عصر بازار

«شناسایی سود» یا «سودگیری» طلا؟

عصر اعتبار- اونس طلا در هفته گذشته حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد تا با افت از اوج ۱۲۳۸ دلاری به قیمت ۱۲۲۶ دلار برسد.

«شناسایی سود» یا «سودگیری» طلا؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سایت طلا ، در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 1036 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 739 نفر معادل 71 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 197 نفر معادل 19 درصد، کاهش ارزش طلا در هفته کاری جدید را پیش‌بینی کرده‌اند. 100 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. این اولین بار در یک ماه گذشته است که کمتر از 80 درصد سرمایه‌گذاران خرد، «افزایشی» هستند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 59 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 24 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. سه کارشناس معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان مورد مشاوره کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی می‌شوند.
    یک عامل مشترک که تحلیلگران افزایشی بازار بر آن تاکید دارند این است که فلز زرد به دلیل رشد عدم قطعیت درباره آینده اقتصاد جهان به رشد هفته‌های گذشته خود ادامه خواهد داد. طلا تا این مقطع از سال 2016 بیش از 15 درصد جهش داشته است چراکه کاهش سوددهی بازارهای دارایی و بازدهی اوراق قرضه، طلا را جذاب کرده است.
    بسیاری از تحلیلگران هم به این نکته توجه می‌کنند که اونس طلا توانسته با وجود فشارها، بالای مرز 1200 دلار بماند. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید: «حس بازار در حال تغییر است و سرمایه‌گذارانی که پیش‌تر کامل وارد بازار نشده بودند در حال شروع خریدهای خود هستند.
    واقعیت این است که طلا در حالی بالا می‌رود که نه شاخص دلار و نه کلیت بازارهای سهام در حال افت هستند و این نکته مثبتی است.» بازارهای سهام وضعیت بسیار بدی دارند، اما اشاره این کارشناس به مقاطعی از هفته گذشته است.
    ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید روند کوتاه‌مدت طلا افزایشی است؛ چراکه طلا در مقابل ین و یورو مقداری رشد کرده است: «رشد طلا مقابل ارزهایی که ارزش خود را از دست دادند، شاخصی افزایشی است.»
    در میان تحلیلگران کاهشی، موضوع اصلی جهش دو هفته پیش است که اونس را به قله یک‌ساله برد و باعث تعدیل قیمت‌ها در هفته گذشته شد. اینها انتظار دارند تعدیل قیمت ادامه داشته باشد.
    اریکا رانستاد، تحلیلگر ارشد «تامسون رویترز» می‌گوید که انتظار دارد طلا این هفته شاهد سودگیری معامله‌گران باشد؛ چراکه داده‌های روز جمعه از تورم آمریکا انتظارات درباره سرعت افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را دوباره تغییر داده است. داده‌های خوب از رشد شاخص بهای مصرف‌کننده ماه ژانویه، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده را مطرح نگه داشته است، امری که به ضرر طلا خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی