عصر بازار

یک کارشناس ارز

ارز در بلندمدت گران می‌شود

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه شریف معتقد است: عوامل افزایش قیمت ارز در بلند مدت می‌تواند بر عوامل ثبات قیمت آن غلبه و نرخ ارز را در ایران بالا ببرد.

ارز در بلندمدت گران می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، میثم رادپور در گفتگو با پایگاه خبری عصربازار با بیان اینکه در بررسی بازار ارز در کوتاه مدت ممکن است هر اتفاقی روی دهد افزود: تا پایان سال هم انتخابات پیش رو است و هم ممکن است بانک مرکزی تصمیم به تک نرخی کردن قیمت ارز بگیرد. بنابراین با توجه به اینکه معمولا نظر مردم با ثبات نرخ ارز جلب می‌شود و دولت نیز علاقه‌مند به افزایش قیمت ارز نیست، احتمالا شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.
    وی ادامه داد: بازار ارز در میان مدت و بلند مدت می‌تواند راحت‌تر قابل پیش‌بینی باشد. به این ترتیب مسلما در بلند مدت عواملی مانند تقویت دلار در بازارهای جهانی و تورم انباشته شده طی چند سال گذشته که تاثیری بر قیمت ارز در این مدت نداشته است، به همراه افزایش تقاضای داخلی برای ارز، می‌تواند فشار را برای افزایش قیمت ارز زیاد کند. همچنین عواملی مانند علاقه بانک مرکزی و عرضه ارز از طریق این ارگان به همراه سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند، ثبات قیمت ارز را به همراه داشته باشد.
    این استاد دانشگاه شریف تشریح کرد: اما باید دید بانک مرکزی با مشکلات مختلفی که دارد تا چه حدی می‌خواهد یا توانایی دارد ارز به بازار تزریق کند. در حال حاضر کاهش درآمدهای ارزی دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، منابع ارزی دولت را کاهش داده و این مهم کار بانک مرکزی را در تزریق ارز به بازار سخت می‌کند. در نهایت با جمع عوامل ذکر شده احتمالا در بلند مدت شاهد افزایش قیمت ارز باشیم. به این دلیل که عوامل افزایش قیمت ارز قوی‌تر از ثبات آن به نظر می‌رسند.
    رادپور به تجارب دولت‌های پیشین در بازار ارز اشاره و گفت: عملکرد دولت‌های پیشین نشان می‌دهد دولت‌ها علاقه زیادی به ثابت نگه داشتن نرخ ارز دارند و همین عامل پس از گذشت چند سال سبب می‌شود با ناتوانی دولت در عرضه ارز ناگهان قیمت‌ ارز به طور جامپی بالا برود. در همین راستا زمانی که قیمت دلار ثابت می‌ماند و تورم در کشور وجود دارد به طور تدریجی واردات کالاها صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند و برای جبران این موضوع ارز افزایش می‌یابد.
    این کارشناس ارز بیان کرد: وقتی قیمت یک سبد کالا در آمریکا یک دلار است و قیمت همان سبد در ایران هزار تومان محاسبه می‌شود، پس از گذشت چند سال سبد در ایران با توجه به تورم 3 هزار تومان می‌شود. اما سبد در آمریکا همان یک دلار می‌ماند. به این ترتیب تجارت بین این دو کشور به نحوی در می‌آید که دلار را در ایران به 3 هزار تومان می‌رساند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی