عصر بازار

رشد ۵/ ۳ درصدی طلا در سه هفته

عصر اعتبار- بهای اونس طلا در سومین هفته سال ۲۰۱۶ با حدود یک درصد رشد دوباره به مرز ۱۱۰۰ دلار نزدیک شد.

رشد ۵/ ۳ درصدی طلا در سه هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که در هفته‌های اول و دوم سال جدید میلادی با جهش و سپس افت روبه‌رو شده بود، در پایان 5 روز فعالیت در هفته گذشته روی قیمت 1098 دلار ایستاد. اونس در هفته گذشته تحت تاثیر عوامل کاهشی و افزایشی متعددی قرار داشت که در نهایت عدم قطعیت در بازارهای سهام و خیز آخر هفته بهای نفت خام، یاریگر فلز زرد در حرکت به سوی انتهای کانال 1000 دلار شدند. به این ترتیب اونس که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده بود، تا این مقطع از سال حدود 5/ 3 درصد رشد کرده است.

    شروع آرام

    اونس فلز زرد در نخستین روز هفته با افزایش جزئی روی قیمت 1089 دلار ایستاد. ثبات تقریبا کامل قیمت نهایی در روز دوشنبه در حالی رقم خورد که اونس در این روز به قیمت‌های 1093 و 1085 دلار نیز نزدیک شد. ثبات این روز ناشی از خنثی شدن اثر عوامل افزایشی و کاهشی توسط یکدیگر بود. روز دوشنبه، در اولین روز کاری پس از اعلام رسمی آغاز «برنامه جامع اقدام مشترک»، بهای نفت خام به سقوط خود ادامه داد؛ اما نتوانست فلز زرد را هم با خود به زیر بکشد. عامل کمک‌کننده به اونس در روزی که نفت خام با اثرپذیری از حذف تحریم‌های ایران به کمترین بها از سال 2003 رسید و رشد دلار هم به ضرر طلا عمل کرد، ضعف بازارهای سهام جهان بود. صبح دوشنبه درحالی‌که نفت برنت به قیمت 28 دلار نزدیک می‌شد، بخشی از بازارهای آسیایی و بعد بازارهای اروپایی شاهد افت شاخص‌ها بودند. بازارهای آمریکا در روز دوشنبه به مناسبت روز «مارتین لوتر کینگ» تعطیل بودند تا واکنش آنها به داده‌های جدید به روز سه‌شنبه موکول شود.


    تکرار ثبات

    روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه، بازار طلا شاهد خنثی شدن اثر عوامل کاهشی و افزایشی بود تا نوسان قیمت نهایی شدید نباشد. قیمت نهایی این روز 1087 دلار بود. این روند عمدتا ناشی از افزایش ریسک پذیری در بورس بود. همزمان «سودگیری» نیز در میان معامله‌گران دیده می‌شد. البته در این روز به لطف «شناسایی سود» در ساعات بعدی و همچنین افت شاخص دلار از اوج روزانه، اونس از کف روزانه بالا آمد. سه‌شنبه، نخستین روز فعالیت بازارهای آمریکا در هفته جدید بود؛ روزی که اعلام رشد 9/ 6 درصدی چین در سال 2015 باعث شد معامله‌گران سهام آسیا، اروپا و بعد آمریکا، بازارها را رشد دهند. داده بد رشد چین که کمترین میزان در 25 سال اخیر بود، از آنجا باعث رشد شاخص‌های سهام شد که معامله‌گران این بازارها را به تحریک اقتصاد چین با تزریق پول دولتی امیدوار کرد. البته بازارهای سهام، در همان روز سه‌شنبه از اوج روزانه خود فاصله گرفتند. سه‌شنبه اتحادیه اروپا اخبار بدی را منتشر کرد. تورم منطقه یورو در ماه دسامبر در مقیاس ماه به ماه «صفر» و در مقیاس سال به سال تنها 2/ 0 درصد اعلام شد. شاخص انتظارات اقتصادی ZEW آلمان هم برای ماه ژانویه 2/ 10 واحد اعلام شد. این شاخص در ماه دسامبر روی عدد 1/ 16 واحد ایستاده بود؛ البته رقم ماه ژانویه با وجود بد بودن، بهتر از انتظارها بود. دیگر خبر بد روز سه‌شنبه، انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول بود که در آن پیش‌بینی از رشد سال 2016 به 4/ 3 درصد کاهش یافت. روز سه‌شنبه، خبر رشد بهتر چین در فصل آخر سال 2015 در مقایسه با سه ماه پایانی سال 2014، اندکی بهای نفت خام را بالا برد؛ اما گزارش سازمان بین‌المللی انرژی که در آن به تداوم مازاد عرضه در سال 2016 اشاره شده بود، نفت را هم از اوج روزانه پایین آورد.


    روز جهش

    اما چهارشنبه روز جهش اونس به قیمت 1101 دلار بود. اونس روز چهارشنبه با 14 دلار رشد مواجه شد، رشدی که عمدتا ناشی از فشار فروش در بازارهای سهام بود. روند بازارهای سهام به‌خصوص بازارهای سهام ایالات‌متحده در سومین روز هفته، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد تا اونس دوباره به کانال 1100 دلار برود. روز چهارشنبه، یک روز پس از انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول که در آن نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهان در سال 2016 هشدار داده شده بود، تقریبا تمام بازارهای سهام آسیا، اروپا و آمریکا با افت مواجه شدند. از آن سو، بهای نفت خام، به‌عنوان عامل فشار بر طلا عمل می‌کرد. بهای نفت خام، روز چهارشنبه به کف 12 ساله تازه‌ای سقوط کرد تا هر بشکه نفت برنت در مقطعی کمتر از 27 دلار هم قیمت بخورد. افت قیمت نفت و شاخص‌های سهام در این روز، ناشی از نگرانی‌های چینی بود. سقوط بهای نفت، روبل روسیه را هم به کف چند ساله برد. دلار هنگ‌کنگ نیز مسیر مشابهی را رفت. چهارشنبه، تورم آمریکا در ماه دسامبر منفی 1/ 0 درصد اعلام شد که به نگرانی‌ها افزود.


    ثبات سوم

    اونس در روز پنج‌شنبه نوسان‌های زیادی داشت، اما قیمت نهایی تقریبا به‌طور کامل شاهد ثبات بود. در این روز «عقب‌نشینی فنی» و «سودگیری» به ضرر طلا تمام شد، اما ادامه عدم قطعیت در بازارهای سهام، به‌عنوان عامل افزایشی عمل کرد. مهم‌ترین اخبار روز پنج‌شنبه، از بانک مرکزی اروپا آمد. این بانک در نشست ماه ژانویه خود، تغییری در سیاست پولی خود نداد، اما ماریو دراگی رئیس این نهاد در کنفرانس خبری پس از این نشست تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا در ماه‌های آینده، تسهیل کمی بیشتری را اجرا خواهد کرد. این گفته‌ها به سقوط یورو و رشد شاخص دلار منجر شد و از سوی دیگر شاخص‌های سهام را نیز بالا برد. رشد شاخص‌های سهام و دلار، طلا را تحت فشار قرار داد، اما رشد نفت به نفع طلا تمام شد. پنج‌شنبه، بهای نفت خام شاهد جهش از کف 12 ساله بود، گرچه چشم‌انداز درازمدت بازار، بد مانده بود. رشد نفت خام در چهارمین روز کاری هفته مربوط به افزایش خریدها در سطوح پایین قیمتی بود. جدال عوامل افزایشی و کاهشی در بازار طلا، در نهایت در آخرین روز هفته نیز پی گرفته شد.


    جمعه مقاومت

    اونس طلا روز جمعه را با کاهش آغاز کرد اما بعد تحت تاثیر عوامل کاهشی و افزایشی متعدد، بارها افت و خیز کرد. اونس در این روز چند بار از مرز 1095 دلار پایین رفت و چند بار هم از مرز 1100 دلار گذشت، اما در نهایت روی قیمت 1098 دلار ایستاد. روز جمعه درحالی‌که بازارهای سهام به امید تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا شاهد رشد بودند و طلا را تحت فشار گذاشتند، ادامه جهش بهای نفت خام، به نفع طلا کار می‌کرد. رشد بازارهای سهام جهان در روز جمعه، رکوردی یک ماهه داشت و بازارهای سهام آسیا بهترین روز خود را در سه ماه گذشته تجربه کردند. همزمان، بهای نفت خام نیز 6 درصد رشد کرد و به بالای 30 دلار بازگشت. نفت خام در واقع در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بیشترین جهش دو روزه خود از اوت 2014 را از سر گذراند. همزمان بورس‌های اروپایی از روند بازارهای آسیایی پیروی کردند. شاخص‌های اصلی بازارهای سهام اروپا، روز جمعه حدود 2 درصد رشد کردند. نتیجه این روندها، نزدیک شدن اونس به مرز 1100 اما ماندن آن در کانال 1000 دلار بود.


    امید طلا به ناامیدی سهام

    بهای فلز زرد که نوسان‌هایش در سال 2015، عمدتا به افت‌و‌خیزهای شاخص دلار وابسته بود، در آغاز سال 2016 بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت بازار سهام قرار گرفته است. در روزهای گذشته، هر زمان که بازارهای سهام جهان گرفتار فشار فروش بوده‌اند، طلا نفع برده و هر زمان که آرامش به این بازارها بازگشته، طلا تضعیف شده است. تحلیلگران فایننشال تایمز نیز بر این باورند که سرنوشت شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی در نهایت مسیر قیمت جهانی طلا را روشن و مشخص خواهد کرد. به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، قیمت جهانی طلا در روزهای نخست 2016 میلادی تحت تاثیر نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی چین و کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی با افزایش نسبی روبه‌رو شده و به مرز 1100 دلار در هر اونس رسیده است. بر اساس این گزارش، قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2016 تا کنون با افزایش 3 درصدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا در سه سال گذشته با افت چشمگیری همراه بوده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، علت اصلی افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و افت شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی بوده است. سامرست وب تحلیلگر ارشد اقتصادی تاکید می‌کند: «اگر بازار سهام با افت شدیدتری روبه‌رو شود، اگر شاهد ادامه روند نزولی تورم در چین باشیم، و بانک‌های مرکزی با چاپ بیشتر پول و نرخ بهره منفی به این تحولات واکنش نشان دهند این مساله در نهایت موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد.» البته در صورتی که فدرال رزرو آمریکا بخواهد در ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1000 دلار در هر اونس کاهش یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو