عصر بازار

ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور

زمینه حضور بانک های خارجی باید فراهم شود

عصر اعتبار- کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی می گوید برای حضور بانک های خارجی در کشور باید زمینه حضور و فعالیت آنها فراهم شود و یکی از ضرورت ها اصلاح نظام بانکی است.

زمینه حضور بانک های خارجی باید فراهم شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حیدر مستخدمین حسینی افزود: اگر به دنبال راهی برای تاسیس شعب بانک های خارجی در ایران هستیم، باید مقدمات آن فراهم شود. بانک مرکزی و بانک های کشور باید تحول جدی در ساختار خود انجام دهند تا در شرایط رقابتی بتوانند حرفی برای اقتصاد بانکی داشته باشند.
    وی سالم سازی و بازسازی ساختار مالی بانک ها را از جمله اولویت های نظام بانکی عنوان و تاکید کرد برای فراهم شدن زمینه حضور بانک های خارجی ابتدا باید در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات فعالیت رو به رشدی داشته باشیم.
    مستخدمین حسینی با بیان اینکه همواره حاکمیت قوانین دولتی بر بانک های کشور مانع تاسیس شعب بانک های خارجی بوده است، موضوع قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت های بانکی را برای حضور خارجی ها حائز اهمیت دانست و افزود: بخشی از این قوانین و مقررات، مربوط به حوزه پولی و بانکی است بخشی هم قوانین و مقررات عمومی مربوط به سرمایه گذاری خارجی و حضور شرکت های خارجی در کشور است.
    وی با بیان اینکه دولت باید نسبت به احیای بانک های کشور همت گمارد، بر ارتقای شاخص سلامت بانکی کشور تاکید کرد تا سرمایه گذاران خارجی رغبت و تمایل بیشتری برای همکاری و ایجاد شعبه در ایران داشته باشند.
    این کارشناس حوزه بانکی تاکید کرد حضور بانک های خارجی در کشور به جهت رقابتی کردن فضای بانکی و کمک به اقتصاد کشور می تواند موثر باشد. اما در تمایل فعلی بانک های خارجی برای فعالیت در کشور با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد و کسب و کار و همچنین قوانین و مقررات کنونی جای تردید است.
    مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه پس از مذاکرات هسته ای، فضای جدیدی در کشور گشوده شده است، گفت: بهره برداری از این فضای جدید به بستر بانکی خوب نیاز دارد تا سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران جلب شوند.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاسیس شعبه بانک های خارجی در ایران باعث رقابت بین بانکی و رشد اقتصادی خواهد شد، گفت، این بانک ها در صورت پذیرش ایجاد شعبه در ایران باید از مناطق آزاد شروع کنند، گرچه مناطق آزاد نیز دارای نواقصی در قانون هستند و در مقایسه با کشورهای منطقه از امکانات کمتری برخوردارند.
    مستخدمین حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا تاسیس شعب بانک های خارجی در مناطق آزاد به توسعه این حوزه کمک می کند، گفت: تاسیس شعب در کوتاه مدت نمی تواند نفعی برای این مناطق داشته باشد اما در بلندمدت ممکن است با تسهیلاتی که برای ایجاد شغل، بنگاه های اقتصادی و تولیدی ارایه می دهند، توسعه و اشتغال زایی را فراهم کنند.
    این کارشناس حوزه بانکی امکانات کشورهای منطقه را برای ایجاد شعبه بانک های خارجی بسیار روان تر از ایران دانست و افزود: یکی از مواردی که برای ایجاد یک شعبه بانک خارجی در کشور باید تعیین تکلیف شود ، شفاف بودن موضوع خروج سرمایه بانک ها و تعیین مدیران آنها است. بر اساس قوانین کشور مدیران شعب و بانک های خارجی را باید بانک مرکزی تائید کند.
    مستخدمین حسینی گفت، بیش از یک دهه است که بحث اصلاح نظام بانکی مطرح است. در حال حاضر بانک های کشور دارای نواقص بسیاری هستند که باید ساختار آنها اصلاح و با شرایط پساتحریم و نقشی که می توانند در توسعه اقتصادی و تولید داشته باشند، هماهنگ شود.
    به گزارش ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به تازگی با بیان اینکه در نقشه راه بانک مرکزی 54 پروژه برای اصلاح ساختار بانک مرکزی تعریف شده است گفت: با اصلاح ساختار نظام بانک مرکزی بستر مناسبی برای اصلاح ساختار نظام بانکی نیز بوجود می آید.
    وی گفت، برای اصلاح نظام بانکی باید در ابتدا نهاد ناظر و سیاست گذار اصلاح شود.
    بانک مرکزی همچنین لایحه ای برای اجازه تاسیس بانک خارجی در ایران با 100 درصد سهام تنظیم کرده که در راستای اصلاح قانون بانکداری در دولت تصویب شده و قرار است به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.
    سیف می گوید، برای ایجاد بانک خارجی در مناطق آزاد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. تنها محدودیت ها برای سرزمین اصلی است که آنهم برای راه اندازی شعبه محدودیتی مشاهده نمی شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی