عصر بازار

شبکه پرداخت الکترونیکی داخلی برای تعامل با شبکه جهانی باید آماده باشد

عصر اعتبار- یک فعال در حوزه شبکه پرداخت الکترونیکی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه مصرف کنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی برای تعامل با شبکه جهانی، گفت: شبکه پرداخت الکترونیکی داخلی بعد از تحریم ها باید برای تعامل با شبکه جهانی آماده شود.

شبکه پرداخت الکترونیکی داخلی برای تعامل با شبکه جهانی باید آماده باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، امیرحسین فتاحی در جمع خبرنگاران، افزود: آمادگی فرهنگی و نگرشی جامعه مصرف کنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی، لازمه قدم گذاشتن در فضای پساتحریم است.
    وی گفت: حوزه پرداخت الکترونیکی نیز مانند هر بخش دیگری از اقتصاد کشور باید خود را برای ورود و فعالیت در فصل جدیدی که در اقتصاد ایران با لغو تحریم ها آغاز شده، آماده کند. این آمادگی علاوه بر جنبه های سخت افزاری و فنی باید مشمول فضای حاکم بر حوزه کسب و کار نیز باشد.
    وی افزود: نکته کلیدی در این شرایط لزوم محافظت از دستاوردهایی است که در دهه اخیر در بخش پرداخت الکترونیکی بدست آورده ایم. فتاحی یادآورشد: بررسی مقایسه ای زیرساخت ها و توانایی های کنونی ایران در بخش پرداخت الکترونیکی با دیگر کشورها نشان می دهد امکانات کشورمان کم نظیر است. سطح ارائه سرویس ها، کیفیت خدمات ارائه شده و امنیت موجود در تراکنش ها تحت یک سرویس آنلاین، امتیازی نیست که هر کشوری از آن برخوردار باشد.
    به گفته این فعال شبکه پرداخت الکترونیکی، چنین شبکه مستقلی در سال های اخیر در کشور ما ایجاد شده و در سخت ترین شرایط نیز امتحان خود را پس داده است.
    وی ادامه داد: فراموش نکنیم که پرداخت یارانه نقدی به صورت الکترونیکی آن هم در یک ساعت مشخص، عملیاتی نیست که بتوان از کنار آن از نظر فنی عبور کرد.
    فتاحی افزود: به همین دلیل معتقدم اکنون و با لغو تحریم ها علاوه بر اینکه باید زمینه حضور و ارائه خدمات شرکت های پرداخت بین المللی در ایران را فراهم آوریم، باید از سرمایه گذاری ها و دانش فنی و تجربه های آنها نیز بهره ببریم؛ با این حال کنار گذاشتن شبکه داخلی، اشتباه بزرگی خواهد بود.
    این فعال بخش پرداخت الکترونیکی ادامه داد: از نظر اقتصادی نیز درست نیست که درآمد حاصل از کارمزد تراکنش های داخلی را که با پول ملی خودمان انجام می شود به جیب شرکت های خارجی بریزیم. شرکت های بین المللی می توانند در کنار شبکه داخلی ما، برای ارائه خدمات به گردشگران در ایران یا تسهیل سفر ایرانیان در خارج از کشور، خدماتی را ارائه کنند.
    وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت نظام کارمزد همچنان یکی از اولویت های اصلی بخش پرداخت الکترونیکی است و تأخیر در این ساماندهی به طور قطع زیان های بیشتری را در آینده به زیرساخت ها و فضای حاکم بر این کسب و کار وارد می کند.
    فتاحی افزود: درست است که در دو ماه اخیر با اقداماتی که در این زمینه انجام شده می توان آنها را برای تصحیح نظام کارمزد ارزیابی کرد اما واقعیت این است که دنیا از این لحاظ بسیار جلوتر از ماست در حالی که به دوران بدون تحریم قدم گذاشته ایم و هر لحظه باید پذیرای سرمایه گذاران، فعالان و شرکت های خارجی باشیم؛ بنابراین ضرورت سر و سامان دادن به رویه های کارمزدی بیش از پیش خود را نشان می دهد.
    فتاحی گفت: این پذیرش باید در جامعه ایجاد شود که هر کدام از ما به میزان سودی که از یک خدمت می بریم، هزینه آن را پرداخت کنیم. خدمت پرداخت الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هزینه های سنگین ارائه آن باید از سوی همه ذینفعان تقبل شود. به طور طبیعی هرکس نفع بیشتری می برد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.
    وی درباره وضعیت کلی شبکه پرداخت کشور نیز گفت: بررسی روند نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی از ابتدای سال 1392 تا شهریورماه امسال به طورکلی صعودی بوده و از 6.61 درصد در فروردین 1392 به 10.58 درصد در شهریور 1394 افزایش یافته است. به گفته وی، درصد اسکناس و مسکوکات به نقدینگی در طول این دوسال روندی کاهشی داشته و از 6.07 درصد به 3.51 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش حتی در دورترین نقاط کشور، سبب شده تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو