عصر بازار

پیش‌بینی قیمت دلار و نفت در هفته‌ آینده

عصر اعتبار- در هفته گذشته پس از اجرای خبر برجام و اصلاح قیمت دلار تا حوالی ۳۵۴۰ مجددا دلار با کانال ۳۶۰۰ تومانی بازگشت. در تحلیل دلار و نفت در هفته‌های گذشته مباحث بنیادی به صورت کامل بررسی شد در این گزارش سعی بر آن داریم بیشتر نگاهی تکنیکالی به این دو مولفه اقتصادی داشته باشیم.

پیش‌بینی قیمت دلار و نفت در هفته‌ آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، دلار پس از گذر مقطعی از محدوده مقاومتی 3650-3655 و نفوذ قیمت به محدوده مقاومتی 3660، با توجه به دلایل بنیادین بویژه خوش بینی های معامله گران نسبت به رفع تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، با کاهش تقاضا همراه شدیم که منجر به کاهش قیمت ها در کانال 3640 تومانی شد.

    همزمان با انتشار متن بانک فدرال رزرو امریکا و تثبیت نرخ فعلی بهره این کشور، شاهد نوسانات در بازارهای مالی بویژه شاخص دلار و فلزات گرانبها بودیم که در بازار داخلی دلار افزایش حجم عرضه را رقم زد که نهایتا منجر به کاهش قیمت به 3620 تومان شد و کاهش 38.5 تومانی در بازه روزانه را ثبت کرد.

    افزایش نوسان بورس باعث کاهش حجم معاملات در بازار ارز و رو آوردن معامله گران به بازارهای موازی شده است که از عوامل کاهش حجم تقاضا و کم عمق شدن معاملات ارزی در بین معامله گران داخلی شده است.

    از دیگر دلایل بنیادین می توان به صحبت ها و تاکید مسئولین در رابطه با تک نرخی شدن ارز پس از اجرایی شدن برجام و بهبود اوضاع اقتصادی و ثبات در بازار ارز، اخبار مرتبط با رفع تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران و کاهش تنش های ژئوپلیتیک منجر به کاهش حجم تقاضا شده و کم شدن نوسانات افزایشی در بازار خواهد بود.

    اما از طرفی علاوه بر ثبات نفت در روند نزولی فعلی و ریزش های بازارهای بورس بین المللی و صحبت های مسئولین اقتصادی به ویژه اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، در رابطه با انتظار بر افزایش قیمت دلار در اثر متغیرهای حقیقی و نرخ تورم، پس از اجرایی شدن برجام، باعث کاهش حجم عرضه و تشکیل حجم تقاضا می گردد که در این شرایط با کنترل بازار از افزایش شدید و معاملات هیجانی جلوگیری می شود که نهایتا نوسانات رنج و کم عمق را رقم زده است.

    نتیجه گیری تحلیل دلار
    با توجه به توضیحات فوق میتوان اینگونه نتیجه گرفت برای هفته آینده نیز شاهد کم عمق بودن بازار ارز و ثبات نسبی در قیمت دلار در محدوده 3650 الی 3580 باشیم.

    تحلیل هفتگی نفت
    طبق تحلیل های گفته شده در شماره های قبل شاهد افزایش قیمت نفت از محدوده حمایتی ذکر شده یعنی سطح 26 دلار به کانال 33 دلاری بودیم. در هفته گذشته اخبار مبنی بر کاهش تولید و حجم عرضه همچنین توافق تولیدکنندگان اوپک بخصوص عربستان و توافق اوپکی ها با تولید کنندگان غیر اوپک از جمله روسیه منجر به حمایت قیمت نفت در محدوده ذکر شده بود از طرفی صحبت های دراگی رییس بانک مرکزی حوضه یورو مبنی بر افزایش سیاست های انبساطی طرف تقاضا را در اروپا افزایش داد ضمن اینکه در اخرین بیانیه فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره همچنین بیان چشم انداز بهتر از قیمت انرژِی برای روزهای آینده منجر به افزایش تقاضا و به طبع افزایش قیمت نفت به کانال 33 دلاری شد.

    تحلیل تکنیکال نفت برنت
    نمودارهای زیر روند قیمت نفت برنت در تایم هفتگی و روزانه را نشان میدهد. نمودار اول که نمای هفتگی نفت است و همراه با یک واگرایی قیمت و اسیلاتورهای RSI و MACD به محدوده کف قیمتی یعنی سطح 29 الی 25 دلاری واکنش داده و با یک الگوی برگشتی تا 33 دلار برگشت کرده است.


    بر اساس این نمودار برای هفته اینده اولین مقاومت محکم قیمت نفت سطح 35 الی 36 دلار میباشد در نمودار دوم که بر اساس تایم فریم روزانه می باشد قیمت نفت توانسته از مقاومت 33 دلار نیز عبور کند و پتانسیل رشد تا سطوح 36 , 43 و حتی 48 دلار را دارد. هرچند که با شرایط ذکر شده به نظر میرسد محدوده 36 دلاری نفت در کوتاه مدت مقاومت مستحکمی برای این طلای سیاه است. اما در مجموع روند مثبت ارزیابی می‌شود.

    *مدیر بورس انرژی و تحلیل‌گر کارگزاری آتی‌ساز بازار

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی