عصر بازار

دادستان تهران:

۱۷ هزار محکوم سرقت تهران تا پیش از نوروز دستگیر می‌شوند

عصر اعتبار- دادستان تهران گفت: از پلیس خواسته‌ایم تمام محکومان سرقت در تهران که قریب به هفده هزار نفر هستند، تا آخر سال جاری دستگیر شوند.

۱۷ هزار محکوم سرقت تهران تا پیش از نوروز دستگیر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل روابط عمومی دادستانی تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران با انتقاد از عدم ابلاغ برخی احکام دادگاه‌ها، به بیان مشکلات دادسرا از جنبه‌ی ارتباط با محاکم پرداخت و از عدم ابلاغ برخی دادنامه‌ها به دادستان انتقاد کرد و گفت: دادستان باید از آرا مطلع شود تا حق خود بر اعتراض را اعمال کند.

    منع اقدامات خنثی کننده دادگاه‌ها نسبت به دادسرا

    جعفری دولت‌آبادی سپس از خنثی کردن برخی اقدامات دادسرا از سوی دادگاه‌ها گلایه کرد و گفت: بسیار پیش آمده که دادسرا در اجرای وظایف ذاتی خود یعنی حمایت از حقوق عامه و سلامت و بهداشت عمومی، برخی اماکن متخلف را پلمپ کرده و دادگاه بلافاصله دستور رفع پلمپ داده است.

    وی با تایید اقدامات قانونی دادگاه‌ها بر رفع اثر از اقدامات دادسرا در مواردی که منطبق با قانون نباشد، در مقابل از وضعیتی گلایه کرد که متهم با توسل به شیوه‌های مختلف، موفق به خنثی نمودن اقدامات دادسرا از طریق محاکم شده است.

    دادستان عمومی تهران بر ضرورت برخورد با متهمان تاکید کرد و از جلسات مفصلی که دادسرای عمومی تهران با ضابطان در موضوعات مهم مانند سرقت، پیشگیری از وقوع جرم، سلامت و بهداشت عمومی و زمین‌خواری برگزار کرده یاد کرد و نتیجه‌ این جلسات را چنین ارزیابی کرد: احساس می‌شود پیگیری­های و مطالبات اجتماعی از مراجع ذی­صلاح موثر بوده است. از جمله از پلیس خواسته‌ایم تمام محکومان سرقت در تهران که قریب به هفده هزار نفر هستند، تا آخر سال جاری دستگیر شوند.

    جعفری دولت آبادی در تبیین اقدامات دادستانی پیرامون آسیب‌های اجتماعی به برگزاری جلساتی میان دادسرا و شهرداری و پلیس و برخی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: در خصوص زنان ویژه، کودکان خیابانی، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها برنامه­‌های مفیدی در دستور اجرا قرار گرفته است اگر چه برخی مشکلات در این زمینه هنوز پا بر جاست.

    وی با گلایه از کمبود نیروی قضایی و اداری، از رییس کل دادگستری استان تهران خواست ضمن مقایسه‌ وضعیت دادسرا و دادگاه‌ها از جنبه‌ نیروی انسانی، در جهت تعدیل این وضعیت تدبیر کند و در تبیین مشکل نیروی انسانی دادسرا، به بازنشستگی تعداد زیادی از کارمندان طی سال جاری اشاره کرد و پیرامون حذف کارمندان ناکارآمد گفت: حاضر به معرفی کارمندان ناکارآمد بدون نیاز به نیروی معوض به دادگستری استان هستیم.

    دادستان عمومی و انقلاب تهران سپس به مشکل نیروی قضایی پرداخت و با اشاره به این که بیش از سیصد قاضی دادسرا بین ده تا پانزده سال سابقه خدمتی دارند و شایسته‌ ارتقا بوده و درخواست انتقال به محاکم را کرده‌اند، خروج یک باره‌ این عده را آسیبی به دادسرای عمومی تهران و مردم دانست و ضمن اعلام آمادگی برای موافقت تدریجی با خروج این قضات، به منظور رفع مشکل، پیشنهاد انتصاب این قضات به سمت مستشاری دادگاه تجدیدنظر یا ریاست دادگاه بدوی و اعطای ماموریت هم زمان به دادسرای عمومی تهران را ارائه داد.

    تشویق نیروی انسانی

    جعفری دولت آبادی به مساله تشویق قضات و کارکنان اداری توجه کرد و با تاکید بر ضرورت تشویق همکاران به منظور تقویت انگیزه‌ی خدمتی آنان، از رییس کل دادگستری استان خواست بودجه لازم را در این خصوص تامین کند.

    وی هم‌چنین کمبود امور رفاهی برای دادسرا شامل وام، خانه­‌های سازمانی و بهره‌وری را مورد اشاره قرار داد و ضمن این که اختصاص کارانه‌ ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های مهم را خواستار شد، از اختصاص بهره‌وری به نواحی دادسرا بدون اطلاع دادستان انتقاد کرد و اظهار داشت: بهره‌وری دادسرا باید از طریق دادستان بین نواحی تقسیم شود تا امکان مدیریت دادستان بر نواحی فراهم شود.

    ضرورت تغییر نگاه به دادسرای تهران

    دادستان تهران با تاکید بر ضرورت نگاهی متفاوت به سازمان و ساختار دادسرا و انتقاد از مقایسه دادسرای عمومی تهران با دادسرای دیگر استان‌ها، در توجیه این ضرورت اظهار داشت: تهران شهر بسیار بزرگی است و هر ناحیه‌ دادسرا به اندازه یک استان پرونده دارد.

    وی هم‌چنین به تعداد قضات دادسرا اشاره کرد که بیشتر از شمار قضات بسیاری از استان‌ها است و بر این اساس مقایسه دادسرای عمومی تهران با دادسرای دیگر شهرستان را قیاس مع‌الفارق خواند و گفت: به ما حق دهید که بخواهیم نگاه‌ها به دادسرای عمومی تهران تغییر کند.

    جعفری دولت آبادی پیشنهاد کرد که دادگستری استان اختیار برخی امور را به دادسرا تفویض کند و بسط اختیارات دادسرا در برخی حوزه‌ها مانند امور مالی، پیشگیری از وقوع جرم و امور آموزشی را موثر خواند.

    دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه از ضرورت وجود مشاور برای دادستان به ویژه در حوزه های اقتصادی و فضای مجازی در ساختار دادسرا صحبت نمود و گفت دادستان کلان شهری مانند تهران، باید از مسائل مطرح در تمام حوزه‌های کاری آگاه باشد.

    انتقاد از واگذاری امر پیشگیری از وقوع جرم به دادگستری استان

    جعفری دولت آبادی ضمن انتقاد از واگذاری موضوع پیشگیری از وقوع جرم به معاونتی در دادگستری‌های استان، اظهار داشت: اولاً، اعتباری برای اقدامات دادسرا در راستای پیشگیری از وقوع جرم به دادسرای تهران اختصاص نیافته است و ثانیاً آثاری و نقشی از اقدامات از این معاونت استانی مشهود نیست.

    تامین حفاظت فیزیکی ساختمان‌های دادسرا و نوسازی تاسیسات و تجهیزات از دیگر مطالبات دادستان تهران بود که در تبیین ضرورت توجه دادگستری استان تهران به این مشکلات، اظهار داشت: شرف و اعتلای دادستانی بیش از آن است که دست نیاز به سوی برخی دستگاه‌های اجرایی دراز کند.

    وی تاکید کرد که همواره از معاونان دادسرا خواسته است که این کمبودها مانع از انجام وظیفه آن‌ها به نحو احسن نشود.

    در ادامه این جلسه، معاونان دادسرا و سرپرستان نواحی آن به بیان مشکلات و کمبودهای موجود در ناحیه تحت تصدی خود پرداختند و متعاقباً رییس کل دادگستری استان تهران نیز با قبول بسیاری از مشکلات موجود، اظهارات را در چند محور ارائه کرد.

    استقبال دادگستری از جلسات مشترک با دادسرا

    غلامحسین اسماعیلی با استقبال از استمرار این جلسات اظهار داشت این مشکلات و درد و دل‌ها برای اینجانب که نیروی دادسرایی هستیم، ملموس است و هدف این است که در رفع مشکلات گام بر داشته و پیگیری مجدانه کنیم.

    وی با اعلام تاکید بر ضرورت رعایت نظم و انضباط از سوی کارکنان و توجه خاص دادگستری استان بر سلامت کادر اداری و قضایی، با اعلام این که طی یکی دو سال اخیر گام‌هایی رو به جلو برداشته شده، تاکید کرد: باید پیشرفت‌های بیش‌تری داشته باشیم.

    رییس کل دادگستری استان تهران قائل به افزایش آمار جرایم از جمله جرایم ارتکابی از سوی برخی قضات نبوده و رصد مطلوب جرایم و تعقیب بهتر مجرمان را موجب افزایش شمار پرونده‌ها دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه زمین‌خواری معتقدم موارد زمین‌خواری افزایش نیافته بلکه رصد این جرایم و تعقیب زمین‌خواران مطلوب‌تر شده است.

    اسماعیلی هم‌چنین از احداث ساختمان‌هایی برای دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران و مجتمع قضایی اطفال و نوجوانان خبر داد و با اشاره به در پیش رو بودن سفر رییس قوه قضاییه به دادگستری استان تهران، برای این سفر برکات زیادی را پیش‌بینی کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی