عصر بازار

خرید کالا تمام شد، مردم فقط برند می خرند

عصر اعتبار- عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری، تولید، فروش، بازاریابی و برند را به عنوان چهار دوره تجارت بین الملل برشمرد و گفت: از سال ۱۹۸۰ میلادی وارد عصر برند شده ایم و امروزه مردم دیگر نه کالا بلکه برند می خرند.

خرید کالا تمام شد، مردم فقط برند می خرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، عظیم فضلی پور در همایش 'برند سازی' که عصر امروز دوشنبه در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: تحقیقات نشان می دهد که هر مشتری هنگام خرید حدود 40 برند را در حافظه دارد و مطابق آنها دست به خرید می زند و مثلا هر نوشابه ای را نمی خرد.
    وی که دکترای مدیریت استراتژیک برند از دانشگاه USC آمریکا را دارد، عنوان کرد: در فضای تجارت جهانی کالاهایی صاحب برند می شوند که مزیت رقابتی داشته باشند نه مزیت نسبی.
    به گفته وی، نفت برای ایران یک مزیت نسبی است و اگر شرایط به همین شیوه پیش برود، حتی می توان گفت که دیگر مزیتی ندارد اما اگر بتوانیم آن را به یک مزیت رقابتی برای کشور تبدیل کنیم، همچنان می توان بر روی منافع آن حساب باز کرد.
    فضلی پور توضیح داد که برنامه ای با عنوان 'عدم اعتیاد به نفت' در آمریکا در حال اجراست که تا سال 2020 هم ادامه دارد و با وجود این برنامه و اجرای آن در دیگر کشورهای صنعتی، باید شاهد ادامه سقوط قیمت نفت بود و شاید بتوان گفت که دیگر استخراج نفت برای کشورهای نفت خیز به صرفه نیست.
    مدیر کلینیک برند سویس در ایران به مزایای عضویت در سازمان تجارت جهانی اشاره و اظهار کرد: اگر تا سه روز قبل، با فرض ثابت بودن هزینه و کیفیت کالا، یک شرکت ایرانی و یک شرکت ترکیه ای کالایی خاص را به افغانستان صادر می کردند و امکان رقابت وجود داشتند، از سه روز قبل به این طرف، کالای صادراتی ما برای افغان ها نسبت به کالای ترکیه ای، 20 درصد گران شده است زیرا افغانستان به سازمان تجارت جهانی پیوسته و تعرفه گمرکی آن برای ترکیه به عنوان عضو دیگر این سازمان برداشته شده است.
    وی گفت: سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می کند.
    به گفته فضلی نژاد، عراق هم به زودی به عضویت سازمان تجارت جهانی در می آید و یکی دیگر از بازارهای مصرف ایران به خطر می افتد مگر اینکه ایران هم بتواند به عضویت فعال این سازمان در آید.
    ایران از سال 1384 تاکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است و برای عضویت فعال در آن باید مقدمات موردنظر سازمان را مهیا کند.
    عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری در این باره گفت: سازمان تجارت جهانی در سال 84 از ایران خواست که بر روی 34 قلم کالا و خدمات سرمایه گذاری کند تا تراز تجاری کشور در سال 94 مثبت و شرط لازم برای عضویت فعال در سازمان محقق شود اما این اتفاق نیفتاده است.
    آنچنان که وی بیان کرد، نانو، آی تی، مخابرات، کشاورزی و گردشگری از جمله مواردی است که به توصیه سازمان تجارت جهانی، باید مورد توجه ایران قرار گیرد و دچار تحول شود اما ایران در 10 سال گذشته در حوزه آی تی بیش از 80 رتبه و در کسب و کار حدود 30 رتبه نزول کرده است.
    البته یکی از تهدیدهای عضویت در سازمان تجارت جهانی برای ایران این است که به دلیل واردات بالای کشور و فضای نامناسب کسب و کار، تولیدکننده های داخلی توان رقابت با کالاهایی را که بدون تعرفه گمرکی وارد کشور می شوند، ندارند؛ موضوعی که فضلی نژاد درباره آن حرفی نزد.


    * تولید بدون کارخانه

    عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری در ادامه به سه نسل بازاریابی در جهان هم اشاره و اظهار کرد: در عصر 'بازاریابی تولید محور' هرچه تولید می شد به فروش می رفت، در دوره 'مشتری محور' هم به کیفیت کالا و رضایت مشتری توجه می شد اما در دوره 'بازاریابی ارزش محور'، ارزش هایی مانند محیط زیست و اصول انسانی و آموزشی نیز مورد توجه واقع شده است زیرا مشتری به عملکرد تولید کننده در این حوزه ها هم توجه می کند.
    فضلی نژاد، ترکیب عصر برند و دوره ارزش محور را «prosumer» نامید و گفت: این واژه به نسلی از مصرف کننده ها اشاره دارد که خودشان سفارش تولید هم می دهند؛ همانند سفارش به مک دونالد که در جریان جام جهانی فوتبال برزیل ساندویچ های خود را هر روز به رنگ یک کشور در آورد.
    وی عبارت دیگری با عنوان 'بازاریابی رقابتی' را مطرح کرد و گفت که به خاطر وجود شبکه های مجازی اجتماعی، این نوع بازاریابی از حالت عمودی تبدیل به 'افقی' شده و مشتری امروز، تبلیغاتی را قبول دارد که از زبان سایر مصرف کننده ها باشد نه از زبان تولید کننده.
    به اعتقاد فضلی نژاد، 'تولید بدون کارخانه'، مفهوم مهم دیگری در دنیای تجارت است و امروزه بسیاری از برندهای مشهور دنیا از تلفن همراه گرفته تا نوشابه انرژی زا، خودشان کارخانه ندارند بلکه ده ها کارخانه در کشورهای مختلف با مجوز آنها کالاهای موردنظر را تولید می کنند.
    وی همچنین درباره فرصت های برند در استان کرمانشاه هم این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود صادرات 55 درصد کالاهای ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه، این استان یک هلدینگ برند و بازاریابی ندارد؟
    استان کرمانشاه با 2 مرز رسمی و چهار بازارچه نقش مهمی در صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به کشور عراق را دارد بطوری که گفته می شود نیمی از کالاهای ایران از راه کرمانشاه به عراق صادر می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی