عصر بازار

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن:ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند نقش مهمی را در فضای کسب و کار کشور ایفاکند

عصر اعتبار - نخستین جشنواره ملی کسب وکارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن روزهای ١۰ تا ١٢ اسفندماه با همکاری بانک صنعت و معدن، وزارت صنعت،معدن و تجارت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن:ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند نقش مهمی را در فضای کسب و کار کشور ایفاکند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بانک صنعت و معدن ،برای تبیین اهداف و ابعاد این جشنواره گفتگویی داشتیم با اصغر پاک طینت ، عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن :جناب آقای پاک طینت، بانک صنعت و معدن از برگزاری نخستین جشنواره کسب و کارهای نوپا در بخش صنعت و معدن چه اهداف خاصی را دنبال می کند؟بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه ای با سابقه فعالیت حدود ٦۰ ساله در اقتصاد ایران، باید در حوزه هایی که می توانند روی مبانی توسعه کشور تأثیر گذار باشند نقش آفرینی کند .یکی از مهمترین حوزه هایی که در شرایط جاری میتواند فضای کسب و کار کشور را متحول نماید برخورداری از نیروی جوان و تحصیل کرده می باشد. با حمایت نظام مند از جوانان و صاحبان ایده های نو آورانه تولیدی-صنعتی کشور از این فرصت می توان به عنوان یک عامل درونزا و شتاب دهنده رشد اقتصادی کشور استفاده کرد. از طرف دیگر در چند سال اخیر مقام معظم رهبری تأکید زیادی روی استقرار مبانی اقتصاد مقاومتی در کشور داشتند. هیأت مدیره بانک صنعت و معدن با نگاهی به انتظارات حاکمیتی از سازمان خود به عنوان یک نهاد توسعه ای و نیزبا نگاهی حرفه ای سعی دارد با ایجاد نظام ارتباطی بین دانشگاه ها و مراکز رشد و نو آوری (به عنوان هسته های پرورش دهنده ایده و نوآوری) و بانک (به عنوان نهادی مالی- توسعه ای) حرکتی را در جهت تقویت مبانی رشد درونزا در کشور که در واقع نگاهی حرفه ای به استقرار مبانی اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت و معدن می باشد آغاز و پایه گذاری نماید. برگزاری جشنواره ، نخست، نمودی از تعامل بانک و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ١٣٩٤ در همین راستا می باشد.

    اگر ممکن است راجع به وظایف و نقش دانشگاه و بانک در این مسیر همکاری بیشتر توضیح دهید؟
    بانک صنعت و معدن حامی مالی جشنواره و همکار اجرایی دانشگاه در برگزاری جشنواره میباشد. دانشگاه نیزدر بازه زمانی خاصی از طریق فراخوان و اطلاع رسانی متنوع به دانشجویان، دانشگاهیان و مراکز رشد و نو آوری نسبت به جمع آوری و پالایش اولیه ایده های صنعتی و معدنی بر اساس درجه آمادگی برای تجاری سازی اقدام کرده است. نتایج پالایش اولیه ایده ها توسط تیم داوران دانشگاهی در دو بخش جشنواره ایده ها و نمایشگاه طرحهای آماده تجاری سازی طی سه روز در معرض دید سرمایه گذاران و علاقمندان قرار می گیرد. طی سه روز برگزاری ، داوری دیگری نیز انجام میشود و از بخش ایده ها سه ایده برتر و از بخش طرحهای نمایشگاهی سه طرح برتر انتخاب می شوند. هر ٦ طرح از طرف بانک صنعت و معدن تقدیر میشوند و تندیس برترینهای جشنواره را کسب خواهند کرد.
    بانک صنعت و معدن سه طرح برتر را بصورت ویژه پذیرش میکند وضمن ارائه خدمات مشاوره ای برای انجام بررسی های مالی واقتصادی جهت سنجش ابعاد کار و دامنه تولید برای تجاری سازی، چنانچه نتایج بررسیهای مشترک بانک و صاحبان طرحها مثبت باشد ، طرحهای منتخب را تأمین مالی می نماید. در ضمن تلاش میکنیم حداکثر سه ماه پس از پایان نمایشگاه برسی های لازم انجام و نتیجه این همکاری فنی مشخص شود.
    دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز حمایت های خاص از سه ایده برتر را ادامه میدهد تا در سریعترین زمان ممکن وارد فاز تولید آزمایشی یا ارائه محصول شوند. اینها نیز در فرایند ارتباط دانشگاه و بانک جهت برخورداری از حمایت بانک از طریق دانشگاه می توانند به بانک معرفی شوند.
    محدوده زمانی این همکاری چه مدت است؟ آیا از توان سایر دانشگاها کشور نیز استفاده میشود؟
    از نظر بانک صنعت و معدن این ارتباط باید مستمر و متنوع باشد. منظور از استمرار این است که بانک قصد دارد با تقویت مبانی نو آوری ملی نسل جوان، روی مسیر و فضای کسب و کار ملی در آینده تأثیر گذار باشد. وقتی صحبت از مسیر تغییر میکنیم انتظارمان استمرار است نه انجام اقدامات مقطعی. منظور از تنوع نیز مشارکت دادن همه دانشگاههای کشوردر این امر میباشد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر این آمادگی را داشت که در سال ١٣٩٤ در کنار بانک صنعت و معدن باشد. امیدواریم درسالهای آینده به سمتی حرکت کنیم که چنین جشنواره هایی را از سمت دانشگاه با همکاری چند دانشگاه مطرح کشور برگزار کنیم. هر چند دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جشنواره نخست نیز رویکردی جامع داشته است و از اکثر دانشگاهها دعوت داشته است.
    فرایند مشارکت بخشی دانشگاه در اینگونه طرحها چگونه پیش بینی شده است؟
    _ تفاهم نامه ای با دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد خواهد شد که حداقل مسیر همکاریمان تا یکسال آینده مشخص شود. در این تفاهم نامه روی موارد زیر تأکید خواهیم داشت:
    - تشکیل کارگروه تخصصی در بانک جهت ارائه مشاوره به کارآفرینانی که طرحهای آماده تجاری سازی دارند و ارتباط پویای بانک و دانشگاه در حمایت از کسب و کارهای نوپا؛
    - اقدام مشترک در خصوص تأسیس صندوقهای حمایتی یا سرمایه گذاری مشترک بین بانک و دانشگاه و سایر نهادهای مرتبط و نیز تعیین هیأت امنای متخصص مرکب از متخصصین بانکی و دانشگاهی جهت مدیریت این صندوقها با هدف حمایت ویژه از طرحهای نوآورانه برتر و آماده تجاری سازی که از مسیر همکاری بانک و دانشگاه پرورش خواهند یافت؛
    - مذاکره با صندوق توسعه ملی و نهادهای سیاست گذار در راستای فرهنگ سازی و کسب حمایت مادی و معنوی نهادهای تأثیر گذار جهت تقویت رابطه بانک و دانشگاه و تقویت منابع صندوق های حمایتی مشترک جهت تقویت طرحهایی که از این مسیر پرورش خواهند یافت؛
    - بررسی نحوه ایجاد ساز و کار و ضوابطی اثربخش و کارا و در عین حال خاص برای نظارت بر عملیات و وصول مطالبات منابع مالی که از طریق صندوقهای حمایتی به طرحهای نو آورانه و کسب و کارهای نوپا تزریق می شوند.
    - تهیه سازو کاری برای درگیر کردن سایر دانشگاههای صنعتی کشور در این طرح.
    آیا فقط بانک صنعت و معدن به عنوان بانک حامی سرمایه گذاری در اینگونه طرحها در جشنواره شرکت میکند؟
    _ بانک صنعت و معدن و گروه شرکتهای این بانک شامل شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، شرکت لیزینگ صنعت و معدن و شرکت هلدینگ آتیه دماوند در این جشنواره تحت عنوان گروه بانک صنعت و معدن در یک غرفه حضور خواهند داشت. در شرکتهای اقماری بانک نیز پتانسیلهایی برای حمایت های خاص از اینگونه طرحها وجود دارد که در جشنواره توسط نمایندگان آنها ارائه می شوند.
    از نهادهای ستادی وزارت صنایع و مشخصا از سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی درخواست شده است با برپایی غرفه در جشنواره خدمات حمایتی خود را به طرحهای نوین و آماده تجاری سازی ارائه نمایند.
    چه پیامی برای سایر بانکها و سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه کسب و کارهای نوپا و یا این جشنواره دارید؟
    _ از همه بانکهای دولتی و خصوصی و از جمله بانکهای تخصصی که برای خود رسالت توسعه ای نیز تعریف کرده اند دعوت میکنیم ضمن بازدید از جشنواره، از بین طرحهای نمایشگاهی ، مواردی را انتخاب و ضمن انجام بررسی های لازم درصورتیکه برای تقویت زنجیره های تولید کشور مناسب باشند با ملاحظات ترجیحی خاص از این نوع کارآفرینان حمایت مالی کنند. همچنین پیشنهاد میشود در بسته سیاستهای اعتباری سال ٩٥ خود سقف خاصی جهت تقویت و حمایت ایده های نسل جوان کشور تخصیص دهند. اعتقاد داریم اگر در این مسیر هم افزایی جمعی بین نهادهای مالی ایجاد شود و بخش خصوصی را در این مسیر تشویق کنیم حرکت میان مدتی در راستای تقویت رشد درونزای کشور و استقرار مبانی اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی