عصر بازار

هفته ای که باز هم به پول ختم نشد

عصر اعتبار- با به نتیجه نرسیدن شرکای اجتماعی در تعیین مزد این هفته هم جلسه شورای عالی کار بی نتیجه ماند و بحث تعیین عدد و رقم برای دستمزد ۹۵ به ۸ اسفند ماه سال جاری یعنی پس از انتخابات موکول شد.

هفته ای که باز هم به پول ختم نشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، تعاون و اشتغال در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود. شاید مهمترین خبر این هفته برگزاری اولین جلسه شورای عالی کار بود. قراربود در این جلسه میزان سبد هزینه خانوار کارگری تعیین شود.

    علیرغم اینکه در دعوت نامه ها بیان شده بود که وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی در جلسات حضور دارد، اما این جلسه بدون حضور وزیر شروع شد.البته قبل از برگزاری جلسه اختلاف‌های بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان ایجاد شد. این واکنش‌ها از آنجا شروع شد که نماینده کارفرمایان در مصاحبه ای اعلام کرد که از نگاه آنها بعد خانوار3 نفره است. در مقابل این ادعا نماینده کارگران اعلام کردند که مبنای کارفرمایان برای محاسبه تعداد خانوار بی اساس است و تعداد خانوار مطابق آمار مرکز آمار و بانک مرکزی 3نفره است.

    خلاصه پس از این همه واکنش قرار شد،در جلسه شورای عالی کار جلسه ای با حضور شرکای اجتماعی برگزار و میزان سبد هزینه خانوار تعیین تکلیف شود. اما این جلسه بدون عدد و رقم و در ادامه جلسات کمیته تخصصی مزد ادامه دار شد.

    تنها مصوبه این جلسه به اینجا ختم شد که کمیته تخصصی مزد در 8اسفند ماه میزان هزینه سبدمعیشت خانوار کارگری را تعیین کند و از آن پس جلسات شورای عالی کار با این میزان رقم بررسی و ادامه دار شود. همچنین مصوب شد که تمام موارد دستمزد به صورت یکجا محاسبه شود.

    از دیگر اخبار این هفته تعاون و اشتغال اظهارات عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که خبر ازتهیه بسته سیاستی اشتغال دادند. در دولت یازدهم فرصت های شغلی زیادی ایجاد شده است اما پایداری این فرصت های شغلی، مهم است.

    وی گفت: ما در سال 93 حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم که عملاً یک مقدار از آنها ریزش کرد و حدود 380 هزار شغل به صورت خالص و پایدار باقی ماند. امسال نیز بر اساس روندی که از سال های گذشته داریم پیش بینی ما این است که 400 هزار اشتغال داشته باشیم.

    همچنین بیشتر شدن سهم مشاغل کاذب و غیررسمی از اخبار مهم این هفته بود. مشاغل غیررسمی اعم از دست‌فروشی و دوره گردی و از این طیف به عنوان شغل‌های غیرمولد محسوب شده و نمی‌تواند ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد کشور ایجاد کند.آمارهای معاون وزیر کار نشان می‌ دهد که مشاغل کاذب تا 57 درصد رشد یافته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی