عصر بازار

۱۲ میلیارد دلار سرمایه بخش انرژی صرف هدفمندی یارانه ها می شود

عصر اعتبار- معاون وزیر نفت با انتقاد از پرداخت حجم عظیم یارانه از سوی بخش انرژی کشور گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها هم اکنون سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار از سرمایه بخش انرژی کشور را دریافت می کند.

۱۲ میلیارد دلار سرمایه بخش انرژی صرف هدفمندی یارانه ها می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  صدا و سیما ، مهدی رحمتی در نشست تخصصی انرژی همایش تبیین برنامه ششم و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با بیان این که اگر آزادسازی حاملهای انرژی انجام نشود این بخش به اهداف خود در برنامه ششم توسعه نمی رسد، گفت: هم اکنون با پرداخت یارانه ها منابع ملی کشور هدر می رود و متاسفانه افقی برای بازپرداخت آن وجود ندارد.

    وی با بیان این که پرداخت حجم عظیمی از یارانه ها سبب شده است شرکتهای توانمند انرژی هم اکنون با میزان زیادی از بدهی مواجه شوند، افزود: شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر 50 میلیارد دلار بدهکار است و این رقم برای صنعت برق 30 هزار میلیارد تومان می شود و بخش گاز و پالایش و پخش نیز به دلیل پرداخت یارانه دارای بدهی هستند.

    معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این که سازمان هدفمندی یارانه هم اکنون سالی حدود 12 میلیارد دلار از بخش انرژی کشور خارج می کند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که بخش انرژی، بخشی سرمایه بر است و با خروج این میزان سرمایه، به سختی اداره می شود.

    رحمتی با بیان این که به تحقق اهداف برنامه ششم در بخش پتروشیمی، پارس جنوبی، تولید نفت از میدانهای مشترک بسیار امیدوارم و موتور این بخشها برای جهش بزرگ آماده است، گفت: با این حال به تحقق اهداف برنامه ششم در دیگر بخشهای انرژی همچون افزایش راندمان نیروگاه ها، بهینه سازی مصرف انرژی و غیره چندان امیدوار نیستم.

    وی دلیل این ناامیدی را واقعی نبودن قیمت انرژی در کشور دانست و اظهار کرد: تا آزادسازی قیمت در کشور انجام نشود، بخش انرژی به اهداف خود در برنامه ششم توسعه نمی رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی