عصر بازار

مرز حمایتی ۱۲۰۰ دلار هنوز کارساز است

همبستگی نفتی علیه طلا

عصر اعتبار : در روزهایی که آرامش به بازارهای سهام بازگشته، معامله‌گران کالاهای امنی مانند طلا، برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها تقلا می‌کنند.بورس‌های جهانی که اخیرا با بهای نفت همبستگی مهمی پیدا کرده‌اند.

همبستگی نفتی علیه طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در روزهایی که آرامش به بازارهای سهام بازگشته، معامله‌گران کالاهای امنی مانند طلا، برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها تقلا می‌کنند. بورس‌های جهانی که اخیرا با بهای نفت همبستگی مهمی پیدا کرده‌اند، روز سه‌شنبه یکی از بهترین روزهای خود در چند سال گذشته را تجربه کردند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یابد. البته نفت همچنان ضعیف است،‌ اما نرفتن دوباره آن به زیر مرز 30 دلار تا حدی نگرانی‌های شدید بازارهای سهام را بهبود بخشیده است. با این همه، نگرانی‌های جهانی آنقدر هستند که احتمال آشفتگی دوباره بورسی‌ها را مطرح کنند.

    اینکه بهای اونس طلا در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز سه‌شنبه، تنها 30 سنت بالاتر از مرز 1200 دلار ایستاد، واضح ترین نشانه مقاومت معامله‌گران بازار طلا برابر افت کانالی این دارایی گرانبها است. هر اونس طلا که در نخستین روز هفته کاری، روی قیمت 1209 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه به قیمت 1200 دلار رسید تا صبح چهارشنبه را نیز با نوسان در اولین محدوده کانال 1200 شروع کند. عصر گذشته تا ساعت 6، بهای 1205 دلار برای اونس رقم خورد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز از سومین هفته فوریه ثبت شده باشد.

    افت 9 دلاری روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران سهام و همچنین ادامه تصحیح فنی بود. اونس که روز جمعه روی بالاترین قیمت در حدود یک سال گذشته ایستاده بود، روز دوشنبه نیز تصحیح فنی از اوج 1238 دلاری را تجربه کرده بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز سه‌شنبه خود نوشت: «افزایشی‌های بازار طلا به‌نظر دست کم در کوتاه‌مدت از پا افتاده‌اند.» عامل مهمی که این هفته به افت فلز زرد کمک کرده است، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام است. روز سه‌شنبه بازارهای سهام آمریکا به شدت رشد کردند. بازارهای سهام آسیا نیز به رهبری شاخص شانگهای چین که 3 درصد رشد کرد، افزایش واحد را تجربه کردند. بازارهای سهام اروپا نیز تجربه مشابهی داشتند. سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی، روسیه، ونزوئلا و قطر توافق کرده‌اند سطح تولید نفت خود را در سطح ماه ژانویه نگه دارند، اگر دیگر تولیدکنندگان عمده نفت نیز چنین کنند. این خبر به رشد قیمت نفت کمک کرد اما طلای سیاه خیلی زود دوباره رو به افت گذاشت. معامله‌گران بازار نفت به شدت نسبت به قدرت اثرگذاری توافق سه‌شنبه بدبین هستند به‌ویژه از آن رو که ایران در دوره پساتحریم خیال کاهش تولید ندارد. نوسان نفت در ابتدای محدوده 30 دلار برای بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت دردسرساز شده است. با این همه، رشد نفت از کف هفته گذشته، یکی از دلایل آرامش بازارهای سهام در این هفته بوده است. بازارهای سهام و نفت اخیرا همبستگی مهمی پیدا کرده‌اند. دیگر عامل خارجی مهم برای طلا یعنی شاخص دلار هم روز سه‌شنبه با رشد خود به ضرر طلا عمل کرد.

    روز گذشته بورس‌های آسیایی رشد نکردند، اما با توجه به رشد خوب آنها در روز سه‌شنبه و رشد بورس‌های اروپایی در روز چهارشنبه، تقاضا برای طلا پایین ماند. البته چهارشنبه با وجود آن که اکثر بازارهای آسیایی در سطح پایین‌تری قرار گرفتند، شاخص ام اس سی‌ای بورس‌های آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن که روز سه‌شنبه 3 درصد صعود کرده بود، 2/ 0 درصد بالا رفت. شاخص نیکی 225 ژاپن پس از اینکه سرمایه‌گذاران آمار سفارش قوی برای ماشین‌آلات در ژانویه را نادیده گرفتند، 4/ 1 درصد عقب‌نشینی کرد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با 7/ 0 درصد افت مواجه شد و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 4/ 0 درصد رشد کرد. شاخص
    اس‌اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص کسپی کره جنوبی 2/ 0 درصد افت کرد. بازارها در اندونزی، تایوان و نیوزیلند در سطح بالاتری ایستادند، درحالی‌که در سنگاپور و هند کاهش داشتند؛ اما بازارهای اروپایی به روند رشد خود ادامه دادند. سرمایه‌گذاران قاره سبز که از گزارش‌های منتشر شده اخیر شادمان بودند، سرمایه قابل‌توجهی به بازار آوردند. شاخص فوتسی یوروفرست 300چهارشنبه 5/ 0 درصد دیگر رشد کرد و رشد این هفته خود را به 3 درصد رساند. همچنین فوتسی بریتانیا 7/ 0 درصد و داکس آلمان و کاک 40 فرانسه هر دو 6/ 0 درصد رشد کردند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو