عصر بازار

افزایش ۸۲ دلاری طلای جهانی در یک هفته

عصر اعتبار- بهای معاملات طلا روز جمعه در پی صعود بازارهای سهام اندکی کاهش یافت اما این کالای ارزشمند با ۸۲ دلار افزایش قیمت، شاهد بزرگترین رشد قیمت هفتگی از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

افزایش ۸۲ دلاری طلای جهانی در یک هفته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 8.40 دلار یا 0.7 درصد کاهش پیدا کرد و به 1239.40 دلار رسید اما در هفته گذشته 7.1 درصد رشد قیمت داشت که از نظر درصدی بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به 12 دسامبر سال 2008 بود و برای سومین هفته متوالی صعود کرد.

    عقب نشینی طلا در روز جمعه که به گفته معامله گران، به دلیل اقدام سرمایه گذاران در سودبری از افزایش قیمت اخیر بود در حالی روی داد که این فلز روز پنج شنبه به بالاترین قیمت در حدود یک سال گذشته صعود کرده بود و تا رکورد بالای 1260 دلار پیشروی کرده بود.

    طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود روز پنج شنبه تحت تاثیر دورنمای نرخهای بهره پایین و ریزش بازارهای سهام با افزایش تقاضا روبرو شد اما روز جمعه بازارهای سهام و قیمت نفت صعودی شدند که باعث محدود شدن صعود این فلز ارزشمند شد.

    این فلز زرد که سال گذشته تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داد، از ابتدای سال 2016 تاکنون به دلیل آشفتگی بازارهای مالی و تقویت احتمال به تاخیر افتادن دور بعدی افزایش نرخهای بهره در آمریکا، 17 درصد رشد قیمت داشته است در حالیکه شاخص استاندارد اند پورز 9 درصد و شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 8.7 درصد افت کرده اند.

    عملکرد قوی طلا در روزهای اخیر اعتماد سرمایه گذاران و تحلیلگران به این فلز ارزشمند را قوی نگه داشته است به طوریکه اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز انتظار دارند طلا در کوتاه مدت افزایش قیمت بیشتری پیدا کند.

    به گفته تحلیلگران، صعود قیمت هر اونس طلا به بالای سطح 1200 دلار توجه زیاد و مثبتی را در میان سرمایه گذارانی ایجاد کرده که به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن هستند.

    در نظرسنجی این هفته کیتکو 1953 نفر شرکت کردند که از میان این افراد، 1678 نفر یا 86 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. برای دومین هفته متوالی است پیش بینی مثبت برای قیمت طلا به این سطح رسیده است و برای چهارمین هفته متوالی است که بالای 80 درصد بوده است. در مقابل 177 نفر یا 9 درصد انتظار داشتند این فلز کاهش قیمت داشته باشد و 98 نفر یا پنج درصد هم نظری نداشتند.

    اکثر کارشناسان بازار هم نظر مثبتی نسبت به طلا داشتند و پیش بینی کردند طلا در کوتاه مدت به سطح بالاتری صعود خواهد کرد. از میان 34 کارشناس بازار، 17 نفر در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کردند که از میان آنها 9 نفر یا 53 درصد افزایش و هفت نفر یا 41 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند. فعالان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    بسیاری از تحلیلگران نسبت به طلا خوش بین هستند و انتظار دارند خوش بینی در بازار این فلز اکنون که از مرز پراهمیت 1200 دلار عبور کرده است، همچنان رشد کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی