عصر بازار

اولین پولی که صفرهایش حذف شد

عصر اعتبار- دولت ها به منظور تسهیل دادو ستددهای پولی و مالی، در واحدهای پولی تغییراتی را به وجود می آورند. به عنوان مثال بسیاری از کشورها با کاهش قدرت پولشان صفرهای واحدهای پول را از روی اسکناس ها حذف می کنند.

اولین پولی که صفرهایش حذف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، لیره ترک نیز کی از این واحدهای پولی به شمار می ورد که صفرهایش را حذف کرده اند. لیره ترک به ترکی استانبولTürk lirası) )، واحد پول کشور ترکیه است. اولین لیره ترک در تاریخ پنجم ژانویه 1843 (میلادی) در زمان سلطان عبدالمجید عثمانی و با عنوان لیره عثمانی منتشر شد. پیش از ورود به دوره اسکناس، به پول عثمانی که از جنس طلا بود لیره زرد گفته می‌شد.
    در تاریخ بیست و هشتم ژانویه 2004 و بر اساس قانونی پول ترکیه، شش صفر از واحد لیر ترک حذف شد و از اول ژانویه 2005 این واحد پولی با نام لیره جدید ترک (Yeni Türk lirası) وارد تداول گردید. این تغییر نام به صورت موقت انجام گرفت و قرار شد بعد از 4 سال، واحد پول ترکیه دوباره با نام لیره ترک شناخته شود.
    لیره ترک از ابتدای سال 2009 میلادی به جای لیره جدید ترکیه وارد تداول شدارزیابی می شود. سکه‌های این واحد پولی شامل سکه‌های یک لیره‌ای، 50 کروشی، 25 کروشی ، 10 کروشی ، 5 کروشی و ١ کروشی است.
    هنوز هم با گذشت حدود بیش از یک دهه از حذف شش صفر واحد پول ترکیه، بسیاری از شهروندان، اعداد را به شکل سابق شان بیان می کنند.
    مثلاً یک لیر را یک میلیون لیر، صد لیر را صد میلیون لیر و... بیان می کند.
    به رحال اگر در مغازه ای بودید و صاحب مغازه گفت شما باید ٢٥ میلیون لیر بپردازید،نترسید!
    این مبلغ همان ٢٥ لیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی