عصر بازار

چالش سرقت پنیر در هلند

عصر اعتبار- کشاورزان هلندی این روزها به سرقت پنیرهای ارزشمند و گران‌قیمت خود معترض هستند، پنیرهایی که به روسیه قاچاق می شوند و بخش بازرسی این کشور آنها را ناخالص می داند.

چالش سرقت پنیر در هلند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرقت پنیرهای قدیمی این روزها در هلند زیاد و باعث نگرانی کشاورزان شده است و متهم اصلی این اتفاق، ثروتمندان روسی عنوان شده‌اند. در سراسر این کشور اروپایی دزدان به سرقت خاص ترین پنیرهای موجود دست زده و باعث ترس فراوان برای کشاورزان شده‌اند زیرا سرمایه اصلی آنها محسوب می‌شود.

    تولید سالانه پنیر در هلند برای صادرات، حدود 650 میلیون تن است؛ هرچند آنها در رقابت با آلمان دومین صادر کننده جهان محسوب می‌شوند. آلمان در این مورد حرف اول را در صادرات می‌زند و هلند معادل 4.1 میلیون یورو صادرات دارد که 13.1 درصد از کل جهان را در برمی‌گیرد.

    به دلیل اینکه تولید پنیر کسب و کاری بزرگ در هلند است، این سرقت‌ها تهدیدی جدی برای مزارع کوچک به حساب آمده و زنگ خطری برای کشاورزان است. کشاورزان هلندی معتقدند این دزدی‌ها برای استفاده در خوشگذرانی‌ها انجام می‌شود زیرا بهترین محصولات تولید شده که طولانی مدت نگه‌داری شده است، توسط سارقان شناسایی و ربوده می‌شود.

    در هلند هرچه پنیر سال‌های بیشتری بماند و کهنه‌تر شود، قیمت بیشتری در بازار پیدا می‌کند. این نوع تمایزها، پنیرهای هلندی را اینقدر محبوب کرده است. سن جوان‌ترین پنیر از 4 هفته شروع و به یک سال می‌رسد. همه این پنیرها در 4 ردیف قرار می‌گیرند که اسامی آنها به شرح زیر است:
    1- jong belegen
    2- belegen
    3- extera belegen
    4- overjarig یا brokket

    دزده شدن پنیرها برای کشاورزان یعنی از دست دادن زمان زیادی در پروسه تولید و از بین رفتن تمام هرینه‌هایی که در مدت یک سال انجام داده‌اند و در نهایت از دست دادن مشتری‌های قدیمی و خوش حساب. در سال گذشته روزنامه هلندی «NRC.next» محاسبه کرده بود که حدود 8500 کیلو پنیر به سرقت رفته معادل 90000 یورو می‌ارزد که این ضرر بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود.

    سرقتی معمولی اما بزرگ

    اعضای سازمان کشاورزان هلند خواستار جلوگیری از سرقت‌های انجام شده از سوی سارقان هستند. رئیس این سازمان معتقد است محافظت نکردن اصولی مزارع کوچک از این محصولات، باعث افزایش سرقت‌ها شده است. همچنین پلیس محلی نیز اعلام کرده دزدی‌ها بدون هیچ علامت و نشانی صورت می‌گیرد و دزدان سرعت عمل بسیار بالایی دارند. آنها دقیقا می‌دانند در کجا، چه پنیری و از چه نوعی قرار دارد. حتی کهنه یا جوان بوده و ارزش آنها را نیز می‌دانند.

    یکی از بدترین سرقت‌ها مربوط به پنیری است که در اکتبر امسال برنده بهترین کیفیت شد و حدود 2500 یورو قیمت‌گذاری شده بود. سرقت این پنیر 10 ماهه بازتاب بسیاری در رسانه‌های محلی این کشور داشت و اعتراض‌ها به این سرقت‌ها را بیشتر کرد.

    چرا فقط پنیر!

    این روزها برای مسئولان و مردم هلند این پرسش پیش آمده که چرا فقط پنیر دزدیده می‌شود؟ گمانه زنی‌ها بر این اساس است که از نظر قانونی مشکلی برای سارقان پیش نمی‌آید و بخش عمده‌ ای از این پنیرها را به روسیه منتقل می‌کنند.

    البته بخش بازرسی کشاورزی روسیه در سال 2015 شکایت را به خاطر ناخالص بودن این پنیرها، به مراکز رسیدگی به تخلفات ارائه کرده است. طبق اعلام این اداره، در برخی از پنیرها شیر نخل استفاده شده، موضوعی که اعتراض کشاورزان محلی را به همراه داشته است. آنها معتقدند تنها 20 تا 25 درصد از تولیدکنندگان از این شیر استفاده می‌کنند و همه پنیرها تقلبی نیست.

    در اگوست سال گذشته درست یک سال پس از تحریم‌ها، پلیس روسیه باند بزرگی از قاچاق پنیر را کشف کرد؛ دستگیرشدگان مقادیر زیادی مواد تشکیل دهنده پنیر را به روسیه قاچاق می‌کردند تا پس از به پایان رساندن مراحل تولید آن، به سطح کشور پخش شود. ارزش این کالاهای قاچاق معادل 27.5 میلیون یورو بوده که درآمد پر سودی محسوب می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو