عصر بازار

با تاکید بر قانونی نبودن واگذاری واحدها بدون امکانات زیربنایی عنوان شد

اعلام شرایط جدید ثبت‌نام برای ۷۵هزار واحد مسکن مهر

عصر اعتبار- طرح مسکن مهر اگرچه در آغاز با استقبال خوبی مواجه شده بود اما حالا آمار رسمی نشان می‌دهد، ۷۵هزار مسکن مهر بدون متقاضی در کشور وجود دارد.

اعلام شرایط جدید ثبت‌نام برای ۷۵هزار واحد مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صمت، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن مهر، نه تنها برای دولت سود ندارد، بلکه زیان هم دارد، می‌گوید: با توجه به اینکه 1100میلیارد تومان تسهیلات بانکی به مسکن مهر داده شده و باید این پول بازگردد، حالا دولت با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی پذیرفته از میان 4 شرط دریافت مسکن مهر، 3 شرط را تغییر دهد تا مسکن مهر، شامل حال افراد بیشتری شود. به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی شرایط جدید دریافت مسکن مهر تا هفته آینده نهایی و ابلاغ می‌شود. احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، آماری از روند ساخت مسکن مهر، از ابتدا تا امروز ارائه داد. به گفته وی، از ابتدای شروع طرح مسکن مهر یعنی از سال 86 تا امروز، قرارداد مشارکت 2میلیون و 220هزار واحد با بانک‌های عامل امضا شده که از این تعداد، تاکنون کار ساخت یک‌میلیون و 865هزار واحد به اتمام رسیده است. همچنین حدود 350هزار واحد نیمه‌تمام در سطح کشور در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. از این تعداد 205هزار واحد در مرحله نازک‌کاری، 95هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و بقیه واحدهای در حال ساخت نیز در مرحله اسکلت و سقف هستند. او با اظهار امیدواری نسبت به اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال 95 یادآوری کرد: در دولت یازدهم تا امروز، 625هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده و برای دهه فجر سال‌جاری تا پایان سال نیز افتتاح 150هزار واحد پیش‌بینی شده که در روزهای گذشته از دهه فجر، 45 هزار واحد در کشور افتتاح شده است. پیش‌بینی دولت این است که تا پایان سال، تعداد افتتاح مسکن مهر در دولت یازدهم از مرز 700هزار واحد عبور کند. مهرآبادی با بیان این مطلب افزود: اگر زیربنای هر واحد را 100 متر درنظر بگیریم، بنابراین دولت یازدهم توانسته 70میلیون مترمربع زیربنای مسکن مهر را تکمیل و افتتاح کند. از سوی دیگر اگر بعد خانواده را 3/6 درنظر بگیریم، این بدان معناست که با وجود همه تنگناهای مالی دولت، حدود 2/5میلیون نفر در دولت یازدهم در قالب طرح مسکن مهر پوشش داده شده‌اند.


    سایت مسکن مهر باز است
    آنطور که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر می‌گوید، در حال حاضر 75هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی واجد شرایط هستند. این رقم در تیر، 88هزار و 900 واحد بود که به گفته مهرآبادی با استفاده از برخی شیوه‌نامه‌ها، بخشی از مشکل این واحدها برطرف شد. اگرچه در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از بسته بودن سایت ثبت‌نام مسکن مهر خبر داده بودند اما مهرآبادی تاکید کرد که این سایت همواره باز بوده و اجازه ثبت‌نام برای تکمیل واحدها داده شده و این مسئله به استان‌ها نیز ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم، 222هزار نفر در مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، یادآوری کرد که 95هزار نفر نیز پیش‌تر انصراف داده بودند اما دوباره در مسکن مهر ثبت‌نام کردند؛ بنابراین در مجموع بیش از 320هزار نفر در 2 سال گذشته در مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته مهرآبادی، دستورالعمل اجرایی فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی نیز تهیه شده که هفته آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود. این واحدها که با قیمت تمام‌شده به متقاضیان واگذار می‌شوند، دارای 30میلیون تومان تسهیلات هستند.


    تسهیل شرایط استفاده از مسکن مهر
    در قانون فعلی، کسانی که می‌خواهند از مسکن مهر استفاده کنند، باید دارای 4 ویژگی باشند؛ یعنی متاهل باشند، در شهر موردنظر 5 سال سابقه سکونت داشته باشند، تاکنون از دولت زمین یا واحد مسکونی نگرفته باشند و از ابتدای سال 84 به بعد، صاحب ملک شخصی نباشند. آنطور که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر می‌گوید، برای حل مشکل مالی و تکمیل پروژه‌ها، این شرایط به جز شرط مربوط به «مالک واحد مسکونی بودن» تعدیل خواهد شد زیرا برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بدون متقاضی، نیاز به جذب متقاضی وجود دارد. به گفته وی، تاکنون 1100میلیارد تومان تسهیلات بانکی در پروژه‌های مسکن مهر هزینه شده که باید بازگردد. به گفته مهرآبادی، در 24 استان مشکل نبود متقاضی برای واحدهای مسکن مهر وجود دارد که بیشترین واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و البرز هستند. همچنین در 7 استان یزد، زنجان، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، همه واحدها متقاضی دارند. در 10 استان نیز کمتر از هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی وجود دارد. مهرآبادی با بیان اینکه کمیته‌ای از وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن، بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن برای تهیه ضوابط اجرایی فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی تشکیل شده، گفت: با اعلام ضوابط به استان‌ها، آگهی فروش این واحدها هفته آینده منتشر می‌شود. وی ادامه داد: برای فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی، در مرحله نخست آگهی آن را در رسانه‌ها و روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و بعد از پالایش، در قدم دیگر اگر باز هم واحد مسکونی بدون متقاضی وجود داشت، اختیار تصمیم‌گیری درباره آن را به استان‌ها خواهیم سپرد.
    کمبود بیش از 1500 مدرسه در طرح مسکن مهر
    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر درباره نیازهای روبنایی مسکن مهر گفت: بیش از 2200 مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر نیاز داریم که تاکنون 179 مدرسه بهره‌برداری و ساخت 477 مدرسه نیز آغاز شده است. همچنین 304هزار کلانتری نیاز است که ساخت 34 کلانتری به اتمام رسیده است. همچنین نیاز به 828 مسجد داریم که ساخت 233 مسجد به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. مهرآبادی با تاکید بر اینکه مسکن مهر هیچ سودی برای دولت ندارد و سراسر ضرر است، یادآوری کرد: تنها در مسکن مهر کوزو، دولت حدود 300میلیارد تومان هزینه برای تامین زیرساخت‌ها صرف کرد.
    شرط افتتاح واحدها
    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر تاکید کرد: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم پروژه‌های مسکن مهر بدون خدمات زیربنایی افتتاح شوند. وی یادآوری کرد: در هفته دولت استان‌ها اعلام کردند که 190هزار واحد آماده بهره‌برداری است اما بازرسی ما نشان داد برخی، زیرساخت‌هایی مانند آب و برق نداشتند که به همین دلیل این رقم به 140هزار واحد کاهش یافت.
    مهرآبادی افزود: اینکه برخی افراد در مسکن مهر بدون زیربنا ساکن شده‌اند، اصرار خودشان بوده است و حدود 50 تا 60هزار نفر با اصرار خودشان در این واحدها ساکن شده و تعاونی‌ها این کار را کرده‌اند، البته به تعاونی‌ها تذکرات لازم داده شده و دولت این اجازه را نداده است. سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که هیچ واحدی نباید بدون خدمات زیربنایی تحویل داده شود که اگر این اتفاق بیفتد، با مسئول مربوط در استان برخورد خواهیم کرد.
    آنطور که مهرآبادی اشاره می‌کند، در حال حاضر حدود 150هزار واحد مسکن مهر (تحویل داده نشده)، آب و حدود 150هزار واحد برق ندارند و 278هزار واحد نیز مشکل فاضلاب دارند که برخی از این واحدها در این مشکلات همپوشانی دارند و در مجموع حدود 320 تا 330هزار واحد مسکن مهر، بدون زیربناهای اساسی مانند آب، برق و فاضلاب هستند. به همین دلیل با موافقت معاون اول رییس‌جمهوری، مصوب شد که 500میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو برای خدمات زیربنایی مسکن مهر قرار بگیرد. وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر در 1100 شهر کشور در حال اجراست، افزود: 5600میلیارد تومان برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر لازم است. مهرآبادی تاکید کرد: هدف این است که مسکن مهر تا پایان سال 95 به اتمام برسد و به احتمال زیاد بیش از 95درصد مسکن مهر تا پایان سال 95 تمام می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی