عصر بازار

منابع هندی خبر دادند

درخواست ایران برای فعال‌ شدن مجدد حساب‌هایش در بانک‌های هندی

عصر اعتبار- منابع هندی خبر دادند اکنون که ایران از تحریم‌های بین‌المللی خارج شده، از هند درخواست کرده است حساب‌های این کشور در بانک‌های هندی را مجددا فعال کرده و به بانک‌های ایرانی اجازه دهد در این کشور دفتر دایر کنند.

درخواست ایران برای فعال‌ شدن مجدد حساب‌هایش در بانک‌های هندی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پایگاه خبری اکونومیک تایمز به نقل از مقامات آگاه نوشت: تهران که مشتاق است هرچه سریع‌تر روابط بانکی و تجاری با جهان را عادی‌سازی کند، خواستار گشوده شدن دفتر نمایندگی بانک هندی UCO در ایران است.

    به گفته مقامات رسمی، تهران در حال حاضر یک حساب نزد بانک IDBI گشوده است.

    بانک مرکزی ایران ماه گذشته اعلام کرد: تحریم‌های سوئیفت - شبکه مبادلات بین بانکی جهانی - علیه 12 بانک ایرانی لغو شده و این بانک‌ها مجددا به سوئیفت متصل شده‌اند.

    سوئیفت یا جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، خدماتی را برای ارسال اعتبارنامه، پرداخت پول و نقل و انتقال اوراق بهادار در میان 9700 بانک در 209 کشور اداره می‌کند. دسترسی سیستم بانکی ایران به سوئیفت از مارس سال 2012 در پی تشدید تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران قطع شد.

    غلامعلی کامیاب - معاون ارزی بانک مرکزی ایران - به مقامات هندی اعلام کردند که بانک پاسارگاد و بانک پارسیان مایل به گشایش دفاتر نمایندگی در هند هستند و بانک سامان هم مایل است یک زیرمجموعه در این کشور داشته باشد.

    همچنین تهران مایل است بانک مرکزی هند و وزارت دارایی این کشور حساب‌های بانکی ایرانی در بانک‌های هندی را مجددا فعال کند. بانک دولتی هند (SBI) حسابهای 11 بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران را دارد.

    پیشنهاد ایران به هند در حالی مطرح می‌شود که "بانک صنعتی و بازرگانی چین" که یک شرکت بانکی چند ملیتی چینی است و "تمپ بانک" روسیه درصدد گشایش شعبه در ایران هستند.

    به گفته منابع هندی، معاون رییس بانک مرکزی ایران اظهار کرده است این کشور به دلیل اینکه بانک UCO در دوران سه سال تحریم به همکاری با ایران ادامه داد به این بانک کمک خواهد کرد دفتر نمایندگی در تهران دایر کند.

    شرکت ملی نفت ایران یک حساب به روپیه نزد بانک UCO داشت که بخشی از پول نفت فروخته شده به پالایشگاه‌های هندی به حساب مذکور واریز می‌شد.

    هند از ژوییه سال 2011 حدود 55 درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به یورو از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می‌کرد و 45 درصد باقی مانده هم به یک حساب روپیه در نزد بانک UCO واریز می‌شد اما در فوریه سال 2013 آمریکا اقدام به مسدود کردن همه کانالهای پرداخت کرد و پالایشگاههای هندی تنها 45 درصد از پول نفت ایران را به روپیه از طریق بانک UCO پرداخت کردند و 55 درصد از پولی که باید به ارز خارجی پرداخت می‌کردند به دلیل نبود کانال پرداخت مورد تایید، نزد پالایشگاهها مانده است.

    برای دریافت بدهی‌های نفتی هند که به بیش از شش میلیارد دلار بالغ می‌شود، ایران مایل است روابط بانکی با هند را دوباره برقرار کند و اعلام کرده است بدهی نفتی باید ظرف شش ماه به یورو تسویه شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی