عصر بازار

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با " عصر اعتبار":

تامین سرمایه ها بازوی تسهیلات بانکی

عصر اعتبار- سال ۱۳۷۳ بود که اوراق مشارکت در بازارهای پولی و مالی ایران متولد شد و طی سال ۱۳۸۴ لایحه بازار اوراق بهادار شکلی قانونی به خود گرفت تا بتواند در تامین مالی غیر تورمی بخش صنعت کارگشا و راهگشا باشد.

تامین سرمایه ها بازوی تسهیلات بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار متاسفانه امروزه آنچه را که از فروش و واگذاری این اوراق شاهد هستیم؛ محرومیت بخش خصوصی از آنهاست؛ به طوری که این مهم با رشد اشتغال و بهره وری پایدار در شرکت های خصوصی، مغایرت پیدا کرده است. در آن زمان که علی صالح آبادی ریاست سازمان بورس و ارواق بهادار را بر عهده داشت تصمیم گرفت تا ازطریق بورس و به وسیله  بانک ها، بخش خصوصی را تامین سرمایه کند. این تصمیم بالقوه ماند تا وی به بانک توسعه صادرات  ایران رفت و بر کرسی مدیرعاملی نشست. این مدیر عامل در همان بدو ورود خود از ادامه تصمیم خود خبر داد و خواهان استفاده از  مزایای متعدد اوراق بهادار به عنوان یک بازار پایدار، بدون ریسک نرخ بهره، در بانک ها  شد. به همین منظور است که علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران  به منظور شفاف سازی شیوه تامین مالی شرکت ها در بخش خصوصی از طریق بانک ها، در گفت و گویی با "عصر اعتبار" اعلام کرد:  امروزه بازارهای پول و سرمایه نیازمند یک انظباط مالی  در روابط شان هستند . قطعا وظیفه بانک ها، برداشتن بار مالی از دوش صنعت است اما با  ارتقای ساختار مالی شرکت ها، دیگر نمی توان این مهم را به طور مطلوب اجرایی ساخت.
    وی ادامه داد: از سویی دیگر بازار اوراق بهادار با وجود شرکت های تامین سرمایه، مزایایی را ایجاد می کند که نظام بانکی کشورمان بتواند کارایی خود را به عنوان یک بازار سرمایه و پایه شکل داده و تقویت کند. این شیوه عملکردی شفافیتی را به وجود می آورد که از اصول منضبط مالی استفاده خواهد کرد.
    این فعال در عرصه مسائل پولی و مالی با تاکید بر حضور بانک ها به عنوان بازوی بورس اوراق بهادار به جهت تامین سرمایه شرکت ها از بخش خصوصی افزود: در این مسیر مراحل و روش های مختلفی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و توانستیم ارتباطی معنادار را میان بانک ها و تامین سرمایه شناسایی و ایجاد کنیم.
    وی با ذکر مثالی گفت: برای اینکه ظرفیت تامین مالی بنگاه ها را از طریق بازار سرمایه افزایش دهیم؛ همانند پروژه هایی که نیاز به بودجه بالایی دارند با حجمی معادل 300 یا 400 میلیارد تومان که البته بانک نمی تواند این بودجه را تامین کند؛ به بازار سرمایه و اوراق مشارکت سوق می دهیم.
    مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: در این شیوه، بانک به تنهایی نمی تواند نیاز شرکت را تامین سازد و بانک به شرکت های که به منظور تامین سرمایه طراحی و ایجاد شده اند؛ مراجعه کرده و این شرکت ها در بازار سرمایه، اوراقی را منتشر می کنند و در ادامه بانک ضمانت اوراق منتشر شده را بر عهده می گیرد.
    صالح آبادی با اشاره به امتیاز شرکت های تامین سرمایه در جهت انتشار اوراق اعلام کرد: زمانی که بانک این اوراق را تضمین می کند بازگشت پول تایید می شود. زیرا  مردم هم بانک را قبول داشته و به آن اعتماد دارند به طوری که مطمعن هستند وجوه شان سوخت نمی شود زیرا بانک به عنوان یک نهاد پولی و مالی قدرتمند، امنیت سرمایه شان را  تضمین می کند و می دانند که سود پولشان را پرداخت خواهد کرد.
    وی یادآور شد: به این ترتیب است که شرکت مورد نظر، منابع اش از سرمایه های مردمی تامین می شود بدون آنکه بانک هیچ گونه پولی را از منابع خود پرداخت کند.
    مدیر عامل بانک توسعه صادرات  ایران یکی از مشکلات ین طرح را به عمل نکردن تعهدات شرکت مرتبط دانست و گفت:  البته در این میان اگر شرکت سودآور نباشد و نتواند  عملکردی مثبت را از خود نشان دهد؛ بانک وارد عمل شده و تضمین را به اجرا گذاشته و پول مردم را از طریق همان اوراق پرداخت می کند.

    این فعال صنعت بانکداری، نقش تامین سرمایه ها را در این شیوه از چرخش پول مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر این سیاست توسط شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری اجرا می شود و منابعی را تجهیز می کنند که خودشان سرمایه بوده و تامین سرمایه می کنند. از این طریق بخشی از منابع صرف خرید اوراق  منتشره خواهد شد و بخشی را هم در بانک سپرده گذاری می کنند تا به عنوان محل تجهیز منابع در هنگام وقوع ورشکستگی باشد.
      مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به مباحثی همچون میزان ریسک ادامه داد: این شیوه در دانش مالی معقول ارزیابی می شود و از پراکندگی سرمایه جلوگیری می کند. البته در این میان قیمت و میزان سود برای خریدار اوراق مهم بوده که باید به آن دقت کرد.
    صالح آبادی قیمت و سود این اوراق را در چهارچوب نرخ مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی دانست و اعلام کرد: قطعا نرخ این اوراق در مقابل با نرخ سود بانکی دارای جذابیت بیشتری بوده و علاوه بر آورده مالی مناسب، مبادله و خرید فروش آسان آن می تواند از دیگر امتیارات این شیوه از تامین سرمایه به شمار رود.
    وی با تاکید بر کارشناسی بودن قیمت اوراق های منتشر شده از سوی تامین سرمایه ها گفت: این قیمت ها به شکلی تعریف خواهد شد که در بازار با استقبال رو به رو می شود.
    این فعال صنعت نظام پولی ومالی تاکید کرد: متاسفانه سرمایه در گردش بسیاری از شرکت ها در بخش خصوصی، منبعی کوتاه مدت دارند که همچنان هم از سوی صنعت بانکداری تامین می شود.
    مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: فروش نرفتن برخی از اوراق هم از دیگر مشکلات بازار سرمایه و بورس است که می توان از طرق مذکور، به فروش اوراق ها رونق بخشیده و منجر به جذب نقدینگی و کاهش سردگردانی سرمایه ها شود.
    وی گفت: این روش  معنایی تازه را به فعالیت بورس و بانک خواهد داد و ریسک های نظام بانکی به منظور سرمایه گذاری در بازارهای موازی همچون ارز، را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. این روش از تامین سرمایه شکلی دستوری نخواهد داشت بلکه مشارکتی بوده و بر اساس کشش بازار و رقابت اجرایی می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو