عصر بازار

برجام در کوتاه مدت چه اثری بر بازار ارز و طلا گذاشت؟ + نمودار

عصر اعتبار- در بررسی بازارهای طلا، سکه و ارز اطلاعات به دست آمده نشان از آن دارد که نرخ سکه کاملا منطبق بر ارزش طلا حرکت کرده و عرضه و تقاضا نقش‌تاثیرگذاری در زمستان سالجاری با وجود اجرای برجام از سوی طرف‌های غربی ایفا نکرده است و از سوی دیگر ارزش دلار آمریکا دقیقا در روز اجرای برجام رویه خود را تغییر داده است.

برجام در کوتاه مدت چه اثری بر بازار ارز و طلا گذاشت؟ + نمودار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در کمتر از 20 روز گذشته اتفاق مهمی در فضای اقتصادی و سیاسی کشور به نام اجرای برجام از سوی طرف‌های غربی رخ داد که این موضوع به طور حتم بر بازارهای مختلف همچون، ارز، طلا و سکه بی‌تاثیر نبوده است.

    در بررسی 40 روز گذشته این سه بازار به طور کلی می‌توان گفت در محدوده منتهی به اجرای برجام بازارها تا حدودی روند نزولی به خود گرفته‌اند که به طور دقیق نرخ دلار آمریکا در روز اجرای برجام (26 دی‌ماه) کمترین ارزش خود در زمستان سالجاری را به ثبت رسانده است و می‌توان گفت زمستان 94 با اجرای برجام نرخ دلار را در کف قیمتی 3605 تومان دیده است.

    در زمستان سالجاری نیز بازار ارز شاهد ثبت ارزش قابل توجهی نیز بود، در این زمان دلار آمریکا در طی معاملات خود بیشترین ارزش را در دهمین روز زمستان به قیمت 3700 تومان به ثبت رسانده که این کانال زمانی تنها 11 روز مهمان این بازار بوده است.


    اما در سوی دیگر، بازار طلا که متاثیر از ارزش اونس جهانی و ارزش دلار در بازار آزاد است در این مدت نیز از خود روند قابل تاملی نشان داده است،‌به طور مثال در طی 42 روز گذشته بیشترین ارزش را در روز 19 دی‌ماه به قیمت 98 هزار و 600 تومان در هر گرم به ثبت رسانده است که تنها 10 روز بعد کمترین ارزش را به قیمت 93 هزار و 300 تومان برای خود انتخاب کرده است.

    طلای خام 18 عیار بعد از ثبت کمترین ارزش خود تکانی به خود داد و تا به امروز روند صعودی همراه با ثبات را اتخاذ کرده است که در 12 بهمن‌ماه نرخ متوسط روز را 97 هزار و 100 تومان در هر گرم اعلام کرده است.

    سکه تمام بهار طرح جدید به عنوان بازیگر اصلی بازار سکه در تعیین نرخ دیگر انواع ارز مورد توجه است، از این بررسی روند بازار سکه با توجه به قیمت این سکه انجام می‌شود، بیشترین ارزش سکه تمام بهار طرح جدید در روز 19 دی‌ماه به قیمت 963 هزار تومان و کمترین آن در روز 29 دی‌ماه به قیمت 918 هزار و 500 تومان به ثبت رسیده است.

    بررسی روند قیمت این سکه نشان از آن دارد که ارتباط نزدیکی با قیمت طلای خام دارد و میزان عرضه و تقاضا در این مدت تاثیر قابل توجهی بر قیمت سکه نداشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی