عصر بازار

رشد روز جمعه بازارهای سهام، افت اونس را کاهش داد

ساز مخالف طلا در بازار

عصر اعتبار- اونس طلا که در نخستین هفته سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۴ درصد رشد کرده بود، در هفته دوم حدود ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد تا امید هفته اول در هفته بعد ناامید شده باشد. با این همه اونس این روزها از محدوده‌های روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ فاصله گرفته است. بازار حالا از قیمت ۱۰۶۱ دلاری پایان ۲۰۱۵ و قیمت ۱۱۰۴ دلاری پایان هفته اول ۲۰۱۶، میانگینی تقریبی گرفته است.

ساز مخالف طلا در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس هفته دوم سال را با افت 10 دلاری آغاز کرد که قیمت را به 1094 دلار رساند. این روند عمدتا ناشی از «سودگیری» معامله‌گران طلا بود. همچنین «عقب‌نشینی اصلاحی» پس از جهش‌ هفته اول که اونس را به اوج 2 ماهه رسانده بود نیز مشهود بود. جالب اینجا بود که عوامل کاهشی روز دوشنبه حتی اثر تداوم نگرانی‌های چینی را هم خنثی کردند. بازارهای سهام چین که در هفته اول سال با سقوط خود، تمام بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده بودند، روز دوشنبه هم بیش از 5 درصد سقوط کردند. افت قیمت روز سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد تا اونس به قیمت 1086 دلار برسد. روند دومین روز هفته عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی و افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. سه‌شنبه در بازار فلزات گرانبها سودگیری و عقب‌نشینی اصلاحی نیز ادامه داشت. همزمان با این دو عامل داخلی، دو عامل خارجی رشد دلار و افت نفت هم بر طلا فشار وارد می‌آوردند. افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام نیز به کاهش عصبی بودن معامله‌گران از سر نگرانی‌های چینی مربوط بود، اما چهارشنبه روز جهش به قیمت 1093 دلار بود. این رشد عمدتا ناشی از «شناسایی سود» و «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران بود. این روند در واقع ناشی از تشدید فشار فروش در اوایل هفته بود. دو عامل خارجی نیز در سومین روز هفته به نفع طلا عمل کردند. چهارشنبه همزمان با کاهش ارزش دلار، بهای نفت خام هم از کف 12 ساله جهش کرد. چهارشنبه، با انتشار داده‌های بهتر از انتظار از صادرات چین، بازارهای سهام در آسیا و اروپا با افزایش ارزش مواجه شدند. با این همه بازارهای سهام آمریکا از این روند پیروی نکردند تا این امر تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش دهد. ولی اونس روز پنج‌شنبه به محدوده 1070 دلار سقوط کرد. قیمت نهایی روز چهارم، 1078 دلار بود.

    افت شدید روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از بازگشت رشد به بازارهای سهام آمریکا و تقویت شاخص دلار بود. همزمان بهای نفت خام اندکی تقویت شد، اما نتوانست اثر عوامل کاهشی را خنثی کند، به این ترتیب کاهشی‌های بازار دوباره خودنمایی کردند. روز پنج‌شنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا وضعیت خوبی نداشتند اما این بار رشد شاخص‌های آمریکایی به ضرر طلا تمام شد. در نهایت اونس روز جمعه که نفت دوباره به زیر مرز 30 دلار رفت، دوباره شاهد افزایش ارزش خود بود تا به مرز 1090 دلار نزدیک شود. قیمت نهایی هفته 1088 دلار شد تا اونس ظرف 5 روز کاری حدود 5/ 1 درصد از بهای خود را از دست بدهد، در هفته‌ای که پیش‌بینی‌های دیگری برایش شده بود. رشد روز آخر عمدتا ناشی از توجه دوباره به وضعیت بازارهای سهام جهان و همچنین انتشار داده‌های بد از اقتصاد آمریکا بود. تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی، مهم‌ترین یاریگران طلا در روز جمعه بودند. بیشتر بازارهای سهام جهان روز جمعه هم تحت‌فشار قرار گرفتند. بازارهای سهام جهان از ابتدای سال 2016 روزهای بسیار بدی را پشت‌سر گذاشته‌اند. بازارهای چین که خود دلیل این وضعیت هستند، بدترین شرایط را داشته‌اند. شاخص شانگهای از اوج خود در سال 2015، بیش از 20 درصد سقوط کرده است. به این ترتیب، ادامه نگرانی‌های جهانی، امید به روند هفته سوم سال را زنده نگه داشته است. معامله‌گران در هفته جدید، دوباره به بازار دارایی، بهای نفت خام و شاخص دلار چشم خواهند داشت. برای آگاهی از پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای طلا، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو