عصر بازار

بازار مسکن به پیشواز برجام رفت

عصر اعتبار- صبح یک شنبه همزمان با اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای ١+٥ در موضوع هسته ای) ، یک گزارش رسمی از سوی بانک عامل بخش مسکن درباره کارنامه تسهیلات منتشر شد که نشان از واکنش زود هنگام بساز و بفروش ها به تحولات چند ماه آینده، دارد.

بازار مسکن به پیشواز برجام رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، این گزارش نشان می دهد میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در پاییز امسال بعد از دو فصل نزول شدید، با رشد دو رقمی روبرو شده و 14 درصد افزایش پیدا کرده است.

    رشد پرداخت وام ساخت که به معنای افزایش تیراژ ساخت و ساز در یک فصل اخیر است، نوید خروج از رکود مسکن را می دهد آن هم در شرایطی که هنوز بساز و بفروش ها موفق به فروش واحدهای نوساز قبلی خود نشده اند.

    رونق ساخت و ساز در دوره های گذشته همیشه با دو فصل تاخیر نسبت به رونق معاملات ملک، اتفاق می افتد اما در این دوره، هنوز رکود معاملاتی تمام نشده، اما نشانه های رونق نسبی در ساخت و ساز دیده می شود.

      طی سه فصل گذشته از سال جاری در مجموع حدود 2300 میلیارد تومان وام ساخت و 2100 میلیارد تومان وام خرید مسکن توسط بانک مسکن پرداخت شد.

    در ماه های آبان و آذر امسال، حجم معاملات مسکن در تهران ٣ تا ٤ درصد نسبت به ماه های قبل از خود افزایش پیدا کرد که کارشناسان این اتفاق را ورود به فاز پیش رونق معاملات مسکن تحلیل کردند.

    بنابراین در حال حاضر با جمیع جهات می توان گفت: رکود مسکن هم در بخش معاملات و خرید و فروش آپارتمان و هم در بخش ساخت و ساز، به ایستگاه پایانی رسیده و حتی قطار رونق حرکت اولیه خود را شروع کرده است.

    بازار مسکن زودتر از آنچه لغو تحریم ها، در اقتصاد ایران اثر بگذارد، به تحرک آمده است.

    کارشناسان در این باره معتقدند: موضوع لغو تحریم ها، در بازار مسکن بصورت غیرمستقیم و تدریجی اثر می گذارد و بیشتر از همه جو مثبت انتظاری این تحول سیاسی است که باعث رونق مسکن می شود.

    با لغو تحریم ها، به مرور زمان مطالبات معوق بانک ها از پیمانکاران، با شروع کسب و کارهای جدید و رشد اقتصادی، تسویه می شود و در نتیجه امکان وام دهی به بخش مسکن مهیا می شود.

    از طرفی با گشایش های مالی و رفع محدودیت های تجاری، نرخ انتظاری بازدهی در بازارها کاهش پیدا می کند و این موضوع می تواند زمینه کاهش غیر دستوری نرخ سود بانکی را فراهم کند که پیامد آن به هدایت نقدینگی به سمت بازار مسکن منجر خواهد شد .

    طی یکسال اخیر سود بالای 20درصد سپرده های بانکی در مقابل عایدی صفر و بعضا منفی خرید مسکن ( با توجه به ثبات قیمت مسکن در سطح متوسط متری4 میلیون تومان) باعث شد متقاضیان مصرفی و سرمایه ای، خریدهای ملکی خود را تا زمان رونق مسکن، به تاخیر بیاندازند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی