عصر بازار

ایران قصد دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شود

عصر اعتبار- شبکه تلویزیونی فاکس نیوزآمریکا، همزمان با سفر دکترحسن روحانی به اروپا درهفته جاری و امضای قراردادهای تجاری با شرکت های غربی برای توسعه بخش های اقتصادی کشور ازجمله بخش معدن،اعلام کرد، پس ازسالها تحریم اقتصادی و انزوای بین المللی،ایران قصد دارد یکی ازثروتمندترین کشورهای جهان شود و پتانسیل های آن بسیار فراتر از نفت است.

ایران قصد دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی یاد شده نوشت، بر اساس برآورها، ارزش ذخایر عظیم معدنی ایران از قبیل مس، سنگ آهن، روی و سرب، حدود 700 میلیارد دلار است.
    ربکا کلر، دانشمند وتحلیلگر فناوری شرکت گلوبال اینتلیجنس آمریکا واقع در تگزاس به فاکس نیوز گفت: ایران به طور باور نکردنی یک کشور غنی از منابع معدنی است.
    وی افزود: به دلیل کیفیت بالای معادن ایران و هزینه بهره برداری نسبتا پایین آنها، پتانسیل ها در این بخش قابل ملاحظه است.
    ایران بیش از سه هزار معدن فعال دارد که اغلب درمالکیت خصوصی هستند. این معادن شامل مس، آهن و عناصر کمیاب خاکی سنگین هستند.
    کلر با اشاره به پتانسیل معدنی ایران در نزدیکی مرز افغانستان و تمامی خط الراسی که وسط این کشور را برای می کاود گفت: معادن ایران در همه جای این کشور پراکنده اند.
    وی ادامه داد: ایرانی ها همچنین از معادن عناصر خاکی کمیاب نیز بهره برداری می کنند، اما هنوز در مراحل اولیه آن هستند.
    شرکت های بین المللی از نفتی گرفته تا خودروسازی در تکاپو هستند تا با بازگشایی اقتصاد تقریبا 80 میلیون نفری ایران، با این کشور روابط تجاری برقرار کنند. بیشتر تحریم های ایران لغو شده اند.
    دربرخی بخش های اقتصادی، قراردادها آماده امضا هستند، اما در بخش هایی نیز مذاکرات در جریان است زیرا تعدادی از تحریم ها که مرتبط با برنامه هسته ای نبودند، به ویژه تحریم های ایلات متحده آمریکا در مورد کالاهایی که می تواند برای مقاصد نظامی یا اطلاعاتی استفاده شود، همچنان پابرجا هستند.
    در ایتالیا، دولت و شرکت های خصوصی بیش از 12 قرارداد در زمینه های صنعت فلزات، خدمات نفتی، حمل و نقل ریلی و کشتی سازی با ایران امضا کردند.
    مهدی کرباسیان، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ایران امیدوار است در جریان سفر روحانی به ایتالیا، برنامه های سرمایه گذاری خود به ارزش تقریبا 5.4 میلیارد دلار را نهایی کند.
    فاکس نیوزهمچنین به نقل ازخبرگزاری تسنیم نوشت، سرمایه گذاریهای مشترک در زنجیره تولید فولاد درجنوب ایران نیز از جمله قراردادهای منعقده با ایتالیا است.
    این شبکه تلویزیونی همچنین به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان اعلام کرد، انتظار می رود تهران برای انجام فاز دوم پروژه سالکو، بزرگ ترین کارخانه ذوب آلومینیوم ایران، با ایتالیایی ها و چینی ها قرارداد ببندد.
    حسن روحانی رئیس جمهور دیروز (چهارشنبه) در یک کنفرانس خبری در رم از شرکت های آمریکایی دعوت کرد برای سرمایه گذاری در ایران به رقبای اروپایی خود ملحق شوند و از همکاری های دوجانبه برد-برد منتفع شوند.
    وی افزود: همکاری با ایالات متحده آمریکا ممکن است، اما کلید آن در واشنگتن قرار دارد نه در تهران.
    روحانی امروز اظهارداشت: اگر سرمایه گذاران آمریکایی و مسوولان اقتصادی آمریکا بخواهند به ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند، از نظر ما هیچ اشکالی ندارد.
    رئیس جمهوری نسبتا میانه رو ایران که در سال 2013 از سوی مردم انتخاب شد، شب گذشته (چهارشنبه شب) عازم فرانسه شد و با امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد و گروهی از روسای شرکت های تجاری این کشور دیدار کرد.
    در حالی که سود بالقوه بخش معدن ایران صدها میلیارد دلار برآورد می شود اما، دانشمندانی مانند کلر می گویند ممکن است بازگشت سرمایه گذاری در این بخش مدتی طول بکشد. کلر گفت: در بخش نفت ایران توانست بلافاصله صادرات خود را افزایش دهد و درآمد کسب کند، اما در بخش معدن، عملیات توسعه معادن و بازگشت سرمایه گذاری ها زمان می برد.
    حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز گذشته - چهارشنبه - در راس یک هیات بلند پایه وارد پاریس شد.
    رئیس جمهوری ایران در دیدار روسای شرکت های مهم فرانسوی که با حضور وزیران امور خارجه و اقتصاد فرانسه برگزار شد، گفت: امروز با شرایط جدیدی که به دنبال توافق هسته ای حاصل شده، می توانیم حتی سطح همکاری های اقتصادی دو کشور را بیش از گذشته ارتقاء دهیم.
    رئیس جمهوری ایران پیشتر از رم و واتیکان نیز دیدن کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی