عصر بازار

جنگ ارزی جهانی دوباره زنده می‌شود؟

عصر اعتبار- صعود ارزش ین و یورو ممکن است باعث ترغیب سیاستگذاران مالی ژاپن و اروپا به گسترش تدابیر پولی شده و جنگ ارزی جهانی دیگری را بیافروزد.

جنگ ارزی جهانی دوباره زنده می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، ارز ژاپن برای سومین بار در چهار هفته گذشته در برابر دلار صعود کرد در حالیکه یورو هم در برابر بیشتر همتایانش صعود داشته است. صندوقهای تامینی سرمایه گذاری روی ین را افزایش داده و سرمایه گذاری علیه ارز واحد اروپایی را کمتر کرده اند.

    از سوی دیگر دلار آمریکا با پایین آمدن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در آمریکا که به نفع این ارز است، در شرایط کنونی ادامه نوسانات بازار سهام و آمار اقتصادی داخلی ضعیف‌تر از حد مطلوب، لطمه دیده است.

    تفاوت رو به رشد میان اقتصاد آمریکا و سیاست پولی این کشور با باقی دنیا، با ظاهر شدن نشانه‌های متاثر شدن اقتصاد آمریکا از کندی اقتصاد چین و احیای شکننده سایر اقتصادها متوقف شده است. این امر بر ارزش دلار سنگینی کرده و از سوی دیگر مانع تحقق اهداف اقتصادی بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا شده که از افت ارزش ارزهایشان سود می‌برند.

    اگر ارزش ین ژاپن از 115 ین در برابر هر دلار بیشتر شود و یورو به سطح 1.15 دلار افزایش پیدا کند، احتمال گسترش سیاست پولی آسان مطرح خواهد شد که به معنای احیای جنگ ارزی خواهد بود.

    ین در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 0.2 درصد نسبت به هفته پیش افزایش یافت و 116.98 ین در برابر هر دلار معامله شد. یورو در برابر 11 ارز از 16 ارز بزرگ صعود کرد و هفته گذشته را در سطح 1.0916 دلار به پایان رساند.

    شاخص دلار بلومبرگ که این ارز را در برابر 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، 0.7 درصد کرد که بهترین هفته این شاخص از نوامبر بود.

    ریسک گریزی بار دیگر و در شرایطی که قیمت نفت به کمترین میزان در 12 سال گذشته رسیده و به پایین 30 دلار در هر بشکه سقوط کرده، بر بازار حاکم شده است. آمار اقتصادی آمریکا که نشان می‌دهد خرده فروشی و قیمتهای عمده فروشی در دسامبر کاهش یافته، هم آرامش خاطری به همراه نداشته است. قیمتهای مصرفی ماه گذشته این کشور هم ثابت بود.

    این شرایط موجب خروج سرمایه گذاران از بازارهای سهام و فروش ارزهای کشورهای صادرکننده نفت شامل روسیه و کانادا شده است و هدایت نقدینگی به سوی پناهگاه‌های مطمئن سرمایه مانند اوراق قرضه دولتی و ین را به دنبال داشته است.

    هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن اظهار کرده است در صورت لزوم مقامات برای افزودن تدابیر تردید نخواهند کرد.

    نشست سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا هم 21 ژانویه برگزار می‌شود در حالیکه انتشار گزارش نشست دسامبر این بانک نشان داده است سیاستگذاران اروپایی خواهان کاهش بیشتر نرخ سپرده بانکی و خرید بیشتر اوراق قرضه هستند.

    موسسه مالی مورگان استنلی صعود بیشتر ارزش ین و یورو را پیش بینی می‌کند. به گفته تحلیلگران این موسسه، اقدامات محرک مالی بیشتر از سوی بانک مرکزی ژاپن، بزرگترین ریسک برای دورنمای ین است با اینهمه تدابیر بیشتر بعید است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی