عصر بازار

هفته خوش‌بینی فلز زرد با رشد آغاز شد

جدال نفت و سهام در بازار طلا

عصر اعتبار- سومین هفته سال ۲۰۱۶ میلادی با اخبار متعددی آغاز شد. روز دوشنبه، در اولین روز کاری پس از اعلام رسمی آغاز «برنامه جامع اقدام مشترک»، بهای نفت خام به سقوط خود ادامه داد؛ اما نتوانست فلز زرد را هم با خود به زیر بکشد.

جدال نفت و سهام در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، عامل کمک‌کننده به اونس در روزی که نفت خام با اثرپذیری از حذف تحریم‌های ایران به کمترین بها از سال 2003 رسید و رشد دلار هم به ضرر طلا عمل کرد، ضعف بازارهای سهام جهان بود. صبح دوشنبه در حالی که نفت برنت به قیمت 28 دلار نزدیک می‌شد، بخشی از بازارهای آسیایی و بعد بازارهای اروپایی شاهد افت شاخص‌ها بودند. بازارهای سهام خاورمیانه که روز یکشنبه سقوط خود را آغاز کرده بودند، دوشنبه تا حدی آرام‌تر بودند. سقوط روز یکشنبه بورس‌های خلیج فارس به غیر از ایران ناشی از هراس از پیامدهای سیاسی و اقتصادی لغو تحریم‌های ایران بود. بازارهای سهام آمریکا روز گذشته به مناسبت «روز مارتین لوتر‌کینگ» تعطیل بودند؛ اما واضح است که آنها نیز حال و روز خوشی ندارند. بازارهای سهام جهان از ابتدای سال 2016 بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

    هر اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1088 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1089 دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد؛ به‌ویژه آنکه عوامل کاهشی و افزایشی هر دو نیرومند مانده‌اند. رشد صبح دوشنبه ارزش فلز زرد همسو با خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت بود. ‌ با آنکه اونس طلا در هفته گذشته، حدود 5 / 1 درصد از ارزش خود را از دست داد، رشد روز جمعه این کالای گرانبها، معامله‌گران را به رشد قیمت‌ها در هفته جدید کاری خوش‌بین کرده است. اونس که در هفته گذشته به شدت افت و خیز داشت، همچنان به عدم قطعیت در بازار دارایی امید بسته، اما احتمال سقوط بیشتر نفت هم کانون توجه معامله‌گران فلز زرد است. اجرای رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» که به معنای افزوده شدن نفت ایران به بازار نفت است، می‌تواند فشار روی طلا را تشدید کند.

    با وجود فشار نفت، فعلا اثرگذاری نگرانی‌های مالی بر طلا بیشتر است. در آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو هم این امید به چشم می‌آید. اونس پس از 4 روز افت پیاپی و بیشترین افت روزانه از ماه دسامبر در روز پنج‌شنبه، روز جمعه با سقوط دوباره شاخص‌های سهام روی قیمت 1088 دلار ایستاد. به این ترتیب، در نظرسنجی تازه کیتکو از مخاطبان، امید به رشد اونس در هفته جدید مشهود است. در این نظرسنجی 307 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 157 نفر معادل 51 درصد، افزایش و 97 نفر معادل 32 درصد کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 53 نفر معادل 17 درصد نیز، نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان هم خوش‌بینی دیده می‌شود. در این نظرسنجی 13 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 2 نفر معادل 15 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 3 کارشناس معادل 23 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    آنچه بیشتر تحلیلگران به آن اشاره می‌کنند، نوسان‌های شاخص دلار و وضعیت بازار دارایی است. کالین چیز ینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید:‌ «من فکر می‌کنم که طلا ظرفیت رشد را دارد. بازارهای سهام احتمالا پرنوسان خواهند ماند و این به نفع فلز زرد است.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم که «افزایشی» است، می‌گوید:‌ «مرز مقاومتی جدید به‌نظر من 1100 و بعد 1110 دلار است. نرخ هدف من در پایان فصل اول 2016 هم با توجه به ادامه عدم قطعیت در بازارهای سهام و افت دلار، 1125 تا 1140 دلار است.» رابرت تبوت، مشاور ارشد بازار کالاهای پایه هم افزایشی است و انتظار رشدی تدریجی را دارد:‌ «ما کف بازار را پشت‌سر گذاشته‌ایم.» اما همه کارشناسان بازار طلا، افزایشی نیستند. جیم وایکوف، تحلیلگر ارشد فنی کیتکو می‌گوید که «خنثی» است؛ چراکه اثر تشدید خرید طلا به عنوان سرمایه امن با اثر ضعف بازار کالا مواجه خواهد شد. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» هم می‌گوید اونس ممکن است در هفته جدید تحت فشار قرار بگیرد:‌ «اینکه با سقوط بازارهای سهام، طلا دوباره پناهگاه سرمایه شده، امیدبخش است، اما فلز زرد با پناهگاه‌های دیگری از قبیل ین ژاپن و اوراق بهادار ایالات‌متحده نیز روبه‌رو است. ممکن است بخشی از رشد روز جمعه، در روزهای پیش‌رو خنثی شود.» بیکر، قیمت 1080 دلار را در این هفته، هدف گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی