عصر بازار

دلار بعد از برجام کاهشی نشد

عصر اعتبار- نرخ دلار در حدود یک ماه اخیر روند افزایشی پیدا کرده است پس از اجرای برجام در بازار امروز – دوشنبه - تغییر و نوسان چندانی نداشته و با ثبات نسبی همراه شده است.

دلار بعد از برجام کاهشی نشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از اوایل آذر ماه نرخ دلار صعودی شد و به 3700 تومان رسید که بیشترین نرخ در سال جاری بود. اما در دی ماه تا حدودی این روند افزایشی معکوس شد و بار دیگر دلار به کمتر از 3650 تومان کاهش یافت.

    در این مدت بسیاری از کارشناسان اقتصادی مهمترین دلیل افزایش نرخ ارز را افت قابل توجه قیمت نفت و رسیدن آن به کانال 30 و 20 دلاری عنوان کردند.

    به باور برخی ناظران و فعالان اقتصادی این امکان وجود دارد که نرخ ارز در کوتاه مدت بعد از اجرایی شدن برجام تحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده تا حدودی کاهش یافته و سپس به وضعیت ثبات برسد و نوسانات آن تا میزان زیادی کاهش یابد.

    محمد حسین برخوردار – از اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و مدیر عامل شرکت دخانیات – در این خصوص عنوان کرد که افزایشی که طی ماه‌های اخیر در بازار ارز اتفاق افتاده است منطبق با یک سیاست و یا منطق مشخص و درست نبوده و بیشتر نوسانات احساسی بوده است.

    به گفته برخوردار نرخ ارز در پایان سال به دلیل افزایش مسافرت‌ها نوساناتی خواهد داشت چرا که خرید ارز بالا می‌رود، اما این نوسانات به گونه‌ای نخواهد بود که مانعی برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

    همچنین احمد کیمایی اسدی - نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران - معتقد است وضعیت بازار نفت، اجازه کاهش قیمت ارز را نخواهد داد و پیش‌بینی کرد که قیمت دلار بعد از رفع تحریم‌ها به کمتر از 3600 تومان نمی‌رسد.

    طی روز‌های اخیر نیز نرخ ارز و دلار وضعیت با ثباتی داشت، ثباتی که بعد از اجرایی شدن برجام در روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و بر خلاف برخی پیش‌بینی‌ها با کاهش چندانی روبه‌رو نشد و روند روز‌های قبل در بازار امروز و دیروز ادامه داشته است.

    آخرین بررسی‌ها از بازار آزاد حاکی از آن است که دلار آمریکا 3600 تومان خریده و 3620 تومان فروخته می‌شود که در مقایسه با روز اول هفته جاری 12 تومان افزایش قیمت داشته است.

    نشانه‌ها از وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد که وضعیت تقاضا و رفت و آمد برای خرید و فروش ارز تغییر محسوسی در مقایسه با روز‌های گذشته پیدا نکرده است، به طور کلی به نظر می‌رسد بازار با افزایش تقاضا بعد از اجرای برجام روبه‌رونشده و تعادل بازار برهم نخورده است.

    در میان سایر ارزها نیز یورو 3920 تومان خریداری و 3950 تومان فروخته می‌شود. پوند انگلستان نیز 5050 خریده و 5200 تومان به فروش می‌رسد. لیر ترکیه 1170 تومان خریده و 1230 تومان عرضه می‌شود و درهم امارات 970 تومان خریداری و 995 تومان فروخته می‌شود.

    همچنین هر گرم طلای 18 عیار 93 هزار و 780 تومان، مثقال طلا 406 هزار و 600 تومان و هر انس طلا جهانی حدود 1090 دلار عرضه می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی