عصر بازار

کسری ذخیره ارزی چین همچنان ادامه داد

عصر اعتبار- ارقام منتشره بانکی در چین حاکی است که میزان کسری ذخیره ارزی این کشور که دارنده بزرگترین ذخایر ارزی جهان است و عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا را یدک می کشد، همچنان ادامه دارد.

کسری ذخیره ارزی چین همچنان ادامه داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بانک های چین در یک ماه گذشته 193 میلیارد دلار ارز به اشخاص و موسسات فروخته اند و در مقابل اقدام به خرید مبلغ 138 میلیارد و 600 میلیون دلار کرده اند.
    با این حساب میزان کسری ذخیره ارزی چین در ماه گذشته میلادی به 54 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است.
    اداره تبادلات ارزی چین از کاهش مستمر این ذخیره ارزی ابراز نگرانی کرده و افزوده است که رکود اقتصادی کشور در این موضوع تاثیر مستقیم داشته است.
    تارنمای «چاینا ارگ» گزارش کرده که ذخیره ارزی چین در ابتدای سال جاری میلادی به کمتر از سه هزار و 230 میلیارد دلار رسیده است که پایین ترین رقم در چهار سال گذشته به حساب می آید.
    دو ماه قبل در همایش تجاری که در پکن برگزار شد مسوولان و کارشناسان این کشور هشدار دادند که رسیدن ذخیره ارزی به زیر 3 هزار میلیارد دلار می تواند برای چین مخاطرات اقتصادی سنگینی به دنبال داشته باشد.
    با این حال آمار و ارقام ثابت می کند کاهش متوالی ذخیره ارزی بزرگترین دارنده ذخایر دنیا در حال کاهش است و این روند به رغم تلاش های دولت و کنترل سیاست های مالی و پولی متوقف نشده است.
    در ماه دسامبر سال 2015 نیز میزان ذخیره ارزی چین 108 میلیارد دلار دیگر کاهش یافته بود.
    چین شش ماه قبل اقدام به تغییراتی در ساختار تبادلات ارزی کشور کرد و پس از آن به اجبار ذخایر ارزی بیشتری را به فروش رساند.
    بر همین اساس آمار بانک مرکزی این کشور موید آن است که میزان کاهش ذخیره ارزی چین در کل سال 2015 میلادی 512 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.
    نگرانی از رکود اقتصادی چین، بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا، رکود در بازار سهام و تضعیف ارزش یوان واحد پول ملی چین از دیگر دلایل کاهش ذخیره ارزی دارنده کشوری است که عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا را یدک می کشد.
    به رغم گزارش های منتشر شده، اداره کل تبادلات ارزی چین اعلام کرده است که این کشور هنوز بزرگترین دارنده ذخایر ارزی دنیاست و با توجه به مازاد بالای تجاری در برابر شرکای خود، توان کافی برای رفع مشکلات ارزی کشور را در اختیار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی