عصر بازار

تاق بازرگانی تأسیس می‌شود

افزایش مبادلات تجاری تهران با ترکمنستان

عصر اعتبار- معاون اجرایی رئیس جمهور پس از دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان از افزایش مبادلات تجاری با این کشور به ۶۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده خبر داد و گفت: ایجاد اتاق مشترک بازرگانی بین دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

افزایش مبادلات تجاری تهران با ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتباد» به نقل از  فارس ، در عشق‌آباد، «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور حضور در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان سفر کرده شب گذشته در حضور غرفه داران ایرانی این نمایشگاه نتایج ملاقات خود با رئیس جمهور ترکمنستان را تشریح کرد.

    وی با اشاره به دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان گفت: در این ملاقات  درباره روند فعلی و دورنمای روابط و همکاری میان 2 کشور رایزنی شد.

    این مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت اتخاذ راهکار و رویکرد جدید همکاری‌های بانکی و انتقال ارز میان «تهران » و «عشق‌آباد»، افزود: تبدیل «منات» (واحد ارز ملی ترکمنستان) به ارزهای رایج (دلار) و ایجاد تسهیلات در این خصوص نیز بررسی شد و مقرر شد که گام‌هایی در این زمینه نیز برداشته شود.

    شریعتمداری تصریح کرد: تسهیل در صدور ویزا موضوع دیگری بود که با «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان درباره آن گفت‌وگو شد.

    وی با اشاره به همکاری‌های مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان گفت: در این خصوص نیز مذاکرات خوبی با رئیس جمهور ترکمنستان داشتیم از جمله نقل و انتقال کالا و خدمات و در این خصوص توافق شد مرکزی در مرز 2 کشور ایجاد شود و بازرسی وسائل نقلیه همزمان از یک سیستم و توسط مرزبانان 2 کشور صورت گیرد.

    معاون اجرایی رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: اهداف بلند مدت و اجرای طرح‌های کلان اقتصادی، صنعتی و ارائه خدمات فنی و مهندسی ایرانی در خاک ترکمنستان از دیگر محورهای مهم در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان بود که دورنمای روشنی در این خصوص با توجه به اراده راسخ سیاسی سران 2 کشور دوست و همسایه موجود می‌باشد.

    شریعتمداری گفت: موضوع گاز وارداتی ترکمنستان و نیز ارتقا میزان مبادلات بازرگانی میان ایران و ترکمنستان ظرف 10 سال آینده به 60 میلیارد دلار از دیگر موضوعاتی بود که در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان با توجه به ظرفیت‌های موجود در این کشور بر آن تاکید شد.

    وی افزود: راه‌اندازی خط هوایی میان ایران و ترکمنستان و نیز فعال سازی خط راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان و همکاری‌های ترانزیت کالا به عنوان مقوله دیگر محوری در دیدار با بردی‌محمداف بود که مقرر شد در این زمینه نیز اهتمام ویژه به کار گرفته شوند.

    شریعتمداری گفت: ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان و کمک‌های که از این محل به تجار و صاحبان صنایع 2 کشور در زمینه حل مشکلات آنها ارائه خواهد شد، مورد گفت‌وگو  و تفاهم قرار گرفت.

    وی همچنین از افتتاح حساب مشترک ایران در بانک ترکمنستان جهت پیگیری و مساعدت فعالیت صاحبان صنایع و خدمات فنی و مهندسی ایرانی که در طرحهای کلان اقتصادی، زیربنای و صنعتی ترکمنستان مشارکت خواهند کرد، خبر داد و از صاحبان صنایع و صادر کننده خدمات فنی و مهندسی ایران دعوت کرد که حضور بیشتری در بازار کشور همسایه ترکمنستان داشته باشند.

    دوازدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران ظهر دیروز با حضور حدود 100 و حدود 300 نماینده از استان های مختلف ایران در محل قصر نمایشگاهی عشق‌آباد، افتتاح شد و به مدت 3 روز دائر می‌باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی