عصر بازار

هشدار پلیس فتا به کاربران؛

کلاهبرداری از طریق فروش ارز الکترونیکی در فضای مجازی

عصر اعتبار- رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا به شهروندان در خصوص کلاهبرداری میلیونی از طریق فروش ارز الکترونیکی در فضای مجازی هشدار داد.

کلاهبرداری از طریق فروش ارز الکترونیکی در فضای مجازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، ایجاد سایتهای فروشگاهی در فضای مجازی چندی است که رشد چشمگیری داشته و با سرعت در حال گسترش می باشد؛ این سایتها علاوه بر کاهش هدر رفت زمان و هزینه، تنوع و مقایسه محصولات مختلف را در هنگام خرید فراهم می کند که با استقبال هموطنان همراه بوده است.

    رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: گسترش سایت های فروشگاهی به شکلی بوده است که امروز شاهد راه اندازی سایت های خرید و فروش ارز به صورت الکترونیکی هستیم و سایت های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت بوده که اغلب فاقد مجوزهای لازم می باشند.

    سرهنگ علیرضا آذردرخش با اشاره به یکی از جدیدترین پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا افزود: برخی از افراد سودجو با راه اندازی سایت های خرید و فروش ارز اقدام به تبلیغ در فضای واقعی و جذب متقاضیان خرید ارز در سطح جامعه کرده اند.

    وی ادامه داد: این افراد با جلب اعتماد مشتری مبنی بر بازدید از سایت خرید ارز الکترونیکی، بعد از پرداخت وجوه مورد درخواست دیگر پاسخگوی مشتری نبوده و هیچ گونه ارزی تحویل مشتری داده نمی شد.

    سرهنگ آذردرخش گفت: متاسفانه این افراد با استفاده از این شگرد توانسته اند اخیراً در یک پرونده بیش از 200 میلیون تومان به سرقت ببرند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به سایت های فروشگاهی مجاز می باشد، ادامه داد: بنابراین هموطنان عزیز دقت داشته باشند برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان سایبری تا حد امکان از سایت های فروشگاهی که دارای نماد اعتماد الکترونیک(enamad) هستند خرید اینترنتی انجام دهند.

    سرهنگ آذردرخش تاکید کرد: بر اساس تبصره ماده 28 دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها، انجام هرگونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی و یا مجازی توسط صرافی ممنوع می باشد.

    رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: بنابراین کاربران فضای مجازی بدانند هرگونه مبادله ارزی فقط باید در صرافی صورت گیرد و این مبادله نمی‌تواند آنلاین باشد به این معنا که شما ارز را به حساب صراف واریز نمایید و صرافی به شما وجه درخواستی را تحویل دهد. برخی از صرافی‌های فضای مجازی که مجوزی نیز ندارند با تعیین شروط خاصی برای کاربران مثل ثبت‌نام در سایت و وارد نمودن اطلاعات کامل فرد به همراه شماره حساب به دنبال سرقت اطلاعات توریست ها می‌باشند.

    وی افزود: طبق ماده 33 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها،  صرافی ملزم به ارائه رسید و فاکتور معتبر با امضاء مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری می‌باشد. بنابراین صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی تخلف نمی‌کنند و در صورت تخلف با مراجعه به بانک مرکزی و ارائه رسید و فاکتور خرید می‌توان از آنها شکایت نمود.

    سرهنگ آذردرخش در خاتمه اظهار داشت : هموطنان عزیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی با ما در میان بگذارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو