عصر بازار

به رغم لغو تحریمهای ایران

ژاپن بیمه دولتی نفتکشهای حامل نفت ایران را نگه می‌دارد

عصر اعتبار- منابع صنعتی و دولتی در ژاپن اعلام کردند: به رغم لغو تحریمها علیه ایران خریداران ژاپنی نفت این کشور همچنان مجبورند به استفاده از بیمه ویژه کشتیرانی دولت ژاپن برای واردات نفت از ایران در آینده نزدیک ادامه دهند.

ژاپن بیمه دولتی نفتکشهای حامل نفت ایران را نگه می‌دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شرکتهای کشتیرانی پس از لغو تحریم‌های ایران در خصوص دریافت پوشش بیمه‌های آمریکایی همچنان با ابهام مواجه هستند و این به معنای اینست که دولت ژاپن احتمالا مجبور خواهد بود موافقت پارلمان را برای تمدید پوشش بیمه پس از ماه مارس به دست آورد.

    پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران که توان شرکت‌های بیمه خصوصی برای پوشش بیمه را کاهش داد، توکیو برای کمک به وارد‌کنندگان نفت این کشور از ایران وارد عمل شد.

    وزارت خزانه‌ داری آمریکا اکنون بسیاری از تحریم‌ها را علیه ایران لغو کرده و غیرآمریکایی‌ها اجازه دارند با نهادهای بزرگ ایرانی تجارت کرده و آنها را بیمه کنند.

    یک منبع دولت ژاپن و یک مقام آگاه در شرکت بیمه خصوصی اصلی ژاپن(جی پی آی) گفت: اما شرکت‌های آمریکایی هنوز قادر به ارائه پوشش بیمه برای کشتی‌های ایرانی نیستند.

    این منبع آگاه دولتی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه شرکت‌های کشتیرانی با استفاده از شرکت‌های بیمه خصوصی حاضر به ریسک نیستند، گفت: تحریم‌ها به صورت مشروط لغو شده‌اند و بنابراین طرح دولت در شرایط کنونی ادامه خواهد یافت.

    این مقام JPI افزود: تنها حدود 90 درصد از پوشش بیمه معمولی 8.1 میلیارد دلاری برای هر کشتی حفظ خواهد شد، زیرا شرکت‌های بیمه آمریکایی حدود 10 درصد کل پوشش را تقبل می‌کنند.

    وی افزود: اگر شرکت‌های بیمه‌ای که به صورت نسبی از سوی شرکت‌های آمریکایی تامین سرمایه می‌شوند یا مقامات اجرایی آمریکایی در هیات‌ مدیره آنها حضور دارند نیز از تجارت با ایران منع شوند این کمبود می‌تواند 30 یا 40 درصد باشد.

    کلوب P&I خواستار شفافیت دولت آمریکا در خصوص نتایج لغو تحریم‌ها شده، اما نمی‌داند این نتایج چه زمانی حاصل خواهد شد.

    منابع آگاه گفتند: ضمانت بیمه دولت ژاپن 31 مارس منقضی می‌شود، اما به دلیل ابهام در خصوص بیمه‌های خصوصی احتمالا تمدید خواهد شد.

    ژاپن یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است، اما واردات این کشور از ایران پس از سال 2011 تقریبا نصف شده و به حدود 170 هزار بشکه در روز رسیده است.

    منابع صنعت نفت می‌گویند، ایران از خریداران ژاپنی خواسته که مقدار واردات خود در قرار‌داد‌ها را افزایش داده و به سطح قبل از تحریم‌ها در سال 2012 برسانند، اما برخی خریداران تمایلی به انجام این کار ندارند و به دنبال خرید نفت ایران در بازار آزاد هستند.

    ژاپن ممکن است واردات نفت ایران را از طریق 15 نفتکش که بیمه دولتی به شکل محکم تری آنها را بیمه می‌کند افزایش دهند، اما این امر احتمالا تاثیر محدودی خواهد داشت و یک رقابت قیمتی شدید با نفتهای غیرایرانی وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو