عصر بازار

معاون درمان وزارت بهداشت:

درآمد پزشکان فقط ۴۹ درصد افزایش یافته است

عصر اعتبار- معاون درمان وزارت بهداشت نرخ دریافتی پزشکان و پرستاران را اعلام کرد.

درآمد پزشکان فقط ۴۹ درصد افزایش یافته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمد آقاجانی (معاون درمان وزارت بهداشت) در نشست خبری که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد؛ ضمن رد اختلاف صدبرابری و یا سیصد برابری پرداختی پزشکان و پرستاران اظهار داشت: متاسفانه اعداد و ارقامی که از سوی افراد و همچنین وزیر اسبق بهداشت عنوان می‌شود؛ افسانه و کاملاً دور از واقعیت است.

    وی افزود: براساس اسناد مالی در سامانه ملی دریافتی پزشکان عمومی (4979 نفر) در بیمارستان‌های وزارت بهداشت اعم از حقوق و کارانه میانگین 5 میلیون و 479 هزار تومان قبل از کسر مالیات است که بعد از کسر مالیات 10 تا 20 درصد از حقوق کسر می‌شود و هرچقدر درآمد افزایش یابد؛ مالیات هم بیشتر کسر می‌شود.

    آقاجانی ادامه داد: در حوزه بهداشت دریافتی پزشکان (روستایی و شهری) 6 میلیون و 500 هزار تومان و در حوزه درمان 5 میلیون و 450 هزار تومان است و همچنین دریافتی پزشکان متخصص و فوق تخصص (21 هزار و 479 نفر) در 570 بیمارستان‌ وزارت بهداشت اعم از حقوق ثابت و کارانه 13 میلیون و 917 هزار تومان است.

    معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام نرخ دریافتی پرستاران اظهار داشت: به طور میانگین کل دریافتی پرستاران در بخش عادی 3 میلیون و 136 هزار تومان قبل از کسر مالیات است و نسبت پرستار به پزشک عمومی  75 .1 درصد است و نسبت دریافتی پزشکان متخصص به پرستاران عادی 45. 4 است. این آماری است که با دقت از روی اسناد مالی و سامانه ملی دریافت شده است. بنابراین افسانه تفاوت صد برابری و سیصدبرابری حقوق یک پرستار و پزشک رد می‌شود.

    وی با بیان این مطلب که افزایش تعرفه‌ها صرفاً به معنای افزایش دریافتی پزشکان نیست، افزود: تنها بخشی از افزایش تعرفه‌ها به سمت پزشکان می‌رود به طوری که افزایش تعرفه‌ها در سال 93 و 94 مجموعاً در حوزه حق‌العلاج 120 درصد بود و ارقام 400 درصدی که عنوان می‌شود؛ نادرست است.

    آقاجانی اضافه کرد: اقدامی که دولت یازدهم برای اصلاح تعرفه‌ها و همچنین رشد 120 درصدی حق‌العلاج انجام داد به منظور اصلاح بازار غیررسمی تعرفه‌ها بود و علی‌رغم رشد حق العلاج، هزینه مردم به علت کنترل بازار غیررسمی دستمزد‌ها کاهش یافته است. اینکه گفته می‌شود؛ رشد 120 درصدی به این معناست که به طور مثال عمل جراحی لوزه که 18 هزار تومان بوده با این رشد 120 درصد رشد پیدا کرد که در مجموع رقم بالایی نمی‌شود.

    معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: درست است که میانگین تعرفه‌ها 120 درصد رشد یافته، اما تنها 49 درصد درآمد پزشکان افزایش یافته است.

    حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به قضاوت‌های نادرست و افزایش 300 برابری حقوق پزشکان گفت: هر کسی بتواند با اسناد به ما اثبات کند که یک پزشک سیصد برابر حقوق یک پرستار را پرداخت کند، ما به او حق‌الکشف می‌دهیم. متاسفانه در این زمینه حرف‌های غیرکار‌شناسی زده می‌شود که منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود.

    آقاجانی با تاکید بر اینکه با حذف دستمزد‌ها در بازار غیررسمی، پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است، گفت: من با صداقت عرض می‌کنم که زیرمیزی در 570 بیمارستان وزارت بهداشت وجود ندارد به طوری که در سال 94 هیچ گزارشی در این زمینه به ما اعلام نشد و اگر حتی یک مورد پرداخت غیرقانونی صورت گیرد بلافاصله ما برخورد خواهیم کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی