عصر بازار

نوبخت:

صندوق بازنشستگی ورشکسته است

عصر اعتبار- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه ششم توسعه را مساله محور و متمرکز بر سه موضوع «آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی» دانست و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری ورشکسته است؛ بنابراین در برنامه ششم برای آن تصمیم گیری شده است.

صندوق بازنشستگی ورشکسته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز یکشنبه در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: این سه مساله مهم به سمت بحران می رود؛ اگر برای آن فکری اساسی نشود مشکلات زیادی پیش می آید.
    وی اظهارداشت: هم اکنون دولت حقوق بازنشستگی لشگری و بخشی از کشوری را پرداخت می کند.
    معاون رئیس جمهوری افزود: در حال حاضر از یک نفر کارمند کسورات بازنشستگی کم و به هفت نفر پرداخت می کنیم.
    وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، همه کشورها براساس شاخص هایی که رقابت پذیری آنها مبتنی بر عوامل تولید، بهره وری و نوآوری است، دسته بندی شده اند.
    نوبخت افزود: در این کشورها شرکت هایی به طور مشخص تقسیم بندی شده اند؛ پیش بینی کرده ایم که در داخل کشور نیز باید در چه زمینه هایی ورود و سرمایه گذاری کنیم.
    وی ادامه داد: در شرایط پسابرجام فقط کشورهایی مانند چین برای همکاری در کنار ما نیستند؛ اگرچه ما با قدردان این کشورها هستیم که با ما همکاری داشته اند اما تاکیدمان این است که باید در فضای رقابتی با کشورها کار کنیم.
    سخنگوی دولت با تاکید بر بازارهای مشترک و دستیابی این بازارها در همکاری های دوجانبه گفت: در سرمایه گذاری با شرکت هایی مانند پژو تلاش شده است که بتوانیم از بازارهای آنها استفاده کنیم.
    وی گفت: در برنامه ششم توسعه زمینه هایی مانند معدن، میادین مشترک، گردشگری، فناوری اطلاعات و حمل ونقل ریلی بخش های پیش رانی هستند که به آن توجه شده است.
    نوبخت اضافه کرد: اگر چه در بخش سرمایه گذاری در مناطق مختلف به آمایش سرزمین توجه داریم اما سواحل جنوبی به ویژه «مکران» از نظر منطقه ای برای ما اولویت دارد و قرار است در این منطقه متمرکز شویم.
    وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه سرمایه گذاری باید سالیانه 19.4 درصد رشد داشته باشد؛ نرخ تورم تا سال 99 به 8.9 درصد کاهش یابد و نرخ بیکاری که پاییز امسال 10.7 درصد اعلام شد تا پایان برنامه به هفت درصد بر سد؛ علاوه بر این کاهش سهم نفت در اقتصاد در نظر قرار دارد و سهم نفت در اقتصاد کشور از 31.5 درصد کنونی به 22 درصد کاهش پیدا می کند.

    ** اخذ مالیات از همه دستگاه ها و نهادها
    معاون رئیس جمهوری گفت: بر اساس این برنامه، سهم مالیات باید افزایش یابد و همه دستگاه ها و ... از جمله آستان های مقدس و قرارگاه ها مشمول پرداخت مالیات می شوند و قانون این امکان را فراهم کرده است.
    نوبخت با اشاره به بدهی های دولت گفت: اگرچه در دو سال گذشته بدهی دولت به سیستم بانکی افزایش پیدا نکرده است، برای این تعهدات برنامه ریزی کرده ایم تا بدهی دولت را تا پایان برنامه به صفر برسانیم.
    وی نرخ رشد اقتصادی مشخص شده برای برنامه ششم توسعه را هشت درصد عنوان کرد و گفت: در بخش های مختلف نرخ رشد متفاوتی در نظر گرفته شده است؛ در برنامه ششم توسعه به ترتیب برای بخش کشاورزی رشد پنج درصدی، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3 درصد، آب، برق و گاز 8.3 درصد، ساختمان 6.3 درصد، خدمات 5.8 درصد و ارتباطات 19.4 درصد دیده شده است.
    سخنگوی دولت گفت: برای دستیابی به رشد هشت درصدی در برنامه ششم توسعه به سرمایه گذاری سالیانه هفت تریلیون و 240 هزار میلیارد ریال (724 هزار میلیارد تومان) نیاز است.
    وی گفت: دولت سالیانه 105 هزار میلیارد تومان از این سرمایه گذاری را روی طرح های عمرانی سرمایه گذاری خواهد کرد.
    نوبخت با بیان اینکه از دو هزار و 900 طرح عمرانی نیمه تمام به دو هزار و 400 طرح رسیده ایم، افزود: این طرح ها تعهداتی است که از گذشته برای ما باقیمانده است.
    وی ادامه داد: در این شرایط نمی توانیم طرح های جدید را شروع کنیم؛ بنابراین برنامه ما اتمام طرح های الویت دار و واگذاری بخشی از آنها برای به سرانجام رسیدن است.

    ** حذف یارانه افرادی نیازی به آن برای ادامه زندگی ندارند
    معاون رئیس جمهوری در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به یکی از فعالان اقتصادی درباره پرداخت نقدی یارانه ها نیز گفت: تلاش ما این است که به تدریج نسبت به حذف خانواده هایی که می توانند بدون دریافت یارانه زندگی کنند اقدام و از این منابع برای بسترسازی تولید استفاده کنیم.
    نوبخت گفت: در این مسیر 20 تریلیون ریال (دو هزار میلیارد تومان) فقط امسال از این محل به تولید پرداخت کرده ایم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی