روش های تامین مالی بازار پول و سرمایه، متنوع سازی نهادها و خدمات مالی قابل ارائه از طریق بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای تامین مالی خارجی موجب بهبود روابط بین بورس های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی شود.

    ثبات بازارها

    دولت باید از اتخاذ تصمیمات ناگهانی در بازارها خودداری کرده و فضای باثبات و امنی در کنار بهره گیری از ابزارهای متنوع در بازارهای مالی برای سرمایه گذاری در این بازارها فراهم آورد تا از طریق افزایش اطمینان در اقتصاد، زمینه رشد باثبات فراهم شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو