عصر بازار

اولین رشد شاخص ارز پس از ۲ هفته رخ داد

نگرش دوقطبی به حرکت دلار

عصر اعتبار- دلار پس از ۲ هفته بازدهی کاهشی، در اولین هفته بهمن‌ماه از مدار منفی خارج شد. شاخص ارزی روز پنج‌شنبه ۱۳ تومان از ارزش خود را از دست داد؛ ولی باز هم توانست در ۶ روز کاری هفته رشد ۳ دهم درصدی را به ثبت برساند. با وجود خروج دلار از فاز کاهشی، معامله‌گران در رابطه با مسیر انتخابی این ارز در روز شنبه نظر مشابهی ندارند تا نگرشی دوقطبی نسبت به حرکت دلار در بازار ارز شکل بگیرد. در یکسو قطب «افزایشی‌ها» قرار دارد و در سوی دیگر قطب «کاهشی‌ها».

نگرش دوقطبی به حرکت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین هفته بهمن‌ماه، دلار پس از 2 هفته بازدهی کاهشی از مدار منفی خارج شد تا دیدگاه‌های متفاوتی راجع به آینده قیمت این ارز در بازار شکل بگیرد. در آخرین روز هفته، قیمت دلار و سکه کاهش یافت، اما مانع رشد ارزش هفتگی این دو دارایی گرانبها نشد. پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز با 13 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 640 تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افت به قیمت 949 هزار تومان رسید. به گفته فعالان بازار، کاهش ارزش شاخص ارزی عمدتا ناشی از جوسازی روانی خالی‌فروشان، پیرامون خبر امضای حکم برداشته‌شدن تحریم‌های ایران توسط رئیس‌جمهوری آمریکا بود؛ این در حالی بود که خبر یاد شده از سوی منابع زیادی تایید نشده بود. با وجود افت روز پنج‌شنبه، قیمت این ارز در هفته گذشته 3/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد تا اولین افزایش هفتگی این ارز پس از 2 هفته کاهش قیمت ثبت شود. اولین رشد هفتگی دلار پس از 2 هفته کاهش قیمت، معامله‌گران بازار ارز را در دو گروه متفاوت قرار داده است: 1-افزایشی‌ها و 2-کاهشی‌ها. گروه اول انتظار دارند خارج شدن دلار از مدار کاهشی،‌ آغازی بر حرکت افزایشی این ارز باشد، حال آنکه گروه دوم اعتقاد دارند شاخص ارزی در حال حاضر کشش رشد بیشتر قیمت را ندارد. تقابل این دو دیدگاه، نشان‌دهنده ایجاد نگرش دو قطبی در رابطه با آینده حرکتی دلار است. هم‌راستا با افت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و از افزایش قیمت اونس تبعیت نکرد. با وجود این کاهش، سکه تمام بهار آزادی در اولین هفته بهمن‌ماه، 7/ 1 درصد رشد را تجربه کرد.


    شروع افزایشی

    هفته گذشته شاخص بازار ارز کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرد اما در ادامه، فضای بازار ارز آرام‌تر شد و قیمت تا روزسه‌شنبه نوسان خاصی را تجربه نکرد. شنبه گذشته، دلار با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسید. به گفته حاضران در بازار، بالا رفتن نرخ حواله درهم در امارات و نرخ حواله دلار در ترکیه دو نیرویی بودند که زمینه افزایش قیمت دلار در بازار تهران را فراهم کردند. در ادامه هفته و تا روز سه‌شنبه، شاخص ارزی در دامنه محدود 3 هزار و 645 تا 3 هزار و 650 تومان نوسان کرد. روز چهارشنبه دلار با رشد آرام 3 تومانی به قیمت 3 هزار 653 تومان رسید و کمی امید معامله‌گران ارزی به ادامه رشد قیمت را بالا برد؛ با این حال، انتشار یک خبر، انتظارات افزایشی را کاهشی کرد.


    پایان ریزشی

    در حالی که دلار از روز یکشنبه تا چهارشنبه نوسان بالای 5 تومان را تجربه نکرده بود،‌ در آخرین روز هفته دامنه نوسانات این ارز افزایش یافت. به این ترتیب، هفته‌ای که با یک روز نوسانی آغاز شده بود، با یک روز نوسانی نیز پایان یافت. در هشتمین روز بهمن‌ماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 640 تومان آغاز کرد که کاهشی 13 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، چهارشنبه شب خبری روی خروجی برخی سایت‌ها قرار گرفت که حکایت از امضای برداشته شدن تحریم‌های ایران توسط رئیس‌جمهوری آمریکا می‌کرد. این خبر در انتهای وقت چهارشنبه معامله‌گران آتی را در موقعیت فروش قرار داد و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. در ادامه روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز تا قیمت 3 هزار و 635 تومان نیز پایین آمد،‌ اما نهایتا ساعت 3 بعدازظهر با همان قیمت ابتدای روز به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، عدم تایید این خبر موجب شد که قیمت افت بیشتری را تجربه نکند. در حالی که برخی فعالان، افت روز پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر اعلام خبر یاد شده دانستند،‌ گروه دیگری، این نوسان کاهشی را ناشی از تحرکات خالی‌فروشان ارزی دانستند. به گفته آنها، ‌خالی‌فروشان در بازار آتی غیررسمی دلالان با ایجاد جو روانی و استفاده از خبر یاد شده فروش‌های خود را در افزایش دادند و سعی کردند که از نوسان ایجاد شده کسب سود کنند. آنها، معمولا در شرایطی که بازار روند کاهشی به خود می‌گیرد، از طریق فروش صوری ارز کسب سود می‌کنند.


    انتظارات دو گانه

    در حالی که برخی فعالان انتظار دارند دلار در روز شنبه معاملات خود را با قیمت پایین‌تری نسبت به روز پنج‌شنبه آغاز کند، ‌گروه دیگری اعتقاد دارند که این ارز در روز شنبه افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد گروه اول، با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، شاخص ارزی کشش رشد قیمت را ندارد و انتظارات معامله‌گران ارزی بیشتر کاهشی است. عامل دیگری که باور این دسته جهت کاهش قیمت را افزایش داده است، فروش‌های آتی بازیگران ارزی در روز پنج‌شنبه با قیمت‌های زیر 3 هزار و 630 تومان بود. در مقابل گروه دوم،‌ اعتقاد دارند که روز شنبه دلار با خروج جو روانی افزایش قیمت را تجربه و به سوی مرز 3هزار 650 تومانی حرکت خواهد کرد. خروج دلار از مدار کاهشی دیگر عاملی است که این عده را به افزایش قیمت امیدوار کرده است. چنانکه اشاره شد در اولین هفته بهمن‌ماه، شاخص ارزی اولین رشد خود را در 2 هفته گذشته تجربه کرد.


    دلار سد سکه

    در اولین هفته بهمن‌ماه، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت،‌ اما در نهایت کاهش شاخص ارزی مانع از افزایش بیشتر این فلز گرانبها شد. در اولین روز هفته گذشته، سکه با 6 هزار تومان افزایش به قیمت 939 هزار تومان و یکشنبه با 2 هزار تومان رشد دیگر به قیمت 941 هزار تومان رسید. روند افزایشی سکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز ادامه یافت و تا قیمت 954 هزار تومان نیز بالا رفت. سکه که روز دوشنبه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 945 هزار تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه 9 هزار تومان رشد قیمتی دیگر را تجربه کرد و به قیمت 954 هزار تومان رسید. عبور اونس جهانی از مرز هزار و 100 دلار و نزدیک شدن آن به محدوده هزار و 120 دلار مهم‌ترین عاملی بود که به رشد سکه کمک کرد. با این وجود، روند افزایشی سکه از روز چهارشنبه متوقف شد و 2 افت پیاپی انتهای هفته موجب شد که این فلز گرانبها در کانال 940 هزار تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فروشندگان سکه، افت قیمتی دلار مانع بزرگ سکه برای رشد بیشتر در روز پنج‌شنبه بود. این افت در حالی صورت گرفت که در مقطع کوتاهی از روز پنج‌شنبه، اونس طلا وارد محدوده هزار و 120 دلاری نیز شده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی