عصر بازار

یک مقام آگاه در بانک مرکزی خبر داد؛

اتصال کامل به سوئیفت تا یک هفته آینده

عصر اعتبار- از روز گذشته ارتباط سوئیفت با بانک ها برقرار شده اما برای اتصال کامل ۹ بانک ۱ هفته زمان نیاز است.

اتصال کامل به سوئیفت تا یک هفته آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پس از اجرای برجام رئیس کل بانک مرکزی از لغو تحریم های سوئیفت خبر داد و گفته بود ظرف 10 روز سوئیفت متصل خواهد شد اما پس از گذشت این مدت ارتباط سوئیفت به طور کامل برقرار نشده است.

    در این راستا یک مقام آگاه به خبرنگار ایلنا گفت: از روز گذشته ارتباط سوئیفت با بانک‌ها برقرار شده اما برای اتصال کامل 9 بانک به یک هفته زمان نیاز است.

    وی افزود: نصب نرم افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان می برد اما در این هفته به طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک ها حل خواهد شد و مخابره‌های مالی صورت خواهد گرفت.

    همچنین ناصر حکیمی مدیرکل فناوری بانک مرکزی در این ارتباط گفته است؛ بانک‌هایی که در لیست تحریم بودند با شروع برجام از لیست خارج شدند به طوری که بانک‌های بزرگ از جمله  بانک‌های  ملی، تجارت، ملت، صنعت و معدن، پست بانک، بانک سپه، توسعه صادرات و بانک رفاه کارگران و بانک مرکزی به سوئیفت متصل می‌شوند. ارتباط با سوئیفت این بانک‌ها به دلیل تحریم‌ها نزدیک 4 سال قطع شده بودند.

    ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: از صبح دوشنبه که روز اول کاری کشورهای اروپایی است، ارتباط سوئیفت با بانک ها برقرار می شود، اما با توجه به اینکه 3 تا 4 سال از قطع سوئیفت با بانک های ما می گذرد و برخی از کارهای نرم افزاری و نصب سیستم و آموزش کارکنان باید انجام شود عملیاتی شدن سوئیفت از سوی بانک های ما اندکی زمان می برد.

    حکیمی افزود: در سالهای آتی برای اینکه بانکها به سوئیفت متصل شوند باید فرایند دو الی  سه ماه را طی کنند و این 9 بانک را سوئیفت پذیرفت که به صورت دسته‌جمعی و خارج از عرف زمان بازگشایی کند. همچنین عملیات بین بانکی قبل از سوئیفت انجام می‌شد بنا بر این سوئیفت هزینه نقل و انتقال پول را تسهیل می‌کند.

    وی یادآور شد: قبلا 14 بانک به سوئیفت متصل بودند که این بانکها مشمول تحریم نبودند هم‌اکنون سه بانک به سوئیفت متصل شده و 5 بانک جدید دیگر نیز در صف انتظار هستند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی