عصر بازار

۱۱۶۲ میلیارد تومان زیان سال ۹۲ صنعت بیمه در رشته شخص ثالث

عصر اعتبار- نتایج طرح تحقیقاتی سود و زیان عملیاتی بیمه شخص ثالث طی دوره اجرای قانون اصلاح آن در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ به منظور بررسی نتیجه عملیاتی بیمه شخص ثالث، روند تغییرات حق‌بیمه‌های تولیدی، خسارات پرداختی رشته شخص ثالث و رشته حوادث راننده، و همچنین روند شاخص‌های کلان مربوط به رشته شخص ثالث اعلام شد.

۱۱۶۲ میلیارد تومان زیان سال ۹۲ صنعت بیمه در رشته شخص ثالث
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بررسی‌های این طرح نشان می‌دهد سهم حق‌بیمه شخص ثالث در پرتفوی درآمد‌ی صنعت بیمه کشور بسیار بالاست. این رشته به تنهایی بیش از 40 درصد از حق‌بیمه‌های دریافتی صنعت را رقم می‌زند. این در حالی است که سهم بیمه‌های غیرزندگی از کل حق‌بیمه‌های تولیدی طی سالیان متمادی بیش از 90 درصد بوده است و این بدان معنی است که بیمه شخص ثالث حداقل 45 درصد حق‌بیمه بیمه‌های غیر زندگی را به خود اختصاص داده است.
    این پژوهش نشان می دهد خسارت پرداختی رشته شخص ثالث در سال 1392 برابر 49.252 هزار میلیارد ریال است که این رقم 46.9 درصد خسارت پرداختی کل صنعت بیمه در سال یاد شده را تشکیل می دهد. این آمارها نشان می دهد همان¬قدر که بیمه شخص ثالث در جذب حق‌بیمه صنعت سهم بالایی دارد، در پرداخت خسارت نیز سهم دارد.
    همچنین در سال‌های مورد نظر، سهم خسارت‌های پرداختی رشته شخص ثالث از خسارت کل بیشتر از سهم حق‌بیمه تولیدی رشته شخص ثالث از حق‌بیمه تولیدی کل می باشد. برای نمونه این میزان در سال 1392، معادل 46.9 در مقایسه با 42.8 است.
    ضریب خسارت به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های صنعت بیمه در این رشته بسیار بالا و طی این سال‌ها همواره بالاتر از 85 و همچنین بالاتر از ضریب خسارت کل بوده و تقریباً روند صعودی را طی کرده است. رقم ضریب خسارت رشته شخص ثالث در سال 1392 نیز 103.4 درصد است.
    بر پایه این گزارش، سود و زیان بیمه شخص ثالث طی سال‌های 1387 الی 1392 در صنعت بیمه و همچنین به تفکیک شرکت‌های‌بیمه با معرفی دو شاخص جدید شامل شاخص کارایی و نسبت مرکب، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد طی این سال‌ها هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در رشته شخص ثالث با زیان مواجه بوده اند. به عبارت دیگر، درآمد‌های حاصله در این رشته کفاف مخارج و نیز هزینه‌های قانونی را نمی¬دهد. مهمتر آنکه صنعت بیمه در رشته شخص ثالث در سال1392، با 1164 میلیارد تومان زیان مواجه شده است.
    در این پژوهش آمده است: برخی از سازمان‌ها و مجامع بیمه‌ای از جمله OECD و Capgemini شاخصی را برای اندازه‌گیری میزان سوددهی عملیات بیمه‌های غیرزندگی تحت عنوان "نسبت مرکب" تعریف کرده‌اند و بر اساس آن هر ساله میزان این شاخص را در بخش بیمه‌های غیرزندگی برای کشورهای عضو محاسبه و اعلام می‌کنند.
    شاخص مذکور برای بازار بیمه شخص ثالث ایران طی سال‌های 1387 الی 1392 محاسبه شده است. نسبت مرکب رشته شخص ثالث صنعت بیمه ایران برای سال‌های 1391 و 1392 به ترتیب 130.52 و 137.95 بدست آمده است که این ارقام ادعای زیان‌ده بودن رشته شخص ثالث را تأیید می‌کند. این تحقیق تاکید نموده است بررسی دقیق علل زیان ده بودن شخص ثالث در سال‌های اخیر نیازمند مطالعات مبسوط جداگانه ای است.
    علل غیر سود‌ده بودن تاریخی این رشته به مواردی چون توزیع نامتوازن بازار بیمه، فقدان بیمه نامه در 40 درصد از وسایل نقلیه موتوری، کسری مکرر ذخایر فنی شرکت‌های بیمه، وضع عوارض قانونی ناکارآمد در برخی موارد توسط دولت و بالا بودن نرخ تصادفات جاده‌ای در ایران باز می‌گردد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی