عصر بازار

دولت دلارهای مازاد نفتی بودجه ۹۵ را مسکوت گذاشت

عصر اعتبار- دولت در بودجه ۹۵ با آوردن ردیفی منابع ناشی از افزایش قیمت و صادرات نفت خام و میعانات و نیز چگونگی هزینه کرد آن را غیرشفاف و مسکوت گذاشته است.

دولت دلارهای مازاد نفتی بودجه ۹۵ را مسکوت گذاشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، دولت در بودجه سال آینده ردیفی را برای استفاده بهینه از منابع مازاد ارزی ناشی از افزایش قیمت و صادرات نفت خام و میعانات گازی پیش‌بینی کرده است.

    این ردیف براساس نگاه آینده‌نگرانه به افزایش منابع ارزی ناشی از قیمت و صادرات نفت و گاز دارد.

    در جدول شماره 5 ماده واحده بودجه 95 ردیفی وجود دارد که برای منابع ارز ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی تهیه شده تا براساس جدول شماره 9 دولت بتواند درآمدهای موضوع این ردیف را بدون مشکل هزینه کند.

    طبق جدول شماره 9 ماده واحده دولت می‌تواند از محل مازاد منابع ارز ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت بهره‌مند شده و بدون آنکه منابع در خزانه بلااستفاده بماند از آن در جهت تامین هزینه‌ها بهره‌مند شود. با این حال منابع ناشی از مازاد درآمدهای ارزی نفت و گاز و به طبع آن چگونگی هزینه کرد شفاف و روشن نیست و عملا ردیفی برای روز مبادا محسوب می‌شود.

    به همین علت در این ردیف‌ها رقم خاصی نیز در نظر گرفته نشده تا در صورت تحولات بازار نفت و گاز و احتمالات، به منظور افزایش قیمت و میزان صادرات دست دولت برای هزینه‌کرد  ناشی از این محل باز باشد.

    براین اساس با توجه به لزوم شفافیت بودجه و اهمیت عدم ابهام در مهم‌ترین سند سالانه مالی اداره کشور، بهتر بود دولت به جای گذاشتن یک ردیف مبهم و غیر معمول به عنوان مازاد درآمدهای نفتی، تغییر در درآمدهای نفتی را با استفاده از متمم‌های بودجه که روال طبیعی در بودجه‌های سالانه محسوب می‌شود، مدیریت می‌کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی