عصر بازار

تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر افزایش قیمت دلار

عصر اعتبار- در سه دهه اخیر، دو بار تجربه تک نرخی شدن ارز را پشت سر گذاشته‌ایم که هر بار نیز با جهش نرخ همراه بوده است

تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدای اقتصاد، تحلیلگر بازار ارز و مشاور امور بازرگانی، با اشاره به تصمیم دولت برای تک نرخی کردن ارز، گفت: احتمال تک‌نرخی شدن ارز در افزایش قیمت آن بی‌تاثیر نیست چراکه در سه دهه اخیر، دو بار تجربه تک نرخی شدن ارز را پشت سر گذاشته‌ایم که هر بار با جهش نرخ همراه بوده است.

    ابوذر نجمی در گفت‌وگو با صدای اقتصاد تصریح کرد: بسیاری از افراد با این تصور که با تک نرخی شدن ارز دوباره این جهش قیمتی تکرار می‌شود در تلاشند تا در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند و حتی برخی از فعالان اقتصادی، درصدد ذخیره‌سازی ارز مورد نیاز خود هستند.

    وی تصریح کرد: همان‌گونه که در آخرین روزهای منتهی به زمان اجرای برجام پیش‌بینی شده بود، لغو تحریم‌ها و آغاز آزادسازی درآمدهای نفتی بلوکه شده جو بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و حتی برای ساعاتی قیمت دلار به زیر سه‌هزار و 500 تومان رسید اما واقعیت این است که هنوز دلیل قانع کننده‌ای برای کاهش نرخ ارز وجود ندارد.

    وی اظهار کرد: بانک مرکزی منابع لازم برای کنترل بازار ارز با عرضه مدام را ندارد و ازاین رو جو ایجاد شده بر اثر رفع تحریم‌ها نیز چندان پایدار نبود و دلار دوباره در قیمت‌های بالاتری تثبیت شد.

    این تحلیلگر بازار ارز با اشاره به اینکه بانک مرکزی ترجیح می‌دهد با کم‌ترین هزینه قیمت دلار را کنترل کند، تصریح کرد: بانک مرکزی سعی دارد که به جای صرف منابع ارزی خود برای کنترل بازار از راه‌های کم‌هزینه‌تری برای کنترل برای این کار استفاده کند.

    نجمی ادامه داد: برخورد با صرافی‌های غیرمجاز و مصاحبه‌های پی‌درپی درباره نرخ دلار و رد احتمال افزایش آن، اقداماتی است که تلاش می‌کند جو روانی بازار و جامعه را به سوی دلار ارزان سوق دهد اما این شیوه، تقاضای موجود در بازار را در برابر خود دارد و به راحتی پیروز نخواهد شد.

    وی با اشاره به رفع تحریم‌ سوییفت و تاثیری که این مساله بر بازار ارز دارد، اظهار کرد: آزاد شدن تبادل پول برای شبکه بانکی، بخش بزرگی از مشکلات مصرف کنندگان عمده ارز را می‌کاهد و می‌تواند بر نرخ ارز نیز اثر کاهشی داشته باشد اما حقیقت این است که صرفا لغو تحریم سوئیفت کافی نیست و بانک‌های ایرانی هنوز تا اجرایی شدن نقل و انتقال پول از این شبکه راه نسبتا درازی دارند.

    این تحلیلگر بازار ارز ادامه داد: بانک‌های خارجی تجربه بحران اقتصادی سال 2008 را هنوز از یاد نبرده‌اند و این مساله آنها را به شدت محتاط کرده است از این رو شرایط دشواری برای همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های محتاط خارجی به‌وجود آمده است.

    نجمی با اشاره به پیچیدگی روابط کارگزاری بانک‌ها با یکدیگر، تصریح کرد: اغلب فعالان اقتصادی و تجار نیز از این مساله اگاه هستند و بخشی از آنها هنوز از صرافی‌ها برای نقل و انتقال ارز استفاده می‌کنند و تا نقل و انتقال پول از طریق سوئیفت اجرایی نشود، این رویه ادامه خواهد داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی