عصر بازار

همکاری ۲۰ میلیون یورویی ایران و فرانسه در بخش کشاورزی

عصر اعتبار- در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به پاریس، تفاهم نامه هایی در زمینه تحقیقات کشاورزی توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و استفان لوفل همتای فرانسوی اش و یک سند دیگر در زمینه احداث گلخانه های جدید توسط بخش خصوصی منعقد شد.

همکاری ۲۰ میلیون یورویی ایران و فرانسه در بخش کشاورزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، در سفر رئیس جمهور کشور، حسن روحانی و هیات همراه وی به پاریس در مراسم امضای اسناد در کاخ الیزه و در حضور روسای جمهور دو کشور ، 20 قرارداد و سند همکاری به امضا رسید که یک سند آن در زمینه تفاهم همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و استفان لوفل همتای فرانسوی اش و یک سند دیگر در زمینه احداث گلخانه های جدید توسط بخش خصوصی منعقد شد.

    براساس این گزارش، تفاهمنامه همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی در راستای ایجاد روابط علمی ، فنی ، آموزشی در حوزه کشاورزی همچون بخش های بهره وری و مدیریت آب ، به نژادی و تولید بذر ، تکنولوژی های مدیریت آفات و بیماری های گیاهی ، تحقیقات و تولید واکسن و سرم ، بیماری های دامی و دامپروری ، مدیریت و سیاستگذاری منابع ژنتیکی ، بیوتکنولوژی کشاورزی ، آبزی پروری ، تحقیقات جنگل ، فن آوری مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی امضا شده است.

    این گزارش می افزاید: سند دوم نیز قرار داد احداث گلخانه مدرن برای کشت سبزی و صیفی است که میان گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن کلوپ و گروه راشل امضا شد.

    براساس این قرار داد در فاز نخست ، مجموعه ای از گلخانه ها با آخرین تکنولوژی روز به مساحت 25 هکتار در کرمانشاه ظرف دو سال برای تولید گوجه فرنگی احداث می شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه ها را به سایر کشورها تضمین کرده است.

    ارزش اجرای این قرار داد در فاز نخست ، 20 میلیون یورو برآورد می شود.

    در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه ها از 25 هکتار به 50 هکتار به منظور تولید محصولات گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل ، کدو و سایر محصولات صیفی افزایش می یابد.

    بنابر این گزارش، در جریان این سفر ، حجتی وزیر جهاد کشاورزی با استفان لوفول وزیر کشاورزی ، غذا و جنگل فرانسه که سخنگوی دولت این کشور نیز می باشد ، دیدار کرد که حاصل این دیدار امضای دو سند تفاهم همکاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه سند همکاری میان بخش خصوصی دو کشور بود.

    در ادامه این گزارش آمده است:سند همکاری قرنطینه دامپزشکی که در یک دهه اخیر ، نخستین سند دامپزشکی ایران با یک کشور اروپایی محسوب می شود ،به امضای وزیران کشاورزی ایران و فرانسه و به منظور تسهیل درروابط علمی ، فنی و اجرایی سازمان های دامپزشکی دو کشور رسید.

    انتظار می رود با امضای این سند همکاری ، راه برای تبادل اسناد مشابه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا باز شود.

    دومین سند تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی نیز در زمینه ارتباط سازماندهی شده و قانونی میان ایران و فرانسه، تقویت و تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی و ایجاد ارتباط مؤثر و به روز میان سازمان های حفظ نباتات دو کشور توسط وزرای کشاورزی دو کشور بود.

    این گزارش می افزاید : در جریان دیدار وزرای کشاورزی دو کشور نیز سه توافقنامه میان کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع کشاورزی فرانسه (ادبتا) با هدف تسهیل تجارت محصولات کشاورزی و انتقال تجربیات مدیریت بخش خصوصی فرانسه در توسعه بازار ، توافقنامه مربوط به پروژه تولید مشترک اتو واکسن در ایران با همکاری گروه بیووک فرانسه و طرف ایرانی و توافقنامه پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده از سوی گروه آکولند فرانسه و طرف ایرانی با نظارت سازمان شیلات ایران به امضا رسید . پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده، زمینه ساز انتقال تکنولوژی برای صنعت آبزی پروری ایران است .

    در دیدار وزرای کشاورزی ایران و فرانسه ، روند اجرای تفاهمات و توافقات در طول سال گذشته بررسی و تمهیداتی برای تسریع هر چه بیشتر همکاری های مشترک اتخاذ شد.

    بر اساس این گزارش، در این دیدار ، دو وزیر ، تشکیل کارگروه مشترک کشاورزی میان دو کشور را از عوامل مؤثر در پیشبرد همکاری ها دانستند و آن را مکانیزم مهمی برای نظارت بر اجرای تفاهمات در حوزه کشاورزی عنوان کردند.
    در این دیدار مقرر شد ، نشست بعدی کارگروه مشترک کشاورزی ایران و فرانسه حدود سه ماه آینده در پاریس برگزار شود.

    بنا بر این گزارش در این دیدار ، حجتی بر تمرکز بخشی از همکاری های دو جانبه بر استفاده از ظرفیت های ایران در بخش گیاهان دارویی و سرمایه گذاری مشترک طرف فرانسوی در تولید ، فرآوری و بازاریابی به منظور صادرات به اتحادیه اروپا و سایر کشورهای منطقه تاکید کرد که مورد استقبال همتای فرانسوی اش قرار گرفت.

    لوفول وزیر کشاورزی ، غذا و جنگلداری فرانسه نیز با اشاره به ظرفیت های خوب ایران به لحاظ اقلیمی و اکولوژی در تولید گیاهان دارویی گفت که تمهیدات لازم برای ایجاد ارتباط میان فعالان و سرمایه گذاران علاقه مند کشورش با طرف های ایرانی در زمینه گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد.

    در جریان سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه همچنین شش پانل تخصصی برگزار شد که یکی از پانل ها مربوط به بخش کشاورزی بود و در این پانل بیش از 70 نفر از مدیران عامل و روسای شرکت ها ، انجمن ها و اتحادیه کشاورزی ایران و فرانسوی شرکت کردند.

    هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در باره جزییات پانل کشاورزی اظهار داشت: در این پانل، موضوع هایی درباره مدیریت آب و تکنولوژی ارتقای بهره وری مصرف آب با توجه به تجربیات گسترده فرانسه مطرح شد و شرکت های فرانسوی در زمینه مدیریت مصرف آب، انتقال تجهیزات و تجربیات خود به ایران به منظور ارتقای راندمان آب کشاورزی اعلام آمادگی کردند.

    وی افزود: ارتقای تکنولوژی غذایی ، فرآوری ، بسته بندی و مدیریت پس از تولید از دیگر مباحث میان طرف های ایرانی و فرانسوی در این پانل بود.

    فتحی گفت:در این پانل، شرکت های ایرانی ضمن ارایه گزارش های درباره توانمندی ها و ظرفیت های کشورمان در حوزه گیاهان دارویی ، طعم دهنده ها و اسانس های خوراکی ، خواستار همکاری های مشترک با فرانسه برای تولید و صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه شدند.

    به گفته وی ،ماشین آلات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون و بذر از دیگر موضوعاتی بود که از سوی بخش خصوصی ایرانی و فرانسوی مورد مذاکره قرارگرفت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی