عصر بازار

تحلیلگر مسایل اقتصادی:

تحول در بخش های مختلف اقتصادی در راه است

عصر اعتبار- استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها گفت: امیدوار به ایجاد تحول در بخش های مختلف اقتصادی کشور هستیم تا دولت از راه منابعی که تزریق می شود، بتواند اقتصاد کشور را به حرکت درآورد و از رکود خارج شویم.

تحول در بخش های مختلف اقتصادی در راه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سعید لیلاز افزود: البته بخش مسکن به زودی متحول نخواهد شد اما انتظار داریم در بخش های دیگر اقتصاد تحول مثبت رخ دهد.
    وی افزود: در دو سال گذشته تیم اقتصادی دولت با اتخاذ تصمیم های مقتضی و متناسب با شرایط روز؛ اجازه نداد بحران های بیرونی و مشکلات ساختاری بر اقتصاد تاثیر گذار شود و موفق شد بخش مهمی از فشارها را خنثی کرد.
    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هرگاه برای 6 ماه متوالی شاهد رشد منفی و یا صفر درصد اقتصادی باشیم، رکود اتفاق می افتد، افزود: مجموع سیاستگذاری های انجام شده با توجه به شرایط فعلی اقتصادی می تواند تحرک لازم را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

    ** آثار یارانه های نقدی
    وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور زندگی 70 درصد مردم به سطحی نامطلوب رسانده است، افزود: در حال حاضر درآمدهای نفتی ایران به اندازه تامین یارانه نقدی نیست و مبلغ یارانه از درآمد نفتی بیشتر شده است.
    لیلاز ادامه داد: به عنوان نمونه ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار یارانه به مردم داده می شود که سالی 18 میلیارد دلار می شود؛ اگر این رقم را به نفت بشکه ای 35 دلار تقسیم کنیم، روزی یک میلیون و 200 هزار بشکه می شود بنابرین باید روزی یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت 35 دلاری را بفروشیم تا بتوانیم یارانه نقدی را تامین کنیم؛ در حالی که اکنون قیمت نفت به حدود 26 دلار رسیده است.
    وی با بیان اینکه هر سیاست انبساطی تورم زاست و تحریک تقاضا بدون ایجاد اندکی تورم ممکن نیست، یادآور شد: از آنجا که دولت یازدهم تاکنون توانسته بخش قابل توجهی از تورم به ارث رسیده از دولت گذشته را مهار کند اما اولویت کشور از کنترل تورم به کنترل رکود و تحریک تقاضا تغییر کرده و باید با حفظ دستاورد اقتصادی کنترل تورم و تزریق منابع ارزی جدید؛ بر رکود نیز غلبه کنیم.
    مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهوری در مقاله ای با عنوان «سیاست های ضد رکود دولت، مسکّنی ضروری پیش از درمان» تصور زمانی زودتر از اواسط سال 1397 برای خروج از رکود را کمی خوشبینانه تلقی دانسته و معتقد است دوره درمان سختی پیش روست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی