عصر بازار

سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حس خوبی دارند

خوش‌بینی بدبین‌ها به طلای ۲۰۱۶

عصر اعتبار- رشد بیش از ۱۶ درصدی ارزش اونس طلا از ابتدای سال ۲۰۱۶ و به ویژه رشد ۵/ ۵ درصدی آن در هفته گذشته که این کالای گرانبها را به قیمت ۱۲۳۸ دلار رساند، حس خوش‌بینی را در بازارهای جهانی فلزهای گرانبها ماندگار کرده است. تازه‌ترین نظرسنجی‌های کیتکو نیز که پس از ثبت بالاترین قیمت اونس در یک سال گذشته انجام شده، این امر را تایید می‌کند. حتی تحلیلگرانی که از افت طلا در کوتاه‌مدت گفته‌اند، درباره روند درازمدت افزایشی هستند.

خوش‌بینی بدبین‌ها به طلای ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 1953 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 1678 نفر معادل 86 درصد پاسخ دهندگان، افزایش و 177 نفر معادل 9 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید پیش‌بینی کرده‌اند. 98 نفر معادل 5 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 9 نفر معادل 53 درصد، افزایش و 7 نفر معادل 41 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. یک کارشناس معادل 6 درصد پاسخ‌دهندگان نیز نظری خنثی داشته است.

    اونس که هفته گذشته اوج 1263 دلار را هم تجربه کرد، تحلیلگران را امیدوار کرده است. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید: «احساس بازار نسبت به طلا به‌طرز قابل‌توجهی تغییر کرده است و فلز زرد حتی در مقاطعی که بازارهای سهام و شاخص دلار هم رشد کرده‌اند، جهش داشته است. با تغییر حس بازار، افرادی که در حاشیه بازار بوده‌اند، پا به میدان می‌گذارند و این امر باعث ادامه جهش طلا خواهد شد.» البته کارشناسان، احتمال تضعیف قیمت‌ها در ابتدای هفته جدید را صفر نمی‌دانند. فیلیپ استرایبل، تحلیلگر ارشد موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: در مورد روند کوتاه‌مدت افزایشی است، با این حال می‌افزاید: «در ابتدای هفته ممکن است شاهد سودگیری باشیم،‌ اما موتور طلا دوباره روشن خواهد شد.»

    بیل باروش، دلال ارشد کالا در موسسه «آی‌ای تریدر» نیز مانند استرایبل موافق است که ماندن اونس بالای مرز حمایتی مهم 1230 دلار، مساله‌ای قابل‌توجه است و می‌افزاید که همچنان خریدار طلا است؛ چراکه اونس در کانال 1200 دلار مانده است: «افت روز جمعه نشان می‌دهد که بازار کار خود را کرده است، اما این به آن معنا نیست که جهش دیگری در راه نخواهد بود.» با این همه، تحلیلگرانی نیز هستند که انتظار دارند حرکت فنی در هفته جدید به افت قیمت‌ها بینجامد. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌اسی مارکتس» می‌گوید: «من فکر می‌کنم طلا با سرعت بیش از اندازه زیادی جهش کرده و نمودار آن سهمی وار شده است. به این ترتیب، قیمت اونس با تصحیح روبه‌رو خواهد شد، البته من فکر می‌کنم که اونس بالای مرز 1200 دلار خواهد ماند و در درازمدت روندی افزایشی خواهد داشت.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی